Har set en 124 serie E220 st car (årgang 1994), som det kunne være interessant at investere i. Jeg kunne godt lige bruge lidt købs input i den for forbindelse. Er der noget specielt man skal være opmærksom på med denne motor og denne årgang? Hvor mange km skal man forvente at den motor kan holde? Er der ikke noget med at de sidste årgange har nogle rust problemer grundet dårlig lakering, som de oprindelige årgange af 124'eren ikke er plaget af? Mvh. Thomas
Ja rust rust og atter rust :-( har selv en 94er se efter paneler især donkrafthuller, inderskærme for og bag, under forlygter og forreste bagbrosophæng er nogle af de kritiske steder. M111 150 Hk motor er der mange kilometer i uden de store problemer
Rust Min er ikke særlig rusten. I vores klima hernede ruster bilerne ikke noget videre. Men mit ene donkraft hul er helt væk.
årgangene efter 93 er malet med vandbaseret maling, hvor de ældre er malet med blybaseret maling den gamle type. Dem efter 93 siges også at være sealet dårligere og der er sparet mere på rust beskyttelsen. Men gnerelle rust problemmer så som dunkraft huller det er standart på alle W124ere. lednings nettet på dem efter 93 er også lavet af noget biologisk nedbrydeligt materiale, som med tiden blvier hårdt som glas og derfor krakelerer og efterlader kobberledningerne blottet, det har skabt en del problemmer for det meste på de 6 cyl. modeller og visse V8 modeller. M111 motoren er ikke en af mercedes stærkeste motore, den er efterfølger til den gamle M103 "230E" og trods den teknologiske forbeding motoren har i forhold til denne, så er den langt fra lige så slidstærk eller holdbar. Jeg ved Jacob fra JTC også synes det ikke er verdens bedste motor. Men ellers så er der jo fordele og ulemper ved alle ting. Jeg synes dog at med lige 220eren, der er der ikke så meget godt til at overveje ulemperne i forhold til en eks. 230E Det handler i bund og grund ikke om at gå efter en speciel model i mine øjne, det handler om at finde den model du finder dig til rette i og det finder man kun ud af ved at prøve nogle forskællige modeller med forskællige motore og udstyr osv. jeg har altid været stor fortaler for modellerne fra 90 til 94 "årgang 89 til 93" Jeg ved at det er det samme mange tyskere gik efter når man læste div. forums for år tilbage hvor de stadig kunne bruges i byerne dernede. Men skal ikke altid slå til fordi tingene er billige, nogle gange betaler det sig at undersøge market først, så finder man måske ud af, at det billige slet ikke er det man vil søger, men måske oven i købet noget der kan fåes for mindre penge eller noget der er meget bedre til måske kun få ekstra penge.
Jeg tilslutter mig: RUST Men jeg kan nu godt lide 111 motoren, og jeg ser mange som har kørt over 500,000 km
M111 motoren er en meget slid stærk motor som ikke rigtig har de store børnesydomme. I værste fald kan der være et defekt gasspjæld som kan findes til en billig pris på brugtmarkede.
Jeg synes bestemt jeg har hørt dig have en noget anden holdning til denne motor Jacob Jeg husker sjældent helt forkert noget i stil med at det var den værste gang ... :mrgreen: Men at leve op til dens forgænger M102eren 230eren der gør den i hvertfald ikke De er set gå langt over 500K før de giver op, de er faktisk kåret af mercedes selv i et af deres blade for deres mest solide motor nogen sinde, den er vist også brugt siden 70erne og helt op i 90erne med div. arter af indsprøjtning og tændings systemmer, men i bund og grund den samme M102 motor
Arh der tager du fejl mick. Jeg har haft kvaler med min, men det er jo fordi at der ligger sådan et amatør tunings firma i tyskland der har pillet ved motoren... Mener det hed Brabus Ej de kvaler jeg har haft er at motoren har stået stille i 4-5 år + at der var lavet en masse hjemme biks med den motor, som jeg har skulle rette op på. De kunder jeg har som køre med den motor har alle været meget glade for det. Syntes heller ikke selv at jeg har lavet nogle omfattende opgaver med dem. Jo der var en der havde knækket en knastaksel!! Men det må havde været en fabrikationsfejl i den, ellers er det ikke så tit at knasten direkte knækker i 2 dele. Skifter nogen ventildæksel pakninger, tændrør, olie, filter og andre div små ting. Så jeg har ikke kritik om den motor.
Ok. Så var det nok bare isolerede hendelse jeg huskede måske :mrgreen: Jeg holder stadig på at M102 - 230eren er en meget mere holdbar motor. Jeg har det bedste akument i hånden for at sige dette. Jeg har ejet sådan en W123-230CE i mere end 4½ år og det var i mine "unge bilist år" så den skulle jo ikke have for lidt og den havde manuelt gear og først da jeg havde solgt den, og glemte at tjekke olie på den så der var for lidt. SÅ lykkedes det mig at smadre motoren Det må være et af de bedste kvalitetes stempler der kan drives op Men det var lidt underligt at ringe den nye ejer op inden han skulle hente den og sige der liiige gik et par dage endnu, da jeg lige skulle have skiftet motoren på den han købte den dog alligevel :mrgreen: Min eneste erfaring var en E220 T model der havde hæftigt klakke lyde i motoren. Indtil den fik ny remdæmper, så hodlte den op med at klakke
Hej gutter Jeg takker for jeres kommentarer - der er en del ting at tænke over. Jeg tror at aspekterne omkring dårligere lakering, dårlige forseglinger og ledningsnettet er temmelig afgørende aspekter. Jeg vil derfor nok rette opmærksomheden mod en 230'er i de nyere årgange. Det lader til at væte det bedste valg selvom man efterhånden skal være heldig for at finde et ikke rusthærget eksemplar. Mvh. Thomas
En 230 går du ihvertfald ikke galt i byen af. Jeg er på 9. år en meget tilfreds ejer af en af slagsen. De rustproblemer, som andre nævner, har jeg aldrig mærket til. Klart, selv en 124 er ikke uforgængelig, men de par småpletter, der har været har været nemme at håndtere. Motoren synes nærmest uopslidelig. Jeg skifter olie for hver 10.000 km, og olien ser næsten lige så frisk ud ved aftapning, som da den blev fyldt på. Forbruget mellem olieskiftene er næsten umåleligt. Det er hævet over enhver tvivl den bedste bil, jeg nogensiden har haft Held og lykke med jagten