Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

En kold fornøjelse...

Emne i 'Alm. Varme/ventilation i kabine' startet af apandersphilip, 15 November 2016.

  1. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Hej alle!

    Jeg har desværre ingen varme i min dejlige 190'er.. så det er noget at en kold fornøjelse at køre i disse tiden, for ikke at snakke om dug på alle ruder i bilen..

    Jeg mener at der tidligere har været varme på, men bliver lidt usikker når jeg tænker mig om..

    Jeg har inden for de sidste par måneder skiftet køleren, og nyt kølervæske er kommet på. Jeg mener at der er rigeligt på, og dette ikke skulle være problemet.

    Udover at der ingen varme er på, så kan jeg ikke skrue blæsestyrken op på fuld, "knappen" vil ikke længere.. (Se billedet)

    [​IMG]
     
  2. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Kig i sikringsboksen.
     
  3. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Den er naturligvis tjekket, og den ser rigtig fin ud synes jeg.

    [​IMG]
     
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Din nr. 1 sikring ser brændt ud. Prøv at skifte den alligevel. Og rengør kontaktfladen i boksen og den "nye" sikring.
     
    Sidst redigeret: 15 November 2016
  5. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Kontaktfladerne ser super fine ud, jeg havde en ny sikring liggende, og det gjorde umiddelbart ikke noget, bilen blev varmet op til 90grader og der kom stadig kold luft ud.
     
  6. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    upload_2016-11-15_16-17-10.png
    Der skal være rent i sikringsboksen. Det er et stort "knudepunkt" for alle bilens komponenter, der er blottet ligesom en afisoleret ledning.
    Sikringerne sidder også forkert i boksen. Den korrekte konfiguration er:

    R, H, R, H, H, R, R, R, H, H, H, H, H, H, H, H, H, H, H, R, H [R = rød (16 A) og H = hvid (8 A)]

    Og mange af dine sikringer ser sløje ud. Der skal være ren metalkontakt og helst i messing/kobber. Jeg ville straks køre i thansen og lede efter dem her:

    upload_2016-11-15_16-13-26.png

    Du kan ikke flytte den fysisk?
     
    Sidst redigeret: 16 November 2016
  7. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Jeg skal lige være sikker på, at vi forstår hinanden. Du er med på, at en 190'er kun har kold luft ud af midterventilatoren? Der er kun varm luft til forruden og ude i siderne.
     
  8. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Jeg må straks igang med at rense, og smide sikringerne korrekt i! De sad sådan da jeg købte bilen, men det er ikke første ting der er helt skæv, så det kommer desværre ikke bag på mig. Jeg er med på at der kun skal komme varm luft ud til foruden og siderne. Det er fysisk jeg ikke kan rykke for op for blæsestyrken. Jeg kan dog kun rykke den et ryk ned, og derefter ændres styrken, til svagere, så jeg tror kun det er fysisk den er gal.

    Er det et stort arbejde at tage hele sikringsboksen ud, så den kan renses ordenligt? Hvad anbefaler du at rense med? Er det sandpapir til at fjerne evt. ir?
     
  9. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Ang. varmeblæseren, så prøv at fjerne luftindtaget under forruden, og inspicér varmeventilen. Det kan være den, der binder eller lækker vakuum, nu når du har fået lappet vakuumsystemet andetsteds. Skift gummiet mellem den røde plastikledning og ventilen, og se om den evt. lækker kølervæske. Hvis den lækker væske (hvid/blålig/rødlig krystalmasse), så rens af og stram skruerne lidt til.

    Ang. sikringsboksen, så bare fjern alle sikringer og give den med meget, meget fint sandpapir, klud og støvsuger. Men du skal naturligvis afkoble batteriet inden du roder med elektronikken - det gælder altid.
     
    Sidst redigeret: 15 November 2016
  10. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Mange gange tak! Jeg må i gang! Er vi enige om at det er denne ventil du snakker om? (Det er ikke mit billede)

    [​IMG]
     
  11. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hmm, det ved jeg ikke. Det er en vakuumstyret ventil, der åbner op for den varme væske til blæseluften. Den ser således ud:
    upload_2016-11-15_18-8-45.png
     
  12. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Whaat!!! Har vi lige uploadet det samme billede samtidig? WTF!
     
  13. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Ja, det ser sådan ud haha, fandt mit på Google:hands:
     
  14. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Når jeg nu fjerner ventilen, så den kan renses osv, hvis det nu er problemet. Har jeg ret når jeg så mener at der vælter kølervæske ud?

    Har du gode ideer til det med blæserstyrken? Jeg kan ligeså godt samle så meget som muligt til inspektion i morgen :)
     
  15. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Ja, det vil spilde. Hvis du ikke har klemmer til slangerne, så klip to fingre af en vinylhandske og fyld dem med papir. Så kan de stoppes i slangerne.

    Og nu du er dernede, så fjern og vask alt det akkumulerede skidt og møg væk, det er en tidsindstillet rustbombe. Og skyl drænhullet med gummimanchet under blæsemotoren godt igennem.

    Når selve kontakten binder, så kan det godt være, at du skal udskifte den. Det er omstændigt og det omgivende plastik går nemt i stykker. Men start med at motionér den lidt frem og tilbage, lidt op og ned osv. Kontakten kører i en skinne, der godt kan være beskidt, men der kan også være hoppet noget af:(
     
    Sidst redigeret: 16 November 2016
  16. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    hvis det ikke løser fejlen så skil midter konsollet ad, varm/koldluft kanppen har det også med at få dårlig forbindelse..
     
  17. JonasOlsen

    JonasOlsen New Member

    Joined:
    1 September 2016
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Lyngby, Denmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    199778
    Årgang:
    1993
    Jeg har selv haft samme problem med min 190er og der er flere ting du kan tjekke, dog var jeg så "heldig" at det blot var knapperne der var hoppet ud af plastrøret fra motorrummet(se billede) vel og mærke efter jeg skiftede termostat, termostathus samt varmeventilen som nævnt tidligere i tråden :)

    Som det første kan du tjekke om det er varmeventilen der ikke åbner, det gør du ved at tage den røde vakumslange af i toppen, så er der nemlig hul igennem uanset hvad knapperne står på inde i kabinen, hvis der stadig ikke er varme kan du tjekke om knapperne er faldet ud som i min, det gør du ved at hive de 3 drejeknapper af samt knappen til blæserhastigheden, og så skal spændeskiverne løsnes med en 25 mm topnøgle. En anden ting du kan tjekke er om varmeelementet er tilstoppet, det kan du gøre ved at køre til bilen er varmet op til omkring 80c, og derefter kan du mærke på slangen ved varmeventilen der går ind i kabinen og derefter mærke på returløbet der er i højre side af motorrummet, lige ved sikringskassen, de skal gerne være så varme at du ikke kan røre ved dem i mere end et par sekunder.

    P. Christensen mente også at det kan skyldes vandpumpen der ikke kan levere tryk nok, hvis returslangen ikke er varm.
     

    Attached Files:

  18. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Ja, jeg havde lidt håbet på, at apandersphillip ikke skulle igennem alt det:( På min første 190, måtte jeg også selv skifte kontakt (kunne ikke skubbes hele vejen og gav ikke noget signal) og varmeelementet (lækkede ud over hele mit gulv under tæppet), og plastikarmen var knækket bag en af drejeknapperne. Og jeg flækkede meget af det omgivende plastik:( Og jeg vidste ikke vi fik rabat i Gørløse:(
    Så spørgsmålet er, om ikke du også lige skal se om der evt. er lidt fugtigt under gulvtæppet foran og bag forsæderne. Så kan du ligeså godt udskifte varmeelementet og O-ringene, når nu du er i gang. Stort arbejde, men det er det værd mht. rust og klamme ruder.
    Har lidt svært ved at se, hvordan vandpumpen skulle være for svag til at lede væsken ind i bilen, men godt nok til at holde motoren indenfor temperatur. Er med på, at de kan smutte lidt i svinget, men det vil vel også give temperaturproblemer på motoren.
     
    Sidst redigeret: 16 November 2016
  19. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Så har jeg tjekket lidt. Der ser rigtigt fint ud nede ved ventilen, tørt og ikke særlig snavset. (Se billedet).

    Jeg hev den røde slange lige så forsigtigt af, og kørte en tur. Der er stadig ikke varme i kabinen, og det virker som om at ventilen kører ganske fornuftigt, den binder i hvertfald ikke.

    Slangerne fra ventilen er begge varme, men jeg har ikke lige fået mærket på den slange i højreside (ved sikringsboksen).. Det får jeg tjekket snarrest.

    Jeg må igang med at skille midter panelet fra hinanden, har i et godt råd til blæserstyrke knappen, nu hvor jeg alligevel har hele midten skilt fra hinanden?

    [​IMG]
     
  20. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Det er en god ide, at skifte vakuumstudsen alligevel. Vakuum er super vigtig. Og du kunne køre ventilarmen op og ned på bagsiden?
    Så må du bare i gang med at rode med det. Brug en klud med tang, når du skal hive dreje- og blæsestyrkeknap af (første sidder godt fast). Der sidder skruer under ventilatorlamellerne, så de skal også trækkes ud, for at du kan skrue konsollen fri. Pas på du ikke flækker noget. Der er en hårfin balance mellem vold og det der virker. Er der vådt foran og/eller bag sæderne?
     

Del denne side