Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

E50 motor i W124 400E

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af djaabo, 25 Marts 2012.

  1. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Syntes det er et spændene project og har fået tilladelse til at smide det op på forummet :D
    Som overskriften siger, så bliver der sat en E50 AMG motor fra en W210 ned i en W124 400E
    Men som så meget andes, så er det ikke noget man lige gør hen over en weekend!!

    Laver en liste med alt det der skal fra den ene motor og over på den anden:

    Indsugningsmanifold
    Gasspjæld
    Lufmassemåler
    Ledningsnet
    Tændningsanlæg
    Ventildæksler
    Forkammer
    Generator
    Servo pumpe
    Klima pumpe
    EGR system
    Lufttilskuds system
    Motor ophæng
    Div slanger, ladninger og beslag

    Under opgaven for AMG motoren self en renovering, når nu det hele skal skilles ad og er let tilgenligt.

    Følgende bliver skiftede:

    Hydraliske løftere (32 stk!! )
    Kæde
    Kædestrammer
    Øverste kæde guide
    Manifoldspakninger
    Dyse oringe
    Dyse konverterings oringe

    Jeg glemmer lidt at tage billeder hen af vejen, men mange flere på vej og mon ikke at den motor kommer til at spinde som en mis... Eller en meget stor mis med en Eissenmann bagpotte som også skal på 8)
     

    Attached Files:

  2. AMB

    AMB Member

    Joined:
    10 April 2011
    Indlæg:
    357
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    7400 Herning
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E-24V 3.4 AMG
    Km:
    213000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E500
    Bil nr. 2 Km:
    293221
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    LÆKKERT!

    opdater, opdater og atter opdater! :D
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Så kom der lidt flere billeder.

    Den gamle motor er på vej ud og skal være ude i aften engang :D

    Billder viser den afmonteret motor, klar til udtagning 8)
    Desværre er der også billeder af et knap så lækkert ledningsnet som trænger til en reovering :?
     

    Attached Files:

  4. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    ja.. det vækker jo LIDT minder !!!! 8)

    jeg LOVEDE mig selv, efter jeg havde pillet motoren ud af U420, at jeg ALDRIG mere ville pive over at pille hvilken som helst motor ud af en 124'er igen.. :mrgreen:
    for det er da godt nok ik noget man bare lige gør !!!!! hehe

    men held og lykke med det.

    Mvh Michael. bluestar
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Haha, de korte motorer der, så skulle du prøve den laange motor. :shock:
    Det er jo ikke så meget breden der er problemmet, men længden :p
    Og forstil dig så dem der har ligget og rodet med at skohorne en M120 V12er ned i hullet :shock:

    Jeg gad godt vide hvordan sådan en brabus som min i stereo den ville lyde og køre :lol:
    7.3 litters plumre plumre ud af 4 X 3" rør :D Så lyder de fuldstendig som en Pagarni Zonda som jo burger samme motor :D
     
  6. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Interessant tanke. Finde en totalskadet Zonda hos en ophugger i fyrstedeømmet Monaco eller Dubai og redde motor + div og skohorne i en W124 :lol:
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Arh Mick, en 7.3 liters m120 er sjov... (Det skal self være den rigtige af dem) AMG :D

    Men en 7.4 Liters Carlsson på 620Hk er sjovere 8)

    Når det så er sagt, så er jeg ikke stor fan af M120 motoren. Det er ligefør at den har flere børne sygdomme end m103 motoren. Men den store forskel er nok prissen på delene!!

    Skal man give M120 motoren en renovering af el systemet, så kan man afsætte ca 50K i dele til denne opgave :twisted:
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, hva faen, det koster at fyre med Maghoni jo :lol:
    Det er vel bare en M104 i stereo :lol:

    Der er jo ogås forskæl på M120 motorene, de første havde makanisk styring og tænding, indtil der kom dette hersens lækre ledningsnet af biologisk nedbrydeligt materiale som er enhvermands højeste ønske at være ejer af :lol:
    Dejligere blvier det når man har 2 gasspjæld mængdefølere og tændings moduler. :D

    Jeg holder på at vi her på forummet bør donerer dig en W124er og en M120 motor som projektbil og så skal du bare igang, Fan eller ej, vi vil se blod blod blod, øh jeg mener røg røg røg :lol:
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja alt kan jo lade sig gøre.. Men et sko horn for at få M120eren i en W124, er vist lidt af en overdrivelse.. :eek:

    Næ nej, hvis man lader motor kranen holde motoren ca 1M over motor rummet, skære stropperne og lader tyngdekraften klare resten.. Så skal den nok ligge sig fint i motorrummet. Bilen skal nok havde nye støddæmper og fjedre bag efter denne opperatioen, men det går hurtigt :lol: :lol: :lol:
     
  10. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
     

    Attached Files:

  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Fedt, så kom den i hullet :yipi:

    Håber du i morgen når min gearkasse flip flop. :)
    Det må du også gerne tage billeder hvis du lyster 8)

    Det er fedt med billeder fra de sjove og lidt større ting du går og laver :yes:
     
  12. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Så begynder projectet at kan se vejs ende. Motor bliver monteret i morgen. Så mangler der kun rep af ledningsnettet og at bagpotten lander.
     

    Attached Files:

  13. Frederic

    Frederic New Member

    Joined:
    11 September 2011
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    ingen
    Årgang:
    0000
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Super spændende projekt.

    Men sidder lige og tænker lidt, med alle de ting der bliver flytter over fra den gamle motor, er der ikke meget AMG
    tilbage, her tænker jeg på manifold, gasspjæl, lmm måler og tænding / motorstyring. Det er jo nogle af de ting som gør
    en alm. MB motor til en AMG motor

    Men er meget spændt på og se HK og NM når i er færdig, men fedt projekt 8)
     
  14. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er nu ikke helt rigtigt, det er jo den interne del af motoren som gør den til AMG.. Stempler plejl stænger, krumtap, knaster O.s.v.

    Det er kun på E60eren at indsugnings manifolden er anderledes...
    Tændingen er rykket lidt tilbage på en E60 p.g.a. den øget effekt, men på en E50 køre den 0" grader ligesom en E500/E400

    Så er der chipen som skal kunne suplere mere brændstof ud over de 20% korigeret. Det er der sørget for, da bilen er chippet og derved køre en federe blanding = mere effekt :cool:
     
  15. Frederic

    Frederic New Member

    Joined:
    11 September 2011
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    ingen
    Årgang:
    0000
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Okay så blev jeg lidt kloger.

    Troede bare at den havde en mere præcis styring af tænding, da den jo er født med 8 Tændspoler som
    styres af motorstyring.

    Troede også at den større effekt krævede bedere luftflow.

    Hvad med gearkasse ? AMG en jo født med 5 trins El-gearkasse. Bruger i den :?:
     
  16. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja gearkassen ville være rar at få med over, men det kan desværre ikke lade sig gøre da den fra 210eren køre med databus :?

    Så det må blive den 4 trins som sider på, men den er nu også stærk nok.

    Men lavede seperate tændspoler for at undgå tændkabler og strømfordelere..
     
  17. Spaceraver

    Spaceraver Member

    Joined:
    26 Oktober 2007
    Indlæg:
    228
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Store Darum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 320CDI
    Km:
    443000
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W124 E300D
    Bil nr. 2 Km:
    542000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Hej Djaabo, du kan da kontakte Ole Fejer, han har en PCS boks liggende til en 722.6 gearkasse samt et setup til den når det er. Men han har også selv lavet sin egen controller til de gearkasser hvis det er. Hvis du ikke lige kan fange ham herinde har han samme navn på face så vidt jeg ved.
     
  18. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hej, jo er skam klar over at konvertering systemer findes.. De kan også købes på nettet til en fornuftig pris.

    Har dog snakkede med flere som siger at det ikke fungere optimalt.. Der er en masse funktioner som ikke skulle kunne komme med over, som er med til at få det optimale gearskifte :p
     
  19. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Fik min bluestar igår og køre forsigtigt rundt (skal køres til og der mangler en sjat olie i gearkassen)
    Hold da op hvor den rykker ved den mindste berøring af gaspedalen :eek:
    (Baghjulene fedtede ofte :D Nok pga. for gamle vinterdæk og vådt føre :wink: )
    Skal idag prøve (og håbe) at mine fede Ruff Racing fælge (20x8,5" ET:35) med 245/30ZR20 dæk kan passe på uden at ramme de indvendige dele. :gr8: (Ellers må jeg leje Søbatech's Geniale skærm-rulle konstruktion) :D :gr8:
     

    Attached Files:

  20. Borring

    Borring Member

    Joined:
    1 Oktober 2011
    Indlæg:
    348
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    BMW 135i
    Km:
    100000
    Årgang:
    2014
    Bil nr. 2:
    Peugeot 106 Rallye
    Er ikke plads til 265 på bag på?
     

Del denne side