Mercedes Træf NordFyn 5.-6. September 2025   Information - Tilmelding  - Tilmeldte biler


Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

EGR system

Emne i 'Dieselmotorer' startet af schnellfahr, 6 Januar 2010.

  1. schnellfahr

    schnellfahr Member

    Joined:
    20 Januar 2009
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TD
    Km:
    280000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg har lige købt en 300 TD fra 94 og EGR systemet virker ikke. Jeg har snakket med forhandleren om det og han siger systemet måske kan være slået fra ad motoren er bygget om til biodiesel. jeg kan ikke lige set nogen sammenhæng i dette.

    Er der nogen af jer som kan af eller bekræfte dette?

    Hilsen Tonni
     
  2. UlrikM

    UlrikM Member

    Joined:
    11 November 2009
    Indlæg:
    158
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D
    Km:
    370000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Kawasaki ZX10
    Bil nr. 2 Km:
    44000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    ved godt at jeg ikke deler mening med alle i dette, men vær da glad for at det ikke virker, det er da kun til at sætte sod og koks aflejringer i indsugning og på ventiler, som nedsætter flowet på indsugningsluften...

    bare min mening... :cool:
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Kan ikke lige se hvorfor det skulle være slået fra bare fordi det har været biodisel??
    Men som der bliver sagt, så vær kun glad for det.
     
  4. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hvordan ved du at det ikke virker ? - og i så fald, er du så sikker på at det er slået "rigtigt" fra ?


    Jeg fandt ud af EGR funktionen og ville slå mit fra. Der fandt jeg ud af at andre havde været igang med det samme, men ikke åbnet for spjældet for den alm. luft, så det fik lige en gang ståltråd og så var der lidt mere sjov i motoren.

    Søg evt. på det - jeg mener at have fundet div. guides på amerikanske hjemmesider.
     
  5. schnellfahr

    schnellfahr Member

    Joined:
    20 Januar 2009
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TD
    Km:
    280000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg fik skiftet olie i gearkasse og bagtøj og skiftet tænningslås og i den forbindelse lavede mercedes en gratis tjek af bilen det og de sagde det var slået fra.

    jeg skal have bilen til klargøring hos den forhandler som jeg har købt bilen af jeg kan jo ham til at undersøge hvordan den er slået fra istedet for at få systemet lavet. Hvis systemet er mere skidt end godt.

    Hilsen Tonni
     
  6. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Ok - du kan jo "kræve" at få det til at virke af forhandleren og så selv afmontere det igen.

    Jeg fandt at den bedste måde at slå systemet fra, er ved at skære hovedet af en 6mm bolt (eller lign.) og derefter skære vacuumslangen til ventilen over, sådan ca. 4cm fra vakum-studsen på EGR ventilen. Så samles den overskårende slange med stumpen af 6mm bolten, hvorefter ventilen ikke bliver påvirket af vacumet og derfor ikke åbner for at udstødningsgassen kan komme tilbage i indsugningen.

    Tilbage er så at afmontere den aktuatorstang der går fra speederkabler og over til "baflen" som også regulerer indsugningen. Her er det så vigtigt med lidt ståltråd at holde baflen åben, som hvis motoren fik fuld gas. Ellers sidder baflen og laver unødig luftmodstand for den friske luft fra indsugningen og det er der ingen grund til.

    Der findes andre metoder med mere afmontering og fyld i røret fra udstødningen, men overnævnte metode faldt jeg for, fordi den kan ændres tilbage til originaltilstand på 5 min. Af med ståltråd og på med aktuator. Af med slangestump på 4cm og bolt, og på med den vakumslangen igen, så fungerer EGR igen.

    Vær OBS på at det ikke fungerer med afmontering af EGR ventil med turboversionen af motoren, samt nyere motorer med elektronisk styring.
     
  7. schnellfahr

    schnellfahr Member

    Joined:
    20 Januar 2009
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TD
    Km:
    280000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg tror jeg vil kræve det virker og så kan jeg som du siger selv slå det fra og til hvis nu det skulle blive et krav til syn eller sådan noget.

    Tak for vejledningen den tror jeg nok jeg kan finde ud af at bruge.


    Hilsen Tonni
     

Del denne side