Mercedes Træf NordFyn 5.-6. September 2025   Information -

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

kølertemperatur....

Emne i 'Motorkøling' startet af 300D, 2 Juni 2009.

  1. 300D

    300D New Member

    Joined:
    2 Juni 2009
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    GSX 1100 F
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hvor højt ligger jeres temperaturviser her i sommervarmen ved hastigheder på ca. 130-140 km/t, min ligger på stregen over 80 grader og til tider lidt over.. er det for højt..?? og hvad ligger den på ved bykørsel..?? kører 300d..!!
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    hej 300D

    Min ligger konstant lige over 80 gr. uanset hvad,- kan måske stige lidt yderligere ved kørsel med hus på hjul.

    Du kan prøve at mærke på køleren om dens temperatur føles ens, både for oven og for neden, når motoren er driftvarm. (husk at stoppe motor før du stikker fingerne derned)
    Hvis der er forskel er køleren ved at / er kalket til,- således at køleeffekten forringes væsentlig,- og den derfor skal skiftes.
     
  3. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej min ligger på det jeg læser som 85-- 88 grader uanset udendørstemperaturer dog kan den stige til 90 på en varm sommerdag med cv på krogen, det er helt normalt, da termostaten sansynligvis er en 92 grader, så hvis den bliver varmere,er Bjarnes forslag et godt sted at starte, men også prøve med en ny termostat, da den måske åbner for sent, den kan godt sætte sig næsten fast , gå stramt. mvh.
     
  4. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    En anden mulighed er en defekt viskosekobling. Måden at konstatere på om viskoekoblingen er defekt er ved at prøve at dreje på blæservingen ved god varm motor - husk lige at motoren skal være standset :). Blæservingen skal gå fast når den er varm og lidt løsere når den er kold. Jeg er ikke klar over hvor fast - for min er defekt. Jeg kan fortælle at min bare bliver mere letkørende når den er varm end kold.

    Har hørt at en ny viskosekobling koster ca. 1300 kr hos Gørløse

    mvh
    Martin
     
  5. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Min er altid over 80, men aldrig oppe på den næste streg...
    Blæsseren larmer af og til meget, som de lyder på en gammel volvo 240, og jeg har aldirg set de to elektriske ude foran køre..
    Og mht viskosekoblingen så har jeg haft det problem på en gammel Omega A, var kun et problem i kø/meget tæt trafik
    aldirg på landevej eller motorvej.. Den nåede at koge over mange gange før jeg fandt fejlen.

    Mvh Kåre
     
  6. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    De er til klimaanlægget, og starter hvis tempereturen på kølemidlet er for høj.
     
  7. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Fuldstændig enig.
    Det er bare en ting jeg har indtryk af er en relativ hyppig fejl. Den er meget nem at kontrollere og bør derfor kontrolleres INDEN man begynder at bruge penge. Min bliver varm ved køkørsel når det er varmt og når den får lov at arbejde ved lav hastighed (f.eks. bjergkørsel). Ved højere hastighed gør fartvinden arbejdet.

    Nu står der ikke noget om havd lidt over 80 grader er. Den ideelle temperatur er i toppen af 8 tallet (dvs. et par grader over 80).

    mvh
    Martin
     
  8. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    min ligger på 76/78 grader på motorvej, 80/82 i byen når det er solskin og varmt, såden ca 20/25 grader
     

Del denne side