Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Er det tid for mig til en W124 TE?

Emne i 'Køb af MB 124 & 201'r' startet af ABC83, 17 Januar 2016.

  1. ABC83

    ABC83 New Member

    Joined:
    16 Januar 2016
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40
    Km:
    0
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej w124 forum

    Efter at have læst jeres forum ivrigt for ca 6 år siden er jeg nu tilbage igen, - og håber at nogen af jer måske kan komme med lidt råd og vejledning.

    Først en lille smule baggrund, - for 6 år siden var jeg på vej til at blive far for første gang, hvilket selvfølgelig medførte en opgradering af familiens logistik set-up til en st.car. Efter lang tids nøje overvejelse (herunder inddragelse af mere eller mindre saglige argumenter til ikke at købe fransk, italiens, spansk, tjekkisk eller i øvrigt ret meget andet) var jeg nået frem til at der dybest set var 2 retninger at gå i: en w124 TE eller en Volvo. Får at være mere specifik var listen reduceret til præcis 2 biler: en fantastisk flot grøn w124 230TE fra 92, som havde kørt 90k KM og en Volvo V40 fra 03 med 86k KM på tælleren. Vi kørte begge biler og jeg var meget draget af Merc'en, men som kommende familiefar var udsigten til over en håndfuld airbags alligevel overbevisende, - så long story short... jeg endte med Volvo'en. Den har kørt fint og uden nævneværdige problemer, men hver gang jeg ser en w124 TE køre forbi tænker jeg på den grønne w124'er som slap væk.

    Nu har situationen imidlertid ændret sig ( primært i forhold til vores kørselsbehov) og vi kører nu ca 10k KM om året, i forhold til de sidste par år, hvor jeg har ligget på ca 25k KM. Mit ændrede kørselsbehov har nu åbnet mulighed for at bilen i høj grad også kunne være lidt sjov at køre i, og man ikke i så høj grad behøver at tænke i benzinøkonomi. Min kone er med på ideen, men vil af estetiske årsager helst have en w123. Mit udgangspunkt er nu, at jeg ikke kan se at vi kan klare os uden en st.car, der er stadig 2 små børn der skal have en masse skrammel med rundt og konen skal som regel have lige så meget skrammel med, en w123 st.car er svær at opdrive uden at den har kørt til månen og retur, og måske endda har manuelt gear, så jeg har en forestilling om at en w124 alt andet lige er bedre egnet til hverdagsbil. ...og så synes jeg TE-versionen er pisse flot!

    Min umiddelbare interesse er således en w124 TE (230 el 300) med automat gear, relativt lavt km-tal og gerne fra et af de sidste produktionsår, så den har airbags.

    Så nu til det store spørgsmål:

    Er det tid til at skifte min 03 Volvo v40 med 210k KM på klokken ud med en w124 TE?
    #Hvad skal jeg være særligt opmærksom?
    #Hvad er der af faldgrupper?
    #Hvad/hvor er de store svagheder?
    #Andet?

    Jeg beklager den lange introduktion :oops: , men ser frem til at høre jeres kommentarer :)

    MVH
    Anders
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    De klart bedste 124 stc er 280 og 320. Da teknikken er nyere og de har mere moment og går længere på litteren.
    Man skal være meget heldig i DK, eller importere fra Tyskland. Men en fin tysker + afgift løber nemt i 125.000 kr

    Sendt fra min HUAWEI Y360-U31 med Tapatalk
     
  3. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    Jeg er helt klart til 230te (kones har kørt 355000km nu uden de store problemer )
    men du skal ha i mente at vægt afgiften er dyr og det måske kan være et problem/dyrt hvis A/c en skal virker på den "nye"Mercedes som jo minimum vil være 20 år gamle ! (og synes ikke de 93-96 er helt så goe kvalitet )
    og som kongebiler skriver kan det være svært at finde en go en.
    (kones er købt i tyskland i 2001 med 130000km ) 50000kr +80000kr i afgift
    Chr
     
  4. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Jeg synes kun det er diesel der er dyr i vægtafgift

    Sendt fra min HUAWEI Y360-U31 med Tapatalk
     
  5. ABC83

    ABC83 New Member

    Joined:
    16 Januar 2016
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40
    Km:
    0
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for de gode svar allerede :)

    Som sagt er vægtafgift og benzinøkonomi ikke helt så afgørende, - omend der selvfølgelig skal være mening med galskaben.

    @flychr: er det kun AC jeg skal være opmærksom på eller er der andre ting jeg skal være opmærksom på fx el-"ting"?

    Det er selvfølgelig vanskeligt at generalisere, - men er det en nogenlunde rigtig antagelse, at der stadig er mange km i en med fx 225k KM på klokken? (igen vores årlige kørselsbehov ligger på ca 10k km, og vil umiddelbart gøre det de næste mange år).

    Er det noget motormæssigt jeg skal være opmærksom på? fx tandrem eller andet?
     
  6. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Jeg er klart overasket hver gang jeg køre en 230 TE, den lille motor kan sagtens trække den store vogn ganske godt, så kan du finde en 230 TE i god stand så ville jeg ikke tøve med at vælge den..

    230 motor er normalt også nemmere og billigere at holde = Mere ejer og køreglæde bluestar

    Huske at kigge efter rust og utætheder i bagagerum og hjulkasse osv...

    Find en med soltag, A/C og fartpilot hvis du kan, det er lækkert udstyr at have
     
  7. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    helt enig med Bilglad! ALLE incl mig selv er meget imponeret over hvor godt en 300000km + 230te kan køre!

    Den går dog med mange omdr ved 120km/t.
    men igen en fantastisk bil.
    har dog altid haft lyst til en 300TE da der ikke er noget som en 6 cyl række 124er!
    Chr
     
  8. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Kan bedre lide en række 4, bare der er 2 af dem. :lol:
     
  9. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Her må jeg hellere bryde ind med mine erfaringer, vedr. W124 som hverdagsbil. :)

    Jeg anskaffede mig en W14 260E fra '90 for ca. et år siden til senere renovation. Bilen var billig, havde kørt ca. 425.000 km men i relativ god stand, og selvom der var en del småting, var der ingen større ting med den.

    På lidt under et år (9 måneder) har jeg kørt ca. 27.000 km i den og haft følgende ting med den:

    -Den elektriske vandpumpe blev utæt i O-ringen og bilen smed en del vand. Satte en ny o-ring i, og så blev den tæt.
    -Motoren smider mere og mere olie omkring krumtappen foran.
    -Benzinrør mellem pumpe og fordeler, blev utæt lige foran baghjul. Gørløse måtte lave et hurtigt fix med en gummislange, da jeg skulle bruge bilen. Det har holdt i et år nu...
    -Lampen til sprinklervæsken lever lidt sit eget liv (nok en ny føler).
    -De typiske tændingsproblemer på M103'eren (fugt bag dæksel, og dårligt dæksel).
    -Den er blevet lidt slap i styringen, men det bliver ordnet senere.
    -De små pærer i diverse kontakter springer fra tid til anden. Nogen af dem kan være tidskrævende for at skifte, i forhold til eksempelvis instrumentbord.
    -Stenslag i den ene forlygte. Et komplet sæt fejlfrie Bosch blev indkøbt fra en gruppe på Facebook, til den nette pris af 200,-
    -Dårligt bundstykke, men det bliver ordnet senere.
    -Den sidste måned udviklede den et metallisk "KLANK" fra under bilen, når man skiftede frem- og tilbagekørsel. Formentligt enten løsnet møtrik på gearkasse, eller kardan, måske midterleje eller hardyskive. det bliver også ordnet senere.

    Det man nok skal have for øje er at det er en gammel bil - bruges den til hverdagskørsel, så skal man være efter den jævnligt, for at forebygge større ting. Dog har den ALTID startet, og kørt... ALTID! :)

    Reservedelsmæssigt bliver det nok ikke billigere, hvis man leder de rigtige steder. Der er mange billige dele til salg, og næsten alt kan fås - også som nyt, hos Mercedes til W124.

    Kørselsmæssigt er det en bil som SKAL have vinterdæk i glat føre. Automatgearet skifter lige omkring 70 km/t fra 3 til 4 gear ved stille gasgivning, og DET ER IKKE MORSOMT AT DRIFTE FORBI LASTBILEN, MAN OVERHALER. Den føles også lidt død i sne, da Mercedes har gjort meget for at adskille bump fra vejen til rattet. Så den kan måske være lidt vanskelig af have perfekt føling med i glat føre. Til gengæld er den meget godmodig, og når den slipper er det langsomt og nemt at få styr på. Alt andet lige er det en tung bil og relativ sikker i sine årgange, men sammenligner du med en bil fra '03, så vinder bilen fra '03 altså i mange tilfælde.

    Min egen kører dog ikke hverdagskørsel mere - den er opmagasineret sidste efterår til bedre tider, og så jeg har lidt at pusle om fra tid til anden. :)

    M103'eren gik 10-10,5 km/l i snit vinter som sommer, og forbruget har jeg været godt tilfreds med. Dog føles vægtafgiften lidt dyr, men til at betale.
     
  10. OHolm

    OHolm Member

    Joined:
    4 August 2013
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hadsten
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    E320CE
    Km:
    185000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    E320CE
    Bil nr. 2 Km:
    283000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Alle småproblemerne er en af charmen ved gamle biler, der er altid et eller andet der driller lidt. Men så går tiden med at finde ud af hvad der driller. Perfekt for en perlegrusmekanikeren der ikke har ( tid )til en Jaguar!
     

Del denne side