Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Forurening M103 2,6 (KAT)

Emne i 'Benzinmotorer' startet af Stofberg, 1 Oktober 2014.

  1. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tjekkede lige min gamle tøs ud idag med Co måleren.. og tjaa.. lambda'en var.... ehm utæt udstødning.. man havde vel forventet med hjemmesvejs :lol:

    hvad jeg ikke havde forventet var at min co2 var over 1,0 :eek: da jeg så måler mig lidt ind på blandingen kan jeg se den er godt oppe i det "fede / Rich" i tomgang.. ,min mester sprang dog frem og sagde at man kunne stille blandingen på de gamle MB'ere, men det virkede ikke til at have noget effekt på min.. er det evt pga KAT monteringen? eller er det noget i lige kan smide af guldkorn til at løse det ? :D
     
  2. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Så vidt jeg har forstået, er det jo netop via lambdasondens udmåling af udstødningsgassen, at man herefter kan justere på blandingen. Så hvis din udstødning flower vildt dårligt, så får lambda'en vel falske data, således at dårlig feedback fra lambda'en medfører dårlig/umulig blandingsjustering.
    Har du prøvet at udelukke Jetronic ved en fejludmåling?
     
  3. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0

    Ved ikke om det er tilfældet med De gamle Mercedes, men som udgangspunkt kan jeg godt se fornuften idet du siger :) men ved at man også skal kunne overholde lambda tal for at blive synet men de biler jeg normalt roder med har ikke justeret via Lamda sonden men derimod en Diagnose sonde (som faktisk bare er nummer 2 lambda sonde) dog ses det også med de lidt ældre.. men det kunne være udstødningen skulle tætnes lidt mere, det skal den jo ligemeget hvad så det kan være det hjælper ^^
     
  4. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    vedr. udstødningen, lambdasonde sidder lige efter manifold stort set! så med mindre din udstødning er defekt ved manifolden eller samlinger til manifolden så er der ikke noget at komme efter her!

    Lambdasonden kan være defekt, eller afbrudt i ledningen et sted bør som min fejlsøgning måles igennem!!

    Justering af blandingen, burde kunne lade sig gøre med mindre der trækkes for meget falsk luft osv. så kan det være svært at justere da tomgangen bare går amok, i teorien kan det også være dette som er dit problem, hvor ligger den i tomgang ved driftsvarm motor?

    åben klappen så sidder der som regel et klistermærke ved siden af stormkrogen, der står hvad tomgengen skal stå efter ca. 650 og hvornår den skal stå i lambda 1.0m samt at det maks må være +-10% ved 2500 omdrejninger
     
  5. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    :gr8:

    Bilglad, you are the shit! Jeg stemmer for, at Bilglad hver uge skal give et godt fif. Jeg er fan... (og på vej ned til bilen, for at glo i motorrummet)
     
  6. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nu jeg tænker over det så har jeg faktisk mistet den lille gummistuds til regulering af tomgangen (mener jeg det er) der går med en lille slange op til udåndingen af ventildækslet, men tænkte at dette ikke ville have nogen vidre konsekvens.. men det kan jo være,

    mht tomgang mener jeg den er på de 700-750 og min Lambda sonde regulere fint udfra hvad jeg kan se på mit AFR-ur, men det kan godt være det er tomgangs regulatoren der trykker lidt mere end nødvendigt.. + bilen har stået stille lidt tid.. men falsk luft er det jeg søger kan jeg se! :D
     
  7. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Så fandt jeg sku synderen.. men kun fordi jeg har haft læst om Modstand i tidernes morgen! :lol:

    Da jeg har et AFR - ur monteret på Lamda- signalet havde jeg undret mig over om dette kunne påvirke, men ifølge Thansen-brian'er og lign har det ingen betydning.. må jo klart sige DETTE ER IKKE SANDT da jeg koblede mit ur fra gik Forureningen fra 1,6 til 0.34 :cool: ret flot for den gamle tøs! dog skal der stadig lappes lidt huller i svejsninger og lign men potato potaaaatooo :p - det er altid godt når det ikke koster penge :D
     

    Attached Files:

  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jamen havde du ikke en ekstra lambda sonde til dit AFR ur eller brugte du signalet fra den eksiterende?
     
  9. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Desværre den eksisterende, og nu kan jeg se at der KUN er fordele ved at installere en Wideband hvis man har henblik på motor og ydeevne :) - men hvis jeg forstår det korrekt så kan blandingen justeres op til en hvis grænse med Lambdasonden :D
     
  10. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Okay, ja så går det galt. Det optimale er helt klart et wideband AFR ur med sin egen sonde.
    Kan anbefale innovate

    Lambda tallet er fast sat i motor styringen.
    Skrugen ved luft filteret er til grov justering og så fin pudser motoren selv lambda tallet ind til 0.99-1.01

    Den køre i lambda loop, hvilket også er grunden til at man kan udlæse lambda ratio
     
  11. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Wideband koster desværre lidt ekstra :cry: men sjove ting koster....

    når du siger Lambda tallet mener du så Co udmåling ? eller det rent faktiske lambda tal, for jeg mindes at Lambda tallet stiger i tilfælde af en utæt udst eller har jeg misset noget i svinget ? :D
     
  12. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er dyrt at tune biler og det der med at spare for meget, koster somregel ekstra i sidste ende :?

    Lambda tallet er jo blandings forhold mellem luft og benzin og skal ligge omkring 1,00 for at gå gennem syn og køre økonomisk. Men 0,82 yder den bedst:)

    En utæt udstødning ville få lambda tallet til at stige men motoren til at køre for fed blanding fordi at den prøver at komprensere for det mager blandings tal som lambda sonden ser.
     
  13. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0

    ja penge kan man sku bruge nok af :D

    Men ja er glad for du siger det jeg mener ^^ ved nemlig min udst er en anelse utæt dog er det efter lambdaen (bag kat) så vidt jeg husker ligger vi i 1.030 maks i lambda værdi - meen der er lidt vej mht udst endnu da jeg os lige skal have "lidt" dæmpning på musikken bagtil :lol:

    0.82? er det tæt udst og præcist fuel map med megasquirt? / anden ecu :eek:

    Wideband må vente til jeg har Turboen og intercooleren afmonteret og liggende på bordet :whip:
     
  14. Stjernelys

    Stjernelys New Member

    Joined:
    22 December 2015
    Indlæg:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Copenhagen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    C-180 Compressor st.
    Km:
    180.000
    Årgang:
    2009
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg var til syn og så kom den ikke igennem, fordi procenten var 0,5 og 0,8 ved tomgang og høje omdrejninger. En fortæller mig, at en w124 TE fra 1992 ikke skal måles ved høje omdrejninger. Har skiftet KAT for 6 måneder siden. Han spurgte, om jeg havde skiftet lamdasonden - ellers var der ikke meget hjælp i synshallen. Er der gode råd i Mercedes landet?
    Jens
     
  15. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Det kan sagtens være en defekt lambdasonde, dyser, der ikke forstøver ordentligt und so weiter. Men inden du begiver dig ud i dyre reservedele, ville jeg forsøge med noget additiv i tanken efterfulgt af en HEL spraydåse ned i mængdemåleren, under luftfilterkassen. Eksempelvis laver Bell Add nogle gode sprayprodukter til dette formål, der fjerner koks og andre aflejringer ved dyser, ventiler, stempelkroner osv. Hvis du har et multimeter med %Hz, ville jeg måle motorens Duty Cycle og så justere skruen i tårnet på mængdefordeleren, hvis den er gal. Der er masser af info om dette her og andre steder. Jeg ville nok ikke få bilen udmålt ved syn MED additiv i tanken. Ved nemlig ikke, om det forurener målingen? Sidst, men ikke mindst, så sørg for at bilen er blevet trykket godt af lige inden, at du kører til syn.

    God jul & velkommen til 124forum.dk :)
     

Del denne side