Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Endnu et blæserproblem.

Emne i 'Alm. Varme/ventilation i kabine' startet af Lars190, 30 December 2013.

  1. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    Ja så er der endnu en tråd om et varmeanlæg med sin egen vilje. Min blæser virkede på 1 2 og 3 da jeg købte bilen. Sidste forår skiftede jeg selve temperaturreguleringsenheden med temperaturhjulene fordi den skruede op og ned for kulde hele tiden så jeg er rimelig sikker på det ikke er den for blæseren duede stadig kun på de 3 første trin. Sidste år holdte trin 1 så op med at virke og for et par måneder siden trin 2. Nu virker trin 4 så. Nu er problemet at trin 3 ikke virker før man starter blæseren op på 4 og derefter ned på 3. Går ud fra det er modstanden, men kan ikke se nogle svar i de andre tråde om de har fået deres blæsere til at virke ved at skifte den. Hvis nogen har nogle billeder af den satan og gode råd til hvordan man nemmest skifter den vil det være fint. Utroligt at alle de varmeproblemer jeg har haft er kommet når der har været kold. TYPISK :roll:
     
  2. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Nu har du måske læst nogle af mine indlæg med blæserproblemer. Jeg er næsten sikker på at det er dine lejer der er slidte og sidder fast, så skal der mere strøm for at få dem til at køre rundt. Ergo først dør den på trin 1, så 2 osv. Tror ikke det er modstanden. Min hylede når den kørte og holdt så op med at køre helt til sidst .... også mens det var vinter og -10 :lol: . Jeg tog min ud og rensede alle lameller og smurte lejerne med instrumentolie. Det er en fin tynd olie, er ikke sikker men det kunne minde om symaskineolie. Andre har smurt det med 3 i 1 olier der også beskytter mod rust og andet. Du skal ikke bruge wd40, det fordamper over tiden og er vist udviklet til at fortrænge vand.

    Her er et par links, det ser meget kompliceret ud. Men det er faktisk ikke så slemt, jeg gjorde det på 3 timer første gang incl grundig vask af alle lameller. Jeg har ikke skiftet lejer, kun smurt dem og det har virket i snart et år nu.

    http://www.peachparts.com/Wikka/W124BlowerMotor

    http://www.youtube.com/watch?v=uBiyFLOUdv8

    http://www.benzworld.org/forums/w124-e- ... cabin.html
     
  3. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Jeg har haft nøjagtigt de samme problemer som du beskriver, først skiftede jeg blæser knappen, det virkede et kort stykke tid, tilsidst kiggede jeg på formodstanden og det viste sig at stikket der sidder på undersiden (inde fra kabinen under instrumentpanelet) havde været varmt og dette resulterede i at noget af stikket var delvist smeltet og det ene ben var "udglødet" og derfor sad meget løst, jeg kunne i første omgang klare det ved at klemme benet lidt sammen så det fik bedre forbindelse, nu har jeg blæs på alle 4 trin.
    Måske kan dette svar hjælpe.
    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  4. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Hvis et stik smelter eller bliver svedent så er det ofte at der har løbet for meget strøm igennem eller at kontaktfladen inde i stikket er for lille og en for stor strøm skal overføres på en lille flade (dårligt stik/skidt/osv). Så jeg vil mene at et smeltet stik sagtens kan være for stor modstand i lejer eller andet der forhindre blæseren drejer rundt og så skal der mere strøm til at dreje den rundt i den ønskede hastighed. Til sidst er man nød til at vælge trin 2 for at den får strøm osv. Der er vist 5 poler i stikket og det er vel en stel og de 4 blæser styrker. Jeg ville i hverfald stadig checke og smøre lejerne i blæseren, da et smeltet stik bare kan være et symptom og ikke årsagen.
     
  5. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    Tak for svarene. Prøver at se på begge dele da det er mere eller mindre samme problem. Blæseren har aldrig haft mislyde men uanset hvad trænger den nok til rensning og smøring.
     
  6. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    Morten Bech: Havde du også møllehjulene af blæserens aksel eller kan man komme til lejerne med noget spray?
     
  7. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Jeg har den med dobbelt møllehjul og havde den helt ude af bilen for at smøre lejerne. Jeg pillede ikke møllehjulene af, men vaskede alt snavset af hjulene og smurte lejerne. Det næsten umuligt at at smøre lejerne rigtigt hvis man ikke tager den ud.
     

Del denne side