Mercedes Træf NordFyn 5.-6. September 2025   Information -

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hardy skive tvivlsom tilstand opstået

Emne i 'Diverse Drivline' startet af BRABUS, 19 Oktober 2012.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hejsa.

    På vedhæftede billede ser man min Hardy skive som sider mellem gearkasse og kadan axel.

    Jeg bryder mig ikke om de rævner den har slået, er det noget man skal bekymre sig om mon :eek:
    Og hvorfor er de opstået, så vidt jeg ved er den ikke ret gammel.
    Men det lader til der snart sker store ting, hvis ikke jeg skifter den.
    Har andre oplevet lign med den slår rævner :|
     

    Attached Files:

  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja det ses enda tid.. Så byt til nyt 8)
     
  3. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    Sidder boltene i fra de rigtige sider? På min brors taunus V6 hørte vi noget slå mod bunden på motorvejen når han motorbremste men det forsvandt igen. Senere fik den ny drivlinie og mekanikeren tog kardanen og vred hardyskiven rundt så den deltes i 2. Lyden på motorvejen havde været en stump der var gået løs og slået mod bunden inden den faldt af.
     
  4. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Hva så Brabus kan det ikke tænkes at Hardyskiven har taget skade af alle de gange gearkassen har været af og påmonteret :-D :-D
    Hvordan går det med gearkassen ???, og efter din lidelseshistorie har jeg hørt en tilsvarende omkring "stedet" i Gilleleje hvor det bestemt heller ikke gik smertefrit.
    Apropos hardyskive, så så min endnu værre ud, der stak både tråde / armering ud af den, så byt til nyt, ca. 300,-
     
  5. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    jeg har set mange hardyskiver bliver helt ovale i bøsningerne - hvor boltene sidder igennem..
    og det kan man ikke se før den kommer af... men hele bilen ryster osv..

    og jeg har set skiver der er mere revnede end dine bambus.. men pil den af og se på den.. og en ny koster ikke alverden... (hvis man køber den de rigtige steder).. :)

    mvh Michael.
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja ok, jeg har NETOP sådan en ikke for vild men sådan rysten wow wow lyd ved højere hastigheder.
    Så jeg er sikker på det er det 8)

    Men ja man skal huske at købe dem hos Gørløse så de billige :-D
    Er de ik :|

    Men ang. Gearkasse tråden, så råg hele den forum kategori på gulvet da serveren crashed sidst sagde Bjarne.
    Så hvis man søger på min gearkasse tråd, så kan man ikke få adgang til tråden :cry:
    Bjarne arbejder vist på sagen, men det er altså alle tråde i den forum kategori som ikke længere kan ses.
    De findes stadig, de er bare ikke synlige.

    Men jeg kan da lige kort skrive seneste opdate her.
    Jeg fik lavet min overbelastningskontakt, da jeg selv havde den på lift, kunne jeg se ledningerne i stikket var røget af.
    Så dem fik jeg lodret på igen og så virkede den funktion igen... :roll:
    Åbenbart ikke noget de tjekker op på :|
    Men den er desværre nu begyndt at fedte lidt mellem gearene og det er mellem alle gearskifte hvis jeg ikke giver meget let speederfod.
    Så det tyder på forkert modulatortryk, men sådan et tryk ændre sig jo ikke bare overnatten som det skete.
    Så den skal nok derop igen så de lige kan lave det sidste tekop inden jeg kan erklære den 100% i orden.

    Ellers har jeg intet at udsætte på hverken gearkasse eller den service jeg har fået hos gilleleje gearkasse center.
    Det er uden tvivl en svær mekanisk, elektrisk enhed at få 110% styr på, selvom man har nok så meget erfaring.
    Så min snor har været meget lang ligesom deres vedholdenhed og gentagne service har været utrolig vidtrækkende.

    At man så selv er så meget elektronik nørd at man kan fortælle dem 1 ting eller 2 om vores tekniske vidundere, det er jo så bare hvad man må forvente som den nørd man er :mrgreen:
     
  7. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    jeg ville nu købe dem ved mekonomen.. så ved man de passer..
    og med en luft skraldenøgle.. så er den skiftet på 15 min !!!

    mvh Michael. bluestar
     
  8. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,485
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Ha saa har du ikke set Brabus arbejde, der er mindst til en dags arbejde.

    Heldigvis kan han bare foelge slangen naar skralden bliver vaek for ham, saa luftvaektoej er en klar fordel. :lol:


    Bendix

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2
     
  9. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej check lige mercedes original med hardy skiver !
    købte originale for 300kr da jeg havde problemer med min kardan! De havde kostedet 1000kr + moms for ikke længe siden!!
    chr
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ikke altid, jeg finder som regel altid en stor cyl. formet larmende genstand med 1 tryk manometer oghjul på, når jeg følger slangen, og den kan jeg aldrig få til at passe ind på bolthovederne :lol:
    Men ja du er til stede, så er nerverne ret løst hængende, man skal hele tiden holde øje med både værktøjet men vigtigst af alt, hvor du befinder dig og hvad du laver :oh:
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    jeg må se hvem der levere den bedste kvalitet, lige med min drivlinie, der gider jeg ikke spare 100 Kr. for noget gong gong gummi ala hubba bubba.
    Men det kan jo være Gørløse har nogle upgrade performance dele.
    Måske de har dem i en fast stål skive version :D
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    hmm.

    Ser man det... jeg har faktisk den gamle der sad på mit bagtøj som var ret ny.

    Er de ikke ens den foran og bagpå :?: :|

    Det er en org. Mercedes hardy skive, så vil jeg da bare smide den på :)
     
  13. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Jo, hardyskiven er den samme for og bag, I hvert tilfælde på 300E-24'ere fra 1991...

    Men, øhm, sidder den hardyskive på billedet rigtigt? Skal den ikke "drejes et hul" så der "presses" på den tykke del under belastning? Sådan som jeg ser billedet og ellers husker tingenes sammenhæng, så er det vist ikke tilfældet her, tværtimod så bliver der trukket i den tykke del. Og hvis det er rigtigt, så sidder enten din eller min hardyskive forkert!?!?

    Brian
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nu er tiden nået til hvor jeg tror gummiet må være brugt op.
    Der kommer efterhånen nogle hæftige knald ved gearskift og det er tydeligt når man dapper på speederen mens den køre i gear. klonk klonk siger det lige som om der er et relativt stort slup et sted :oops:

    Så mon ikke det er ved at være tid til at skifte harley skiven :lol:
     
  15. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Det er helt sikker godt at tjekke hardyskiven, det er forholdsvis nemt, men inden du køber en ny burde du måske tjekke den for fejl, den er lidt pebret hvis den skal være fra MB..

    det med de gonk klonk, har jeg selv ballade med jeg har skiftet begge hardyskiver, kardankryds, midterleje og ophæng bagtøj, motor ophæng, gearkasse ophæng modulator og justeret tryk, men stadig gonker min, særligt når man er i højeste gear, slipper og giver gas, jeg mistænker selve bagtøj's ophæng, (de 2 små runde) på bagbroen, og nok også nogle bagbros ophæng som er gamle, men held og lykke, håber du kun slipper med skift af din hardyskive :)
     
  16. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ryster ved fart? Min er begyndt at ryste op til ca. 1700 omd.
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nu har jeg jo haft min kære bil i et stykke tid, så der er ikke meget som jeg ikke har fået skiftet endnu :whistle:
    Og mit gonkeri er kommet langsom efter de sidste mange ture på striben med hårde starter :whistle:
    Så sammenholdt med hardy skivens stand, så jeg sikker på hvis jeg tog et billede af den i morgen, så ville jeg se noget som er ENDNU værre end det billede her øverst taget for meget lang tid siden :shock:
    Men...
    Bagbros sportline bøsninger er skiftet, alle ophængs arme i hver side.
    Trækaxel i den ene side (Helt ny)
    Bagtøjs ophæng de 2 bagpå samt det foreste skiftet.
    hardy skive på bagtøj skiftet.
    Bagtøj skiftet.
    Magnler kun kadangkryds og midter leje og ophæng, men jeg inspiserede dem i dag og det så fint ud, men klart det ikke altid nok :D
    Men med en hånd på bagerste kadan og en på foreste med gearkassen i "N" så kan man godt tjekke slup og det er det som forsager mine klonk det er 100% jeg har et virkeligt stort slup når jeg letter på gasen i fart og træder igen kan man virkelig mærke den måske har 1/8 del slup og det vil jeg tro tilfælder den hardy skive med ovale huller :mrgreen:
    Fordi et bagtøj med så meget slup i kron og spidshjul eller trækaxler det ville give en anden stor skrue eller hyle lyd med sig også og det har jeg faktisk ikke, men jeg har en knurende/snurende lyd som når noget drejer rundt og ikke er i balance og det vil jeg igen tro er kadangen fordi hardy skiven jo er lidt slap i det som hwidsted beskriver.

    Nu er min gearkasse nyrenoveret, men ellers så tjek dit udgangs leje, nogle gange kan udgangs axlen faktisk trækkes frem og tilbage og det må den ikke kunne. det er en hyppig overset fejlkilde til disse gonk lyde også. :info:
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Brian.

    Jeg har faktisk først set dit indskud nu... :|
    Men hvordan skal hardy skiven egentlig vende... :|
    Er der nogen som har et bud :?:
    Sider min rigtigt på billedet :?:
     
  19. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005

    Jeg har købt nogle hardyskiver i tyskland der står hvilken vej de skal vende, og på dem er det altid skriften mod gearkassen, men om det er universalt ved jeg ikke.
     
  20. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Det er rigtigt at der på de originale står hvilken vej der skal vende mod gearkassen, som jeg husker det og at der på nogle af de uoriginale ligger en seddel i kassen hvor der står at den side med skriften skal vende fremad.

    Dem jeg fik fat i til min fra Gørløse var der bare ikke sådanne oplysninger med.

    Men Mick, hvis du har en original liggende, så burde det stå på den hvilken vej den skal vende, så kan du jo udlede hvad der er rigtigt ud fra den.... ;)

    Brian
     

Del denne side