Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Den drypper lidt... Skift af ventildækselpakning!

Emne i 'Benzinmotorer' startet af apandersphilip, 21 November 2016.

  1. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Hej!

    Jeg har en lille lækage, som jeg har kunne læse mig frem til, enten stammer fra utæt oliedæksel, eller utæt ventildækselpakning.

    Jeg har kigget lidt hos Gørløse, og det er ret billigt at udrette begge ting, skifte olie og oliefilter, nu hvor jeg er igang, så hvorfor ikke gøre det?

    Mit spørgsmål er så, er der andet f.eks. andre pakninger osv, som jeg skal skifte, nu hvor jeg er igang?
    Der er vel noget pakning omkring tændrør, som kunne være fint at skifte, eller er jeg helt gal på den der?

    Der findes også en smal og en bred pakning, den brede er til biler uden niveauregulering, men hvordan ved jeg om min har det? De har samme reservedels nummer, så det kan jeg ikke engang slå op.

    Håber i kan hjælpe ;bana
     
  2. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Prøv at uploade et billede af dit motorrum, så kan det hurtigt afgøres.
     
  3. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Det er ikke mit billede, men præcis samme lækage

    [​IMG]
     
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Det er uden niveaureg. og hvis det ser ud på samme måde, så skal den skiftes. Udover filter og olie, skal kobberpakningen ved bundproppen også skiftes.
     
  5. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Jeg smider lige et billede op af min i morgen, så jeg er sikker på at den er uden niveaureg. inden jeg bestiller delene hjem.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  6. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hvis du har samme halvcirkel, hvor olien ligger på billedet, så er det uden niveau. Hvis den er med niveau, så er der en pumpe der. Derfor er pakningen til niveau med udskæring og det er den uden niveau ikke. Så din er uden niveau.
     
    Sidst redigeret: 21 November 2016
  7. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Perfekt, tusind tak!
     
  8. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Den er nu skiftet, men der kommer list røg op fra motorrummet ind i mellem (kan kun ses hvis motorrummet er åbent, men kan lugtes hvis blæseren er tændt).. det ser ud som om at der er olie der drypper ned, og bliver brændt af. Det forklarer i hvert fald hvorfor det kun kommer en gang i mellem. Kan det evt være gammelt olie der drypper, eller er der en utæthed i den nye pakning/montering?

    Jeg har optaget en video, der viser hvordan det ser ud.. Jeg kan simpelthen ikke se hvor den lækage skulle være, derfor mistænker jeg gammelt olie, da jeg havde et uheld med utætpakning først, hvor der var en stor lækage, og en masse olie flød ud.........

    Video:
     
  9. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hej,
    Blev kontaktfladerne renset af inden pakningen røg på? Anvendte du korrekt spændemønstre samt moment? Prøv at rense topstykket+ af med bremserens hele vejen rundt, når motoren er kold(!).
     
  10. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Den med korrekt spændemønstre samt moment er der måske ikke helt styr på, har du en kort vejledning? Jeg krydsspændte selvfølgelig!
    Jeg synes at jeg fik renset ret godt, men den må af igen og renses! Jeg kan vel sagtens bruge en opvaskebørste og rensebenzin? (til dækslet) Ikke til selve fladen, der skal jeg vel være meget forsigtig?

    Jeg kan se at nogen bruger flydende pakning, imellem dækslet og pakningen, er det en måde at gøre det på?
     
    Sidst redigeret: 1 December 2016
  11. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Jeg kan ikke huske det korrekte moment, men måske i omegnen af 15 Nm? Bolten ved målepinden skal spændes korrekt inden beslaget kommer over. Spændeskiver hele vejen rundt, da dækslet er blødt. Den vil bløde, hvis momentet er ukorrekt og uensartet. Brug ikke flydende pakning - det bliver noget lort! Det er kun på de større motorer, hvor der kan være forskel i fladehøjden.

    Spænd efter og rens af, så tror jeg at det kører for dig:)
     
  12. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Det skal gøres! Satme et trist sted den bløder.. ligeover en brandvarm manifold.. Der duftede ikke særlig godt i kabinen... :D
     
  13. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Nej og din forrude bliver fedtet.
     
  14. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Så er der bestilt momentnøgle, det er vist også på tide at jeg får mig sådan en fætter :D
    Jeg kigger på problemet i morgen! Er det farligt at køre med? Hvis det ikke bliver i længere tid ad gangen?
     
  15. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    du kan nok godt få det tæt med flydendepakning, men det burde ikke være nødvendigt og det vil irritere dig hvis du en dag skal derind igen, man ved jo aldrig om der skal skiftes en ventilløfter eller lign en dag..
     
  16. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Næ, så længe at du ikke mister for meget olie. Hvis du tager dækslet af, så kan du lige udnytte situationen til at rense det indvendigt for slam og snask. Røret og "kondensskinnen" er med til at smøre vippetøj, fjedre osv., så hvis du renser/sprøjter/blæser det igennem, så bliver maskinen bedre vedligeholdt og holder længere.
     
  17. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Den får en god rens i løbet af weekenden, olietabet er ikke noget særligt, så det går nok.
     
  18. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Lige præcis. Det er sådan en type løsning, man hader senere. Ligesom når folk svejser dårligt og maskerer det med undervognsolie. Eller isolerer ledningsbundt med silikone. Eller blinder ledninger af, fordi man ikke lige kunne hitte ud af den rigtige løsning. Listen er snart lang!
     
  19. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Det rigtige moment og lidt rens, løste problemet!
     

Del denne side