Mercedes Træf NordFyn 5.-6. September 2025   Information -

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

dyrt rust arbejde..

Emne i 'Karosseri' startet af bjarne124, 18 Januar 2012.

  1. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    PB sendt.. 8)
    og tak for de pæne ord.. :oops:

    mvh Michael. bluestar
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    kan du ikke bygge en lastbil op med lift, svejser, malekabine og værktøj, og så køre rundt i landet og lave bilerne der hvor folk er ??

    :mrgreen:
     
  3. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg må erkende at jeg kun flygtigt har skimmet visse indlæg i denne tråd...
    Jeg magtede ikke at nærlæse.

    Men det ser ud til at i ikke helt er klar over hvordan det hænger sammen med prisdannelsen for rust arb. :roll:

    Altså...
    Hvis kunden nu FORLANGER et bindende tilbud.... så sørger man da for at det ikke er værkstedet der lider tab.
    Er det overraskende synes I ?
    Hvad ville i selv gøre, hvis i skulle aftale en fast pris - og leve af det ?

    Den fornuftige vej rundt om det er, at man beder om et overslag... og så vil jeg garantere at smeden vil gøre hvad han kan for at ramme bedst muligt.
    Vær dog forberedt på at prisen kan afvige.

    Man har som kunde selvfølgelig også lov til at sige "det må ikke koste over xxxx kr - og så er det selvfølgelig muligt at få det til at passe hvis man nu skal.
    Det er da bare et spørgsmål om at sjuske, og springe over hvor gærdet er lavest, ifald man kan se at man er bagud. :p
    DOH !

    Hvis man vil have lavet et ordentligt stykke arb. så er man altså nød til at acceptere, at det at reparere rust, er et stykke håndværk der er forskelligt fra gang til gang.
    Jeg kender ingen i branchen der har røngten syn.

    Karosserismede og mekanikkere er ikke pr. definition onde eller uærlige - vi er også mennesker med moral og faglig stolthed, job og famillie - lige som i selv.
    Har du ikke tillid til dit værksted, er hverken værkstedet eller kunden tjent med at du fortsat kommer der.

    Så find dig et værksted du har tillid til og indse, at de værksteder der ikke tjener penge på kunderne, går konkurs.
     
  4. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Ja guldsmed, jeg har også læst alle indlæg (også mit eget :( ), men din beskrivelse af hvordan det foregår ude i det virkelige liv, er da helt klart den bedste, og som i alle andre sammenhænge, så du får hvad du betaler for.
    Selvfølgelig skal der "forhandles" lidt, og der skal sgu ikke betales for meget, f.eks. sparede jeg idag ca. 1500,- ved skift af forrude på min nr. 2 bil ved at minde mekkeren om at hjalp jeg ikke lige dig for et par år siden, og hvad med de dele jeg havde på "lager" da du manglede ???. :-D :-D
    Erik
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg bør vist lige præcisere :)

    Jeg mener naturligvis ikke at man bare blindt skal acceptere det dyreste tilbud.
    Men måske nærmere, at det dyreste tilbud i virkeligheden KAN være det rigtige.

    I det tilfælde som tråden starter med, kunne det næsten virke som om at mekanikker nr 1. har lavet et overslag
    - og nr 2. giver et fast tilbud ?

    Eller også er der mindst én af dem der ikke helt har overblikket over hvad det er der skal laves.

    Måske den ene tror at bilen skal istandsættes til fejlfri stand - og den anden går ud fra at bilen bare liiiige skal kunne slæbe sig igennem sit aller sidste syn. (jeg kender ikke bilen - blot et eksempel)
    Årsagerne kan være mange.

    Det vil være en rigtig fin idé at få et par tilbud at sammenligne med, fra andre værksteder.
    Måske det i virkeligheden er mekanikker nr. 1 med de 8000,- der er helt galt på den = ekstra regning eller sjusk.

    Bare en tanke :)

    @ erik 1303
    Vores nr 2. bil er en VW Lupo 3L som du jo nok ved deler teknik med din A2
    Vi har nu efterhånden haft den i en længere årrække, og været MEGET tilfredse med vores lille sparegris.
    JEG kan ikke nikke genkendende til de forskellige kommentarer mht. værkstedsregninger. :wink:
    Vores Lupo tilbagelægger en pæn del km dagligt, og ud over alm. vedligeholdelse, har vi ikke ofret 1 kr.
    Så tillykke med det nye vogntøj - den bliver i glade for 8)
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Den model har jeg fuld forståelse for, sådan ville alle gøre tror jeg 8)
    Men der hvor jeg synes det er påfaldende forkert, er når værkstedet så udføre opgaven på et grundlag hvor prisen netop er sat til "worst case scenariet" og opgaven jo derfor i mere eller mindre grad, må vise sig ikke at være så omfattende og værkstedet så alligevel vælger, at tage denne "worst case pris" Det er jo forkert.

    jeg har aldrig hørt om noget steder, der fortæller kunden at den aftalte pris i virkeligheden var meget højere end det arbejde der viste sig at være i opgaven og kunden derfor "kun" skal betale en mindre og mere ærlig pris, som jo også kun er fair. ;)
    Det ville også skabe en meget større tiltro og tillid fra kunden til værkstedet,
    faktisk benøtter mange sig af netop dette trick for at holde på kunderne, hellere give en for høj pris og så kunne overrakse kunden positivt. :)
    Det andet er jo uærligt i mine øjne.
    Det kan i mine øjne ikke være svært at lave et tilbud der er strikket sådan sammen, at der er et loft/garanti for en maks pris som man med værkstedets undersøgelse af bilen og faglige viden og erfaring bør have de bedste forudsætninger for.
    Det er dem der ved noget om området og det behøver man ikke supermand syn for, hvis man har været grundig nok i sin undersøgelser af bilen, det handler jo netop om ikek at ramme prisen, men at lave et tilbud som man ved kan holde tæt for kunden.

    Ok, jeg havde nok valgt at sige nej til opgaven så eller forklare hvordan man mente de enkelte dele er stykket sammen så det måske blev mere gennemsigtigt for kunden hvorfor man var kommet frem til at det ikke kunne holde med den maks pris, så kan nogen godt se det og bider så også på, men hvis man først gør det du beskriver herover :lol:
    Så er man i gang med at grave sin egen grav, fordi så er det at tjene penge ikke = overlevelse :oh:

    det er også klart, men man må nok forvente som værskted at kunden har en idé om at det nok er nemmere for dem at ramme en så korrekt pris minus 5-15% end hvis man var gået over hos slagteren og fået en vudering :D (laver fis)
    Så det tror jeg også de fleste kunder har det ok med at værkstedet siger de ikke kan sige 100% hvad det lige koster, men i det mindste lave en pris de er sikker på kan holde og så selvfølgelig slå af den pris som opgaven viser sig at forløbe i midnre grad, hvilket mange bare ikke gør (meget forkert i mine øjne og uærligt)

    Men hele bil brancen ender sjovt nok rigtig mange steder med altid at tage den frakke på hvor der står, du blev snydt og bedraget, nogen gange står det bare indvendigt så kunden ikke engang er klar over det.
    det er også sjovt nok et af de fag, hvor der er den største husler stil, ikke bare værkstederne, men også forhandlere, køb slag og bytte osv.
    Så længe det forholder sig sådan, så forholder folk sig også kritiske til branchen med god grund, uanset hvor familiære og almindelige mennesker den så består af.

    Jeg må jo indrømme at mine seneste besøg hos Ejner Hessel er under AL kritik,
    jeg føler mig om noget sted behandlet som det laveste jeg har prøvet.
    Man får gang på gang bekraftet at værksteder og forhandlere bare er en flok hungrende hustlere der kun venter på du kommer forbi så de kan flå dig, og ydmyge dig på hurtigste og værst tænkeligste vis.
    Og jeg tror de fleste regner med at en autoriseret forhandler må have en lidt større ekspertise med din bil end baggårds mekanikkeren, de er jo tilmed ISO certificeret mig her og der og personalet er uddannet her og der og alle vejne.

    Men det kan siges meget enkelt, tillid er noget man opbygget og gør sig fortjent til og den koster ikke engang noget at vinde end sund fornuft og ærlighed.
    Så skal kundernes penge nok komme i stride strømme, det er et skudsikkert konsept og grobund for solid omsætning, der igen er nødvendigt for at kunne skabe overskud :gr8:

    Man kommer jo altid ind som 1 gangs kunde på et eller andet tidspunkt, men man kan jo ikke have opbygget en tillid til noget eller nogen man ikke kender på forhånd,
    men man kan gå ud fra og have en forventning om,at blive behandlet ordentligt, ligesom jeg gjorde da jeg henvendte mig hos Ejner Hessel, men vi har nok også alle den der i maven følelse, "bare jeg nu får hvad jeg forventer"
    men hvis det arbejde man laver halter og er halvhjertet lavet, så hjælper det ikke noget at have skruet sit konsept sammen så man tjener penge på opgaverne, når kunderne løber skrigende bort. :oh:

    Dette er E. Hessel et glimrene eksempel på af flere omgange for mit vedkomne. :p og rigtig mange andre steder jeg har mødt på min vej igennem bil branchen siden mit 18 fyldte år :?
    Jeg havde ikke engang sagt, jeg ville have en fast pris eller det må maks koste så og så meget. :| næ jeg fik som bare det ene tillidssvigt efter det andet, magen til mangel på faglig stolthed skal man sgu lede længe efter.
    Ridsede bil ved rudeskift, gummiliste bøjet og genbrugt.
    Overbrændte vakumslanger man bare fixer og så ikke tjekker funktionen af bagefter, så jeg igennem julegave indkøbene måtte køre uden at kunne låse bagaerummet og stadig ikke er lavet :roll:
    dræn huller var stoppet til med tekstyl og tilmed dræn slangen smeltet over, så vi har et worst case scenario hvad vand i bagagerumemt angår.
    Hjulkapset ikke skruet ordentlig på så den hang 2 dage efter kun i skruen.
    Bagpladen mellem tanken og bagagerummet havde man flået ud med fandens vold og magt, så den knækkede.
    ALT sammen noget jeg som kunde SELV skulle opdage efter bilen var afleveret :shock:
    De formået simpelthen at fucke ALT op, jeg mener hvor svært kan det være, den/de idiot/er skulle da have sparket lige på stedet for at lave sådan noget sjusk og ikke engang informere om det, men bare regne med at kunden ikke opdagede det.
    Det er ikke folk der mangler, de står i kø for at få job for tiden og man må da have faglig stolthed nok til at sige stop hvis man ikke kan gøre sit arbejde ordentligt eller få en det for det man på forhånd ved det mindst skal koste, ellers skal man da finde sig noget andet at lave for alle parters skyld. :p

    Men klart der findes også folk "mange" som brænder for deres job hvor man hopper af glæde når man møder dem og så bider man sig fast i disse steder og ja de overlever, ikke på pris, men på kvalitetten hvis du spøger mig :)
     
  7. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    offtopic
    Mit indlæg er skrevet med HUMOR..ironi kender i de ord?
    jeg kan ikke udtale mig om hverken Audi ell Lupo har aldrig ejet en
    og kommer heller ikke til det.
    Jeg kunne selvfølgelig havde ladet vær og kommenter
    men det gjorde så ikke.
    Da det for mig ikke drejer som om hvilken
    økonomi der er i og køre 124 for her i huset er de vores Hobby.
    uanset vægtafgift eller km på literen.
    Så sparer vi nok et andet sted eks på rejser..ferie
    Men godt i er glade så er jeg også.
    muligt jeg ikke skal tag det personligt men det gjorde jeg så.
     
  8. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,485
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Sv: dyrt rust arbejde..

    Du er så følsom Brian, jeg får helt tårer i øjnene. :cry:


    Brian :grin:

    Sendt fra min GT-I9000 med Tapatalk
     
  9. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    @Smut 25.
    Jeg beklager hvis jeg har trådt dig over tæerne - Det har ikke været min hensigt.
    Jeg er dog ret uforstående over hvor det er jeg har gået dig for nær ???

    Jeg synes bare at det var lidt trist at læse reaktionerne på Eriks bilkøb...
    Hvis han nu var kommet og havde sagt "jeg overvejer at købe mig en A2" - Så kunne i have taget en dialog omkring for og imod.
    Men nu hvor bilen ER købt.... Så er der kun tilbage at sige tillykke med vognen ;)
    Jeg kender heller ikke en A2, men jeg kender teknikken fra min Lupo.
    Og det er altså en fantastisk bil, til det formål den blev skabt :)

    @Brabus
    Dit indlæg er for langt, men jeg kan forstå at du føler dig snydt på et værksted.

    Som jeg siger... Folk i autobranchen er ikke anderledes en alle andre.
    Nogle er dygtige, og andre er ikke helt så dygtige.
    Nogle er måske vildt dygtige til at skifte en skærmkant, men knap så dygtige til at skrive tilbud.
    Styrker og svagheder du ved... dem har vi alle. :)

    Den mekanikker du synes har lavet noget kluns på din bil, han har måske udført et fantastisk stykke arb. på de 5 foregående biler ?
    Mon ikke værkstedet har ham ansat, fordi han er et aktiv for forretningen.

    Vi er vist kommet lidt væk fra emnet nu offtopic
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jammen helt sikkert Guldsmed 8)

    Men aktivet må så ligge i hurtighed og indtjening, fordi kvalitet kan man neppe eje hvis man tillader sig selv at kunen lave sådan noget, det har noget med personens indstilling til hans arbejde at gøre og hvis den kan ligge og svæve mellem opgaver, så turde jeg ikek have ham som aktiv i mit firma, og slet ikke når mange af de ting der er sket har været helt uvidnede for hans værkføre.
    Så er man jo både utilregnelig og ligegyldig med sit arbejde.
    Men klart som du nok prøver at sige "alle kan have en dårlig dag" og den er jeg med på, men hos Hessel der har man så bare kún dårlige dage i mit tilfælde af flere omgange :|

    Og herinde, der smider vi jo godt om os med ironi og humor, men ja det kan være svært lige at se mellem linerne :D
    Hvis man har valgt at købe noget andet end en W124er og fortælle stolt om det her inde, så er der i hvertfald nok flere der hiver ironien og humoren op af skuffen :mrgreen: vi herinde ved jo godt at en W124er er verdens bedste bil og det vil den altid være :D også selvom der kommer en ny model der er bedre, så er det jo ikek en W124er :D
     

Del denne side