Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hvad med 260E?

Emne i 'Tekniske data' startet af Thomasu, 21 Februar 2015.

  1. Thomasu

    Thomasu Member

    Joined:
    14 Januar 2014
    Indlæg:
    74
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    162000
    Årgang:
    1988
    Hej,

    Jegkunne godt tænke mig at høre jeres erfaringer med 260E - ud over at man bare burde vælge en 300E. Er det den samme motor som i 300 modellen, er den problematisk nogle steder, hvorfor støder man ikke på så mange af den type?

    //Thomas
     
  2. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    En 260 er næsten identisk med 300 E den er bare lidt langsommere, køre med mindre kardan og hardyskiver..

    Ellers er de ret ens.

    Dog er der normalt mere udstyr i en 300 E men bilen er jo så gammel så ved ikke om det er noget du lægger meget vægt på..
     
  3. Thomasu

    Thomasu Member

    Joined:
    14 Januar 2014
    Indlæg:
    74
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    162000
    Årgang:
    1988
    ok, tak for svar. Ved du om de var udstyret med ABS som standart?
     
  4. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Til gengæld går den næsten 11 på literen ved normal kørsel, og det skal du lige holde op på 1-2 km/l kortere for 300E. Med vores dages brændstofpriser, betyder det alligevel noget.

    Min bliver brugt til hverdag... Har rigtigt meget udstyr, og jeg er blevet så glad for den, at den skal pakkes væk i løbet af i år, og gemmes til klassisk indregistrering om 3 år. Det er ikke en 500E, men den er til gengæld nem og billig at finde dele til.

    Ikke at jeg vil anbefale den ene frem for den anden - udstyret har mindst lige så meget at sige, om det skal være den ene eller den anden, for så meget langsommere er en velpasset 260 heller ikke. :)

    Kort sammenfattet til et langt svar: tag den med det meste udstyr, uanset om det er en 260 eller 300... Det bliver du mest tilfreds med i længden. :gr8:
     
  5. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    De er alle udstyret med ABS som standard...

    Gearkasse og bagtøj er heller ikke ens. Der er højere udveksling i bagtøjet, for at sikre tæt på samme accelerations tid 0-100 km/t for 260E/300E. Motorer er ens bortset fra boring og styrebox. Ellers er delene helt ens, inkl. indsprøjtning.

    Begge motorer er en M103-type. Mercedessource har udråbt M103 som den bedste benzinmotor, Mercedes har lavet. Du kan prygle dem, men du kan ikke slå dem ihjel, sålænge de serviceres ordentligt og der tages højde for nogle medfødte svagheder (deres egne ord). Og turbobandit har vist at de sagtens kan klare 600 hk. Normalt er der flere 300E til salg end 260E, men økofantikerne løber skrigende væk fra begge modeller, og derfor ender mange mindre modeller nok som min nær var gjort... skåret midt over, og sendt til Egypten som reservedele. Jeg tror at det er et tilfælde at der er så mange 260'ere til salg for tiden, fremfor 300'ere, når man kigger på eks.vis DBA. Salgstallene viser klart at 300E er den som har solgt flest - 260E solgte vist kun i halvt så mange modeller, til trods for at begge ligger 1. og 2. i salgstal, hvis jeg husker rigtigt...
     
  6. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    260 E har en højere udveksling i bagtøjet så den larmer mere på motorvej en alm. 300 køre 3.07 en 260 køre 3.27..

    Men ja det er ikke meget forskel der er ved hverdagskørsel..

    Det vigtigste er at du finder en i god så god stand som muligt så er det stort se lige gyldigt om det er en 300 eller 260....
     
  7. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Det kunne faktisk være sjovt med en 300E + gearkasse i en 260. Nogen som har prøvet dette?

    Det må give en pæn accelerationsfornemmelse, men være lidt tungt for brændstoføkonomien. :)
     
  8. Brizz

    Brizz Member

    Joined:
    25 August 2012
    Indlæg:
    322
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Skoda Superb
    Km:
    116000
    Årgang:
    2009
    Bil nr. 2:
    Honda VFR800Fi
    Bil nr. 2 Km:
    56400
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
    Jeg mener min 300E-24 kører med 3.27 i bagtøjet ...
     
  9. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Det hør de med 4 trins 5 trins køre med 3.69 men det er jo ikke en m103!!!
     
  10. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Re: Sv: Hvad med 260E?

    Det har jeg prøvet bare i en 190'er det virkede ret godt og den fik meget mere power den gamle origknale motor og gearkasse var meget slidt..
     
  11. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Her er lidt til sammenligning...

    260E vs nyere E320:

    http://youtu.be/j9fxqwfTGPc

    Det er ikke fordi den er så frygteligt meget langsommere, men det er klart at 320'eren skal vinde. Synes nu den gør det okay... :)
     
  12. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Beklager at jeg skal være lidt negativ, men sådan en w210 E320 er altså utrolig bovlam, efter min mening. Men vil give ret i at en sund 260E kan være kvik nok fra 0-100, men den skal bare have så mange snoninger ift. 300E, da den mangler noget moment. Og det kommer man hurtigt til at savne.
     

Del denne side