Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

ICE Projekt

Emne i 'ICE - alt vedr. lyd og video' startet af SOBATECH, 20 April 2010.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Søren har du ikke billederne af hvor du trækker dem under de foreste stole i de org. kabel bakker :)
    Det ser jo elelrs pisse godt ud.

    Og husk også Aldrig at bruge den ledning som sidder på signal kablerne til at være styreledning for forstærkerne, det kan også stagens give anledning til støj.
    Men ja hvis den finder en god stel igennem siognal kablerne og en midnre god stel på radioen, så komemr der generator støj og afbrændning af radio :p så det fedeste må være at lave en galvanisk adskildelse af signalet, så løber der ingen stel den vej :lol: men nok ikke den bedste løsning for lyd signalet :mrgreen:

    Det var bestemt også en super god lyd du havde fået ud af de kasser der, helt utroligt og så super god gengivelse af mellemtone og diskant at de mindede om store dyre stue højttalere i mange tusin kroners klassen med den elegance og slagkraft de kunne levere alle detaljerne :love:
     
  2. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej

    Nej Mick jeg fik ikke taget nogle billeder af kabelbakkerne under sæderne. Det glemte jeg i kampens hede. :cry:

    Men jeg skal nok tage nogle nye billeder af kabelbakkerne. jeg splitter det hele ad igen og trækker et nyt stilkabel fra batteriet i bagagerummet og op til radioen
    Kan godt se at hvis der ikke er god stel i de originale ledninger under radioen så kan den trække stel i gennem signalkablerne. Ikke at der sker noget ved det. Andet en støj.
    Der er jo ikke nogen forstærker i radioen så den trækker nok ikke den store strøm

    Og selvøgelig har jeg trukket en separat styreledning til forstærkerne laderelæ og antenne. Sammen med den store + ledning i førersiden. 8)

    Men jeg kan ikke rigtig lide det laderelæ strømmen kan løbe i begge retninger nå bilen er startet. Jeg tror vi skal have sat nogle af de Schottky dioder på hvor der kun er et sprængnings fald på 0.1 volt. :-D
    Så kan strømmen ihvertfald kun løbe i en retning ;klap

    Hilsen Søren :tc:
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja sammen vender vi strømmen :lol:

    :drunk:
     
  4. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Nu er jeg jo ikke den skarpeste kniv i skuffen når vi snakker ICE meeeeennnn er der ikke noget om at dine to batterier skal have et relæ imellem sig så ikke de aflader hinanden når der IKKE lades
     
  5. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Lasse

    Jeg kunde også bare lade det relæ side der sider der nu. Men det er kun trukket når radioen er tænd. Så hvis jeg køre med slukket radio bliver der ikke ladet på batteriet der sidder i bagagerummet. :cry:

    Det er derfor jeg vil have en diode i mellem de 2 batterier. 8) I en diode kan spændingen kun løbe i en retning så hvis du vender den rigtigt. Så kan spændingen kun løbe fra det forsete batteri og til det bagerste

    Så uanset om radioen er tænd eller slukket vil der blive ladet på batterierne :-D

    Hilsen Søren :tc:
     
  6. Myc

    Myc New Member

    Joined:
    11 April 2010
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kbh.
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 E
    Km:
    321000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Beachbuggy
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1961
    Er der nogen speciel grund til at trække plus ledningen i venstre side, og signal kablerne i højre? Mit batteri sider i højre side, det ville da være oplagt at trække plus'en der.


    -Michael
     
  7. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Michal

    Ja der en grund til at jeg har trukket kablerne i hver sin side. Man adskiller altid de strømfrørendeledninger og signalkablerne for ikke at få strøg med over i forstærkerne. 8)

    Det var også derfor at Mick (Brabus) spurte og jeg havde brugt en styreledning sammen med signalkablerne. på nogle signalkabler er der en lille ledning der er støbt sammen med signalkablerne til at tænde og slukke forstærkerne
    Det må man aldrig bruge så er man næsten sikker på at få strøg. Man har jo en stor strøgsender i form af generatoren. Så man skal være 110% sikker på sine ledninger og sine stelpunkter.
    Hvad jeg åbenbart ikke har for jeg har strøg fra generatoren

    Med hensyn til de originale kabelbakker er der heller ikke så meget plads i dem. Så det er en god ide at dele kablerne op i hver sin side 8) Det plus kabel jeg har brugt er ca. 15 mm tykt

    Hilsen Søren :tc:
     
  8. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0

    Hej Søren
    Med hensyn til at bruge en diode til at adskille de to batterier skal du være opmærksom på at visse dioder har et spændingsfald over sig. Det kan bevirke at selv om du lader bilens batteri med 14Volt vil din lade spænding på det andet batteri være lavere, pga spændingsfald over dioden, så der kan opstå problemer med at få ladet extra batteriet ordentligt op.

    Se evt: http://www.kjoeller.com/Tystor/septor_skillerelae.htm
     
  9. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Basse

    Nu fik jeg ikke skrevet at jeg vil bruge en Schottky Diode den har et typisk spændingsfald på 0,1 til 0,5 volt. Det er nogle Mick (Brabus) har anbefalet. Det er nogle han bruger i de politi biler han montere elektronik i.

    Men de Mosfet Relæer ser interessante ud. Og de har et spændingsfald på 0 volt. Det er da sådan et jeg skal have i. Mange tak for linket 8)

    Hilsen Søren :tc:
     
  10. Myc

    Myc New Member

    Joined:
    11 April 2010
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kbh.
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 E
    Km:
    321000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Beachbuggy
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1961

    Ok, jeg er klar over at man ikke trækker signal og strøm i samme side, men for at få den korteste vej fra batteri til bagagerum, ville jeg trække plus i h. side og signal i v. side. (dette kommer naturligvis an på hvor i bagagerummet forstærkeren sidder) Men er der nogle problemer med at trække signalkablerne i v. side? kunne forstile mig at det måske var nemmere at komme til radioen fra h. side. eller er det bare at gå i krig med montering?
     
  11. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Michal

    Nej der er ligegyldigt hvad side du trækker kablerne i. Kabelbakkerne er nogenlunde lige store. Jeg trak mit + kabel i førersiden fordi der sidder en stor gummi gennemføring under bremseforstærkeren 8)
    Og mit batteri til forstærkerne sidder i førersiden i bagagerummet

    Jeg er heller ikke så meget for at gå igennem bag batteriet. Da der sidder en bunke elektronik styrebokse bag batteriet. Man kunde jo komme til at lave en fejl og kortslutte et eller andet. ;joker Og der står AMG på nogle af boksene.
    Og de er sikkert ikke billige. Hvis et tegningsmodul koster 25K. Hvad koster så en motorstyring fra AMG. :cry:

    Hilsen Søren :tc:
     
  12. Kaptajnenlazz

    Kaptajnenlazz New Member

    Joined:
    15 Februar 2010
    Indlæg:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Svendborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124T 300TD
    Km:
    736000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hey Søren :)

    Håber ikke at have misforstået problemet, men her er et lille forslag så du ikke skal ud i dioder eller ensrettere...

    Tag styrestrømmen til laderelæet over D+ på generatoren. Så lades der kun på batteriet når generatoren lader ( motoren køre ) da relæet sluttes når din ladelampe slukker. Du kan tage den oppe ved kombiinstrumentet eller endnu bedre ude på generatoren. ( Går udfra at du montere dit relæ i motorrummet med det org. elektronik )

    Tag også strømmen til radioen fra dit eftermonteret optima batteri i bagagerummet ( HUSK 10-15 amp. sikring tæt ved batteriet ).

    Når du frem over holder og spiller musik for fuld smæk kan du lade det hele dø og stadig kunne starte :gr8: Da det org. batteri og det eftermonteret ikke arbejder sammen uden motoren er tændt :rofl: - Styrestrømmen (RØD) til radioen kan du stadig tage over den org. radiostilling på tændingen, den trækker kun lige den strøm der skal til for at lade hovedstrømmen ( GUL ) tænde radioen som nu også trækkes af det eftermonterede batteri...

    Meget smart ved start også, da relæet først slutter når ladelampen slukker, vil ladningen først begynde når bilen ER startet. Det ville jo være fesent at lade det org. batteri lade på det andet inden du har fået startet bilen.


    Er du i tvivl ringer du bare :yes:


    Keep up the good work :yipi:
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har et spørgsmål :?:

    Hva sker der så når Søren har drænet sit Auto Steroe Batteri helt ned til sokkeholderne, der sker det at et batteri kan opfattes som en ren kortslutning så længe det er tømt, og så snart det er ladet helt op er det næsten en uendelig modstand.

    Men hva sker der så i det øjeblik man starter bilen og laderelæet åbner for sluserne om til det tomme batteri der nu gerne vil sutte en helveds masse strøm i sig, på kortest tid muligt :lol:
    Kablerne er vel neppe dimensioneret til at klare den start strøm det friske bil batteri kan lade med på omkring 800 A. :shock: ej helelr sikringerne.

    ´Normalt siger man jo at et batteri ikek kan modtage mere strøm end 10% af dets pålydende værdi i ladning.

    Det var blot en tanke :|
     
  14. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej

    Kan godt se du har ret Mick. Men jeg kan nu godt lide den løsning Lasse kom med.
    Ledningen om til batteriet i bagagerummet kan nok klare ca. 400 Ampere og sikringen er på 200 ampere. Men hvis jeg lader med så mange ampere så ødelægges batteriet :cry:

    Men jeg tænkte at jeg kunde bruge denne op lader http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... 72&n=60100

    Hvis jeg piller transformeren ud og sætter den direkte til lade spændingen. Så vil den få ca. 14 volt. og den vil lade med 10 ampere. :-D
    Næ hvis jeg nu sætter ledningerne på efter diode broen så har jeg en oplader til 220 volt også og den vil lade på begge batterier 8)

    Kunne det ikke være en løsning. jeg er godt klar over at jeg skal køre et stykke tid før batteriet er opladet. Men hvad pokker jeg elsker jo at køre i bilen så får jeg en undskyldning for at køre en lang tur :D

    Hilsen Søren :tc:
     
  15. Kaptajnenlazz

    Kaptajnenlazz New Member

    Joined:
    15 Februar 2010
    Indlæg:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Svendborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124T 300TD
    Km:
    736000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hey.

    BRABUS: Tror du har ganske ret i at det er en hård omgang for batteri, men fakta er at det virker 8)
    Jeg havde samme bekymringer første gang Jeg lavede dette nr., men det har endnu ikke svigtet i en montering! (Heller ikke da Jeg var MB TKW mekker og monterede samme type relæ til flere batterier til service vogne, lifte osv. ).

    Jeg laver det altid sådan og sidste vilde setup var på 3 stk. af de store Optima batterier og 4 kondensatorer i en Peugeot 406 Coupé. - Og TRO mig at det er blevet brugt til fulde :gr8: og det virket bare. - Dog er der godt klem på generatoren, men mon ikke Søren skal have en Ctek lader på alligevel når han skal spille for fuld blæs til alle sommerens træf :coolguy:
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja jeg er ikke i tvivl om at det nok kan gå og virker til fulde.
    Men som elektronok mand tænker jeg bare at det ikke er den "korrekte" løsning :)
    Jeg ville nok have lavet det med en SEPTOR Duo 300 "skillerelæ" sådan at når motoren startes, lades der først på motorbatteriet. Det elektronisk spændingsstyrede relæ åbner derefter (når motorbatteriet er opladet) for ladning af forbrugsbatteri(erne), samt favoriserer startbatteriet.

    Da spændingstabet i en SEPTOR er næsten 0 mod f.eks. 0,7 V i visse dioder, oplades forbrugsbatterierne med ca. 14 V og bliver dermed fuldt opladede.

    SEPTOR DUO lader også startbatteriet via en lader på forbrugs-batteriet (Som er et must 8) ). Når forbrugsbatteriet/-batterierne er fuldt ladet op af laderen, lades
    der ”baglæns” igennem Septoren og over på startbatteriet.

    De store 300 A septorer benyttes i store både / busser med store (ca.100 A og større) generatorer og store batteriblokke på over 3-500Ah, eller som ekstra relæ til tredje batteri, hvor motoren under gang, skal afgive store strømme til
    bovpropeller, ankerspil, trækspil o.l.
    :yipi:

    Så kan man montere en batteri skilder hvis man kun vil forbruge af sit forbrugs batteri så man har garanteret start batteri kapacitet :gr8:

    http://95817.buildyourownshop.com/produ ... roduct=878

    Det er dyrt, men det er også den "rigtige" løsning synes jeg 8)
     

    Attached Files:

  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Og ja Ctek lader er et must, det er en god lader 8) specielt til Optima batterierne.
    Man kan også bruge Tystere som er bygget op på en mere rigtig måde, med ringkærne trafoer der ikke genererre støj som Ctek laderne gør med deres switch mode teknologi, men de vejer også en slat mere :lol:
    ikke fordi Ctek laderne gennerer store støj bølger, men en switch mode power supply er jo i en rigtig HiFi nørds øjne FY rules
    Men det har ikke nogen betydning for Søren, han kommer alligevel ikke til at kunne høre noget efter de første 2 dage med fuld drøm på anlæget :lol:
     
  18. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej

    Så har jeg bestilt en Septor 75 Så kan jeg lade med 75 ampere når hoved batteriet er oplad

    Selvøgelig har du ret Mick. Det andet var moske også noget fusk. ;joker Men jeg var bange for at lade for meget på optima batteriet :cry:

    Men jeg bliver nok nød til at sætte en 220 volt lader til alligevel

    Hilsen Søren :tc:
     
  19. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej

    Så er der lidt opdateret billeder af Dørkabinettet. Med dæmpnings filt. Kabinettet er lavet som 2 firkantet rør der går på langs i kabinetterne 8)

    Alt filt er limet fast så det ikke kan flytte sig. Når man lægger øret til lyder kabinettet rimeligt lyddødt

    Strøelsen på kabinetterne er 10,2 Liter indvendig. og har en vægt på 4,5 Kg. Med højtaler

    Nu skal limen bare tøre så jeg kan lægge læder på

    Hilsen Søren :tc:
     

    Attached Files:

  20. mb_brian

    mb_brian New Member

    Joined:
    30 Januar 2008
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w210 E220 t CDI
    Km:
    0
    Årgang:
    2000
    Bil nr. 2:
    VW Golf st.car.
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997

Del denne side