Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hjælp til at skifte bærekugler på sportsline

Emne i 'Diverse' startet af JCH911, 17 Juli 2009.

  1. JCH911

    JCH911 New Member

    Joined:
    7 November 2007
    Indlæg:
    81
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Porsche 911
    Bil nr. 2 Årgang:
    1968
    Hej

    Mine bærekugler er desværre færdige på min kære Mercedes og skal derfor skiftes. Har fået oplyst pris hos Mercedes og blev ikke særlig glad. Det er hele bærearmen der skal skiftes, da det er en sportsline, så det er ikke ligefrem en billig omgang. Nogle der har noget erfaring med denne operation? Kan det lade sig gøre at gøre selv? Og hvor kan man købe sådanne reservedele billige?
     
  2. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hej Jch 911

    Tror du skal kigge hos Gørløse efter såvel nye som brugte reservedele, priserne er yders rimelige der !


    Venlig hilsen

    CABRIO
     
  3. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej JCH911,

    Jeg har også skiftet dem på min 300E-24, som dog ikke er en Sportline. Jeg kunne heller ikke helt sluge prisen på originale bærearme, så jeg valgte at købe dem hos Gørløse (OSP*-dele) De er i rigtig fin, sikkert orignal, kvalitet, bare uden stjernen standset i reservedelen. Jeg fik et værksted med kæmpe W124 erfaring til at skifte dem, da det kræver af-/påmontering af fjeder og 4-hjulsudmåling bagefter.
     
  4. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Øhh fisk.... ;clue ;clue hvorfor kan den ikke skiftes fordi det er en sportline.

    Og har selv lige fået skiftet så hvorfor 4 hjuls udmåling. ? Pga bærearmen har været af ku jeg tænke mig

    Men a ved det ikk... bare nysgerrig
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    hej Brian og jer andre.

    Normalt kan man bare med en presse selv skifte bærekuglerne, men på en sportline der har man "som jeg errindre" valgt at svejse bærekuglens forankring fast så denne ikke blot kan smutte ud som det er sket for Bjarne eks. dette kan ske når de bliver slidte åbenbart og er ret skræmende :shock:
    Men det er normalt at man skifter hele bærearmen på en sportline da bærekuglen altså på en eller anden måde ikke bare lige kan presses ud med mindre man ødelægger bærearmen som jeg har fået det fortalt.

    Men inderst hvor bære armen sidder fast der er der 2 skruer som man stiller på, de har sådan nogle ovale huller så drejer man en halv omgang på bolten så rykkes hele bærearmen, jeg mener det er til at stille toe ind men er ikke sikker.

    Men alligevel når man nu kun skifter sin bærekugle, så har den gamle bærekugle måske været så slidt at hjulet nu med den nye bære kugle sidder anderledes, men umidelbart tror jeg ikke bærekugle alene kræver en sporing, men det er helt sikkert 110% at man skal spore den hvis man skifter hele bærearmen pga. justeringen der findes her på.
    Men har bilen været sporet på et tidspunkt med slidte bærekugler og det altså har indflydelse på sporingen, så vil bilen jo efter montering af ny bære kugle nu have en forert justering.

    Det er måske værd lige at tjekke Brian om det kan være tilfældet, ellers risikere man jo at slide sine dæk forkert og for hurtigt.
     
  6. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Bare for at tilføje lidt priser på bærearmene til sådan en 300E-24 "sportline" så er her priser fra Gørløse:

    BÆREARM F 124 24V SPORTLINE Original(OE*) kr. 2.732,40+moms = 3415,50 Kr. X2 = 6831,00 Kr. :gasp:
    Og denne model kan ikke fåes Uorg

    BÆREARM F 124 SPORTLINE Original(OE*) kr. 2.143,60+moms = 2679,50 Kr. X2 = 5359,00 Kr. :(
    BÆREARM F 124 SPORTLINE Eget mærke(MQSP*) kr. 1.116,00 +moms = 1395,00 Kr. X2 = 2790,00 Kr. :mrgreen:

    Så os kære folk med en 24Ver og sportline optionen, vi skal bare betale boksen for at få vores styrekugler på rette spor, det er surt show men der er tilsyneladene ingen anden udvej en at købe en hel ny komplet bærearm i den gode org. kvalitet :lol:
     
  8. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Det er ikke kun Sportline'erne der skal have "hele armen". Det gælder alle 24V og V8'ere.

    Jeg har også skiftet dem på min, som ikke er en Sportline. Jeg købte OSP*-dele gennem Gørløse.

    http://autoimport.dk/reservedele/webkat ... import_pi1[sword]=1243303407%20&user_autoimport_pi1[search_productnumber]=3&user_autoimport_pi1[dataPage]=0
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005

    Hehe ja bare træd i det Lasse, os med sportline, vi bliver jaget vildt :p hehe.

    Men ja bære armen på eks. 400E er magen til 300-24V uden sportline. så det giver mening man også her skal skifte hele armen.
    Jeg tør ikke tænke på hvad den koster til en 500E, den må jo være længere grundet sin større sporvide men den kommer nok fra en SL (W129) da nogle ting går igen fra denne model på en 500E
     
  10. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Bærearm til 500E er den samme som til 300E-24 og E420. På de første årgange af 500E kan man godt skifte bærekuglen alene. Den større sporvidde skyldes befæstningspunkterne på karrosseriet.
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Arh, så er det jo derfor vi bliver flået når det også skal passe på en 500E :lol:

    Ok Lasse så det er karossen der er anderledes på 500E 8) det er de Porsche drenge der har været på spil :-D


    Uffe det jeg har hørt fra 3-4 forskællige mercedes værksteder (ikke autoriserede) det er at man ikke "kan/gør i" skifte bærekuglen uden at ødelægge bærearmen da man vist har valgt at svejse dem til sådan at man ikke kan få dem ud, uden at brække svejsningen op, men som sagt jeg aner det ikke, men umidebart så er den jo kommet derind på en eller anden måde :mrgreen: så det ville virke underligt hvis ikke den var til at få ud igen og så giver det måske meget godt mening at hvis de så har valgt at svejse bærearmen til efterfølgende at den så derfor ikke umidelbart er til at tage ud.
    Jeg mener også en anden gut herinde fra var ude i noget af det samme da han prøvede at skifte sine hvorefter han også fandt ud af at de var svejst til.

    Men jeg ville da være lykkelig hvis noget kunne slå helt fast om det er muligt eller ej at skifte dem så man "spare" 6000KR. :shock:

    Jeg står nemlig også selv med en enkelt bærearm som er slidt i bærekuglen, hvis du er mand for at finde ud af om det blot er ligetil eller som alle siger (umuligt) så køre jeg da gerne en tur til Holbæk, da jeg helst ville undgå at skifte hele armen 8)
    Mvh.
    BRABUS
     
  12. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    -Blot lige en tanke:
    Det er jo ikke sikkert, at den kugle der er svejset fast i armen, er magen til den man køber i løs vægt :? Det ville da i al fald være surt at skære den gamle bærekugle af, for så at finde ud af, at den nye ikke passer :(
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja det er rigtig lasse, men jeg ville dog heller aldrig købe en reservedel uden først at vde hvilken jeg skulle bruge, jeg ville få den ud først og så tage den med til eks. mercedes eller gørløse og sige jeg skal have sådan en her :)

    Og skulle man alligevel ikke kunne få den overhoved, tja så skulle bærearmen jo skiftes anyway kan man sige.

    Men tak for tippet, man kan aldrig være for "forudseende" 8)
     
  14. JCH911

    JCH911 New Member

    Joined:
    7 November 2007
    Indlæg:
    81
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Porsche 911
    Bil nr. 2 Årgang:
    1968
    Jeg har været ved at undersøge lidt forskelligt mht. bærearme til min bil. Har fået at vide at jeg bare kan sætte nogle almindelige bærearme på, og således kan montere nye bærekugler.

    Hvis dette skulle være tilfældet hvorfor er der så specielle arme på bilen fra original? Hvorfor koster de mere end de "normale? Kan der være noget geometri der er anderledes på en sportsline?
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg skal ikke gøre mig klog, men jeg ved at andre bil mærker gør meget brug af et hårdere materiale i gummi ophæng og bøsninger når man sætter en sport undervogn på, dvs. det behøver ikke at have noget med geometrien at gøre det kan også bare være bærearmen har hårdere gummi ophæng og bøsninger for et mere kontant spil i undervognen.

    Ud over det så er sporviden på en sportline så vidt jeg husker også lidt større, om det kan have noget med det at gøre ved jeg ikke eller om det er bestemt andet steds.

    Jeg tvivler dog meget stærkt på at den eneste forskæl skulle ligge i om bærekuglen er svejset til eller ej.
    Men ja 2 billeder af hver sin model kunne være sjovt at stå med for at se hvor der er forskæl, specielt ved bærekuglen.
     
  16. JCH911

    JCH911 New Member

    Joined:
    7 November 2007
    Indlæg:
    81
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Porsche 911
    Bil nr. 2 Årgang:
    1968
    Hej Alle

    Her lidt info vedr. ovenstående.

    Jeg har fået skiftet mine bærearme - og til en overkommelig pris :)

    I forbindelse med denne lille operation har jeg fået svar på en del af de spørgsmål der er blevet stillet i ovenstående tråd og vil derfor gerne dele denne viden med jer - hvis nogen skulle være interesseret.

    Der er forskel på bærearme til en std., til en 24V (og V8 modeller) og så på bærearme til en sportsline. Forskellen mellem std. og de andre to er, at bærekuglerne kan skiftes, hvilket ikke er muligt på de andre to.

    Forskellen mellem 24V og en Sportsline er at bærekuglen kan dreje mere i selve kuglen på Sportsline, hvilket giver mulighed for at sænke bilen yderligere. Eftersom en Sportsline "kun" er sænket 22 mm i forhold til en std. model, er det således ikke tvingende nødvendigt at betale merprisen for Sportsline bærearme, med mindre man har planer om at sænke den mere end standard. Selve geometrien på bærearmen er den samme.

    mvh Joachim
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Spændene info og tak for delingen, det lyder fornuftigt nok, men jeg studser alligevel over det med at man "bare" skifter fra sportline modellen til std. modellen, fordi det har vel ikke kun noget at gøre med hvor sænket den er, så kunne mercedes jo som du siger også blot selv have brugt den std. bærearm hvis ikke det har været nødvendigt.

    Grunden hertil tror jeg skal findes i at undervognen arbejder jo mens man køre og hvis bærekuglen kan tåle at gå længere i bund med bærearmen, så er det selvfølgelig tiltænkt når bilen køre over eks. bump hvor bilen så jo svare til at være ultra sænket i og med den går længere i bund i både støddæmpere og fejdre med sportline undervogn.

    Så jeg tror helt ærlig man skal holde sig fra at skifte sportline bærearmene ud med standart modellen, men mindre man samtidig smider standart fjedre og støddæmpere på bilen også.

    Det var blot en tanke herfra, som jeg selv synes giver meget mening 8)

    Mvh.
    BRABUS
     
  18. JCH911

    JCH911 New Member

    Joined:
    7 November 2007
    Indlæg:
    81
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Porsche 911
    Bil nr. 2 Årgang:
    1968
    Når du sænker bilen så reducerer du også vandringen på din undervogn, så den køber jeg ikke lige umiddelbart. Man benytter jo netop fjedre med større progressivitet for at sikre dette.
     
  19. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    ....
    Rart at høre en tilbagemelding og godt at høre at du er kørende igen....
    Glemmer desværre også selv at berette udviklingen eller afslutningen på mine tråde, gør en stor forskel.

    P.s Var ude at køre en 300E-24 sports for en måned siden og vil aldrig bytte undervogn med min standard 190E, har sjældent prøvet noget så ubageligt over vejbump og huller, fik næsten ondt i hovedet og ryggen. Min egen svæver jo ligefrem over alle forhindringer...
    ....Bare lige en sidebemærkning....ikke for at kritisere

    _BO_
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja det er jo smag og behag hvad man er til, jeg ville aldrig bytte min sportline/Carlsson undervogn ud for en blød hat med kaffe til kagen undervogn.
    Nok findes der huller og vejbump, men jeg tilbringer dog det meste af tiden på at køre på alm. veje hvor min undervogn er nogetbedre afstemt i forhold til de dejlige landeveje og sving jeg til dagligt køre på.

    I alt så håber jeg da man tilbringer mere tid på alm. veje end at lige og køre over bump og huller i vejen :lol:
    Men klart jeg har da også prøvet en W124er med standart undervogn og den er umådeligt behafelig det er helt sikkert og bump tages med et smil på læben mens man køre med uændret fart :mrgreen:

    Men nu har fælge og dæk også en væsentlig betydning for den snak, fordi hvad nøtter det at man har standart undervogn hvis man køre på 18" fælge med profil 35, ikke noget som helst nej 8)
    Og jeg har skam prøvet at have andet end disse dæk og fælge på min bil, jeg prøvede 16" med 225 i profil 60 tror jeg og jeg skal love for den blev blød og behagelig ved bumpene men bibeholdte sin retnings stabilitet og krængnings stabilitet grundet sin dejlige undervogn.
    Så undervogn er ikke alt og jeg er også uenig med at fordi man sænker sin bil er det = en hårdere undervogn, dette er langt fra tilfældet på en 124er progresivitet kræves næsten kun hvis man virkelig sænker den 40/40
    I øvrigt kan jeg så slet ikke se arkumentet bære for at sporline undervogns bære kuglerne skulle have mulighed for at gå længere i bund hvis det alligevel ikke er tilfældet pga. progresivitet i fjedrene :cool:
    Selvfølgelig får bilen et lavere arbejdspunkt og vil kunne gå længere i bund end den standart ville gøre ved samme belastning og samme modstand. hvorfor ellers lave disse bærekugler til at kunne gå længere i bund, det er jo en modsigelse af samme mands akument for at de er anderledes ;) den køber jeg derimod ikke :mrgreen:

    Jeg vil holde på at bærearm og bære kugler samt fjedre og støddæmpåere skal holdes samlet og ikke være af hver sin beskaffenhed 8) men sådan er vi jo så forskællige cute
     

Del denne side