Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Køb af w211

Emne i 'Øvrige serier' startet af PhilMB, 18 Marts 2019.

  1. PhilMB

    PhilMB New Member

    Joined:
    28 Januar 2019
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Vejle
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D
    Km:
    440.000
    Årgang:
    1990
    Hej
    Jeg har fået smag for Mercedes W211, og kunne godt tænke mig at anskaffe sådan en. Der er 2 modeller jeg overvejer:
    En E320 CDI med R6 motor omkring årg. 2004
    Eller E220 CDI facelift med 170 HK

    Hvad skal man være opmærksom på ved sådanne biller som jo har kørt 300.000 km + derover.
    Hvordan står det til med kæden i disse biler? Hvor tit skal den skiftes og er det kompliceret?
    Andre ting som skal skiftes? Dyre reparationer osv.

    Jeg kan lide begge modeller, så det jeg er mest interesseret i at høre om, det er kvaliteten, problemerne, vedligeholdelsen...

    Og så kigger jeg selvfølgelig kun efter servicerede og passede biler.
     
  2. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    jeg drømte list om en 320 CDI (motor /lyd) men min personlige menig er at de dør på den høje vægtafgift !
    men køre du meget og finde en fin bil er det et godt køretøj ! Så en c220 diesel på FB fra 2006 Den var som ny men 8500 kr i vægtafgift!!
    og høj indkøbs pris gør det lidt svært ! kvaliteten, problemerne, vedligeholdelsen... vi nok altid være høj på en "gamle" 211 !
    chr
     
  3. PhilMB

    PhilMB New Member

    Joined:
    28 Januar 2019
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Vejle
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D
    Km:
    440.000
    Årgang:
    1990
    Tak for svar. Håber der kommer flere gode råd...
    Jeg er godt klar over den høje vægtafgift. Vil bare også gerne være klar over hvilke andre reparationer/udgifter der kan komme, som man skal være opmærksom på.
     
  4. sualc

    sualc Member

    Joined:
    19 September 2008
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    14
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Kattehale - Birkerød
    Ratings:
    +15 / 1
    Min bil::
    s204 c350 CDI
    Km:
    185
    Årgang:
    2012
    Hej PlilMB.
    Jeg har selv en s211'er, E320 CDI fra 2005 med 240 k. på klokken.
    Den købte jeg for lidt over et år siden og har ikke fortrudt det..... endnu;)

    Hold dig fra air-matic, (luftstøddæmpere på alle 4 hjul) med mindre at du har mange penge.
    De bagerste luftbælge er dyre nok og hvis ikke at de er skiftet så er det med garanti en udgift der kommer.
    Der er iøvrigt flere alternative at vælge frem for de originale

    Vandpumpen har jeg fået skiftet. Ikke speciel dyr eller besværlig.

    Bagklap's håndtag.... Kendt fejl. Den har jeg selv skiftet uden stor faglig viden:oopsbig:

    Så er der rust i bagklappen, særligt omkring bagruden.
    Rust i samlingen mellem bagskærme og kofanger.
    Hold også øje med gear-olie kølerør under køleren. De sidder godt gemt, og de ruster:gasp:
    Selv om de sidder oppe over bundskjoldet.
    Det er iøvrigt også en kendt fejl på 124'erne.

    Der er sikkert mange flere " kendte" fejl men dem er der andre der må ryste op med:)

    Men held og lykke med projektet. Det er en fed bil:love::love:

    Med venlig hilsen Claus.
     
  5. PhilMB

    PhilMB New Member

    Joined:
    28 Januar 2019
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Vejle
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D
    Km:
    440.000
    Årgang:
    1990
    Hej Claus

    Godt at høre, at du er glad for den. Og tak for de brugbare oplysninger. :)

    Jeg har set en model, som har fuld "adaptiv luft undervogn" er det, det samme som air-matic som du taler om?
     
  6. BjarneG

    BjarneG Administrator Staff Member

    Joined:
    7 Februar 2016
    Indlæg:
    288
    Likes Received:
    37
    Trophy Points:
    28
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +39 / 1
    Min bil::
    E320 CDI T Avantgard
    Km:
    732000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    300E-24 Sportline
    Bil nr. 2 Km:
    365000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Det er nok lidt med forskel hvilken variant det er, og hvordan man vælger at beskrive det,- jeg har også en S211 320 CDI stationcar 2005, med luftundervogn,- på min hedder det "AIRMATIC DUAL CONTROL / AIR SUSPENSION SEMI-ACTIVE " - men man kan se i motorrummet, at der er luft rør til toppen af de forreste fjederben samt luftpuder bag hvor fjederne normalt sidder.

    På min er de bagerste luftpuder samt det højre forreste luftfjederben skiftet kort før jeg købte den,- det kan hurtigt løbe op i ca. 20 kilo at skifte hele vejen rundt.

    Ellers siger jeg det samme som Claus :)
     
    Sidst redigeret: 23 Marts 2019
  7. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej Phil

    Jeg har også en 211 s 320 3.2 R6 med 435000 km på uret
    Og er meget glad for den og stumper syns jeg ikke er så dyre . Har da skifte en del og en ting du skal være ops på er rust i vanger ved dæmper foran. Der har de kære ingeniører i stuttgraden sove lidt i time.og lave en skål oven på vange til vand og salt. Med ser man bort fra det så er det en super fed bil og køre i. Og den er let at skifte stumper på
     
  8. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Har ingen erfaring med bilen, men hvis det er en gammel taxa, så skal man vel være ekstra opmærksom på slidte sæder/døre, samt for stort olieforbrug.
     
  9. sualc

    sualc Member

    Joined:
    19 September 2008
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    14
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Kattehale - Birkerød
    Ratings:
    +15 / 1
    Min bil::
    s204 c350 CDI
    Km:
    185
    Årgang:
    2012
    Hej igen.

    Dengang jeg kiggede efter en 211'er frarådede man mig at købe en med luftdæmpere på alle 4 hjul.
    Og som Bjarne skriver så er der mange betegnelse for udstyret.
    En af måderne man kan se om den er med eller uden, er som Bjarne, igen, skriver det der med rør oppe ved fjederbenene. Den måde jeg brugte var at kigge på fotos inde fra kabinen. Var der store tryk-kontakter ved gearvælgeren (se foto) var der også luft ved alle hjul.
    Min 211'er er således uden de kontakter der ses mellem gearvælger og armlæn, de den " kun" har luftbælge ved baghjulene.
    image.png
    Håber at du kan bruge det i din videre søgning.

    Med venlig hilsen

    Claus
     
  10. PhilMB

    PhilMB New Member

    Joined:
    28 Januar 2019
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Vejle
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D
    Km:
    440.000
    Årgang:
    1990
    Hej allesammen

    Jeg takker mange gange for alle jeres gode kommentarer. Umiddelbart er jeg ikke blevet afskrækket fra at købe sådan en bil. :)

    Det eneste jeg tænker på er den her luftundervogn, som I snakker om. Jeg kan konstatere, at det har den, jeg har kigget på. Den har de store knapper ved gearvælger. Øv, da det ellers virkede til at være en bil i fin stand, og som ikke har været taxa. Men jeg kan lige forhøre mig, om de luftpuder og luftfjederben er blevet skiftet. Hvor ofte skal de skiftes, sådan ca.?
     
  11. BjarneG

    BjarneG Administrator Staff Member

    Joined:
    7 Februar 2016
    Indlæg:
    288
    Likes Received:
    37
    Trophy Points:
    28
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +39 / 1
    Min bil::
    E320 CDI T Avantgard
    Km:
    732000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    300E-24 Sportline
    Bil nr. 2 Km:
    365000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Jeg synes ikke man skal være bange for det i den forstand, det er trods alt en lækker detalje, bare være klar over at det koster en sum som er betydelig højere end et sæt nye fjedre, jeg ved ikke hvor længe de holder, min har kørt snart 700000 km, om de er skiftet mere end den ene gang ved jeg ikke, det venstre fjederben på min som ikke er skiftet for nylig, ligner noget der har siddet der i mange år, men det kan jo variere ligesom med alm. fjedre :), man skifter kun når de bliver utæt, i øvrigt alle Stationcar har luft bagpå lisom 124 Stationcar har hydraulisk affjedring bagpå,
     
    Sidst redigeret: 24 Marts 2019
  12. PhilMB

    PhilMB New Member

    Joined:
    28 Januar 2019
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Vejle
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D
    Km:
    440.000
    Årgang:
    1990
    Okay. Tak for uddybning, Bjarne!

    Og hvad med kædeskift? Er der nogen der kender noget til det?
     
  13. abdec

    abdec Member

    Joined:
    28 September 2008
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    C300h
    Km:
    160000
    Årgang:
    2015
    Hejsa

    Jeg er også frafalden 124'er-fan og røget på 211'eren. Min er fra 2008 (Altså faceliftet) og den har 4-matic (4-hjulstræk) og Airmatic (Luftundervogn). Og det er seriøst en helt fantastisk luksus at køre rundt med den undervogn !!!!
    Og ja - disse dele er rimeligt pebrede, hvis du absolut vil have det skiftet hos Mercedes. Men der er masser af 3ie-parts dele at købe. Jeg har personligt skiftet begge luftbælge på bagtøjet samt kompressor. Og alle 3 dele er købt hos Aerosus i Tyskland. Og det er udmærket kvalitet. Hvis man tænker på, at det er gummi, der er 10 år gammelt, er det ikke underligt, at det rundt omkring begynder at være gammelt. Men sådan er det jo også med mere konventionelle undervogne.

    M.v.h.
    André
     
  14. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hvis den ikke er skiftet, og har gået 300.000+, så skal den skiftes. Det gælder for alle motorer med knastkædetræk.
     
  15. PhilMB

    PhilMB New Member

    Joined:
    28 Januar 2019
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Vejle
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D
    Km:
    440.000
    Årgang:
    1990
    Jeg er meget glad for min gamle w124'er. Det er en rigtig god kvalitetsbil, men nogle gange savner man lidt flere kræfter og udstyr. Det er der w211'eren kommer ind i billedet.

    Djanis82: Det lyder fornuftigt.
     
  16. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,459
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Selv de nye bælge på de nyere modeller som 212 og 213 går, de er åbenbart lidt sarte i forhold til rigtig dansk vinter, der røg nemlig forholdsvis mange forrige vinter, om det er sne og kulde eller bare vores salt, der tager livet af dem, ved jeg ikke.
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er helt alm. For alle biler med det system. Selv vores kære S toge for skiftet disse ud før deres indregnet km service hvor de beregnet udskiftet før deres levetid er ophørt. Og de salter så vidt jeg er orienteret ikke på skinnerne :)

    Men man skal tænke på det er gummi der skal flæske :D / flekse en hel del samtidig med og bære en betydelig mængde vægt og konstant er i denne bevægelse under kørsel, men altid står under belastning.
    Det er en hårfin grænse med, det skal både være stærkt/tykt nok til og bære vægten, men samtidig ikke være for stift da det også skal være flexibelt.

    Der ses hyppigt på de bælge vi udskifter at det simpelthen er mangel på smøring for at få gummiet/bælgen til at tætne mod fladen.
    Dette sammenholdt med gummiet deraf tørrer ud og bliver hårdt og så slides utæt.

    Så ja det med kulde og varme gør også sit til gummiet bliver hårdt med tiden.
    Vores oplevelse er at det i langt højere grad er udtørring/Mangel af selve fedtet/smørelsen omkring bælgen der gør de dør før tid.
    Og når denne forsvinder så går det hurtigt med og blive utæt og gummiet bliver hårdt.

    Så om dette, kan direkte overføres ved, jeg ikke men der er grænsket en hel del i det fra vores teknikker side om dette emne hvor tiltaget og konklusionen blev en nøje omhyggelig beskrevet arbejdsgang på montering og udskiftning af disse med hvordan smøringen skulle være og hvor stor mængde de skulle have og hvor henne (for der ikke var for lidt)
    Dette har afhjulpet vores korte levetid på dem. Smøring består af ganske simpelt O-rings fedt hvidt fra tube.

    Så jeg tænker om man måske allerede ved og afmontere sine aldrende bælge kunne rede dem betydelige mængder år frem ved blot og Smøre efter?

    Blot en ide. Det ikke sikkert problematikken kan direkte overføres, men synes det var intresandt og høre, for andre hvordan en erfaring var fra anden kant ;)

    Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
     
    Sidst redigeret: 25 Marts 2019
  18. abdec

    abdec Member

    Joined:
    28 September 2008
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    C300h
    Km:
    160000
    Årgang:
    2015
    Ku' du ikke liiiige have skrevet dét, inden jeg skiftede bælge i februar ? :lol:

    Nå - skidt, nu sidder de der.

    Jeg skal nok rapportere tilbage, hvis de ikke holde længe :oopsbig:

    PhilMB: Jeg var også rigtig, rigtig glad for min 124'er - E320T fra -93, men en 211'er med 4-hjulstræk, luftundervogn, adaptiv fartkontrol, motorvarmer, bluetooth til telefon o.s.v. ER altså en dejlig dyt ;)

    M.v.h.
    André
     
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hoho. Jah jeg har ik været så aktiv på forum de sidste par år jo


    Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
     
  20. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Nu tro jeg ikke det hjælper det store at smør blæge. Da de er lukke inde bag et hylster så de kan ikke få vand og salt og uv lys fra solen m.m. ikke som på lastbiler hvor de sider til fri skue
     

Del denne side