Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Dødt batteri? LØST, NEJ, FØRST NU!

Emne i 'El-system' startet af icepirat, 10 Maj 2018.

  1. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    535
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Jeg var ude og køre i går og havde glemt at slukke lyset, desværre opdagede jeg det først flere timer efter.
    Jeg prøvede at starte bilen men der var "naturligvis" ingen strøm, ok, så må jeg bare lade den op over natten, men nej, her til formiddag kunne jeg se at der kun var ca. 11,4 volt på batteriet selvom det havde stået hele natten og så snart jeg prøvede at starte gik det ned til ca. 11 volt.
    Spørgsmålet er nu om batteriet kan have taget skade af at blive afladet?
    Når jeg drejer nøglen kan jeg høre at starterrelæet klikker.
    Surt hvis jeg køber et nyt batteri og det så er starteren.
    Anyone?
    Mercedes 230TE 1988
    PS. Det virker som om at batteriet ikke tager mod strøm, står stadig på 11,5 volt.
     
  2. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,586
    Likes Received:
    18
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej hvor meget lader du med? og hvor gammelt er batt?
    chr
     
  3. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    535
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Jeg har for få minutter siden tjekket laderen og den viser 12,6 v.
    Batteriet er vel 2 år.
     
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    796
    Likes Received:
    61
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +62 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Dit batteri er kemisk dødt. Når batteriet falder under en vis spændingsforskel mellem polerne, så mister ladningerne energi/årsag til at bevæge sig. Derfor hober de sig op og danner krystaller ved polerne. Hvis du forsøger at oplade igen, så kan man godt vende processen til en vis grænse, men mange af ladningerne vil stadig være bundet i krystaller, som derfor reducerer ydelsen betydeligt. Det afhænger naturligvis af type og fabrikat, men jeg vil vove den påstand, at du må bytte til ny.
     
  5. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    535
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Tak for dit svar Djarnis, det var desværre hvad jeg frygtede.
     
  6. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    535
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Jeg slap med skrækken, her til formiddag tjekkede jeg batteriet og displayet vist FULL efter at have stået hele natten til opladning.
    Monterede batteriet og bilen startede og jeg sparede 700-1.000.
     
  7. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    573
    Likes Received:
    29
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +37 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    400.000
    En anden ting... det lyder som en elektronisk lader, du ladede med. Hvis spændingen på batteriet er for lav (typisk under 10 volt), så kan man IKKE lade med en elektronisk lader, men må bruge den gamle analoge type. De lader simpelthen ikke batteriet, men er bedst som vedligeholdelseladere til batterier som henstår.
     
  8. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    535
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej Eddie, det lyder rigtigt idet jeg har (vistnok) en elektronisk lader som kan indstilles til forskellige batterityper samt man kan vælge om det skal være "fast" eller "slow" opladning.
    Den kan vistnok også bruges til "jump start" men er dog ikke sikker.
    Da der i første omgang ikke skete noget troede jeg at det var laderen der var noget i vejen med og prøvede derfor med min gamle analoge lader og pludselig kunne jeg se der skete noget, da spændingen var lidt forhøjet satte jeg så den elektroniske lader til og i morges var der fuld power på batteriet.
    Batteriet havde åbenbart været drænet fuldstændig.
     
  9. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    796
    Likes Received:
    61
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +62 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Altid godt at beskrive hele forløbet. Tillykke8)
     
  10. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    535
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Desværre var det for godt til at være sandt.
    Efter en lang opladning af batteriet forleden så det ud som om at det var ok, men efter nogle ture forleden kunne jeg fornemme at det begyndte at knibe med strømmen idet jeg syntes at starteren kørte lidt langsomt rundt.
    Jeg fik sat et voltmeter på batteriet og umiddelbart så det fint nok ud og generatoren ladede fint.
    Da jeg ikke helt troede på batteriet valgte jeg derfor at købe et nyt batteri idag, surt show men jeg kan ikke undvære bilen.
    Kan det passe at det er amperene det er galt med eller sagt på en anden måde, kan der "mangle" Ampere men Volt er ok??
     
  11. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,586
    Likes Received:
    18
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    kan der "mangle" Ampere men Volt er ok?? Ja uden belastning på batt kan voltvære ok men lige så snart der kommer belastnig på falder spænding ( volt) Er der gået en celle vil der typisk være 10 volt på batt( klem spænding) ved belastning. Husk at når motor køre tomgang skal der være va 14 volt på batt selv om f.eks lys er tænt.

    Sendt fra min BTV-DL09 med Tapatalk
     
  12. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    573
    Likes Received:
    29
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +37 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    400.000
    Det bliver nødt til at være din generator, som tager batteriet med ned. Jeg tror at din generator godt kan lade, men bare ikke nok - det er ikke nok at måle på ladespændingen, den siger ikke så meget, andet end kontrol af laderelæets spændingsbegrænsning... jeg er selv blevet snydt på den måde, da en generator på min gamle bil kun ladede med ca. 20 ampere ud af 55 ampere (men fin ladespænding). Så 14 dage efter et nyt batteri blev monteret, var jeg tilbage til fladt batteri igen, og man får ingen advarsel fra ladelampen, da generatoren godt kan generere lidt (men bare ikke nok) strøm. Bemærk at ved kontrol af ladestrøm (og ikke ladespænding), skal batteriet belastes, for at teste generatoren. Ellers får man et forkert resultat, hvis batteriet er delvist eller fuldt opladet.

    Prøv med et nyt laderelæ i første omgang. ;)

    I mit tilfælde var sporene på ankeret kullene kører på, slidt helt ned (de var helt rundet ned og var meget skæve), og jeg var nødt til at købe en hel ny generator, da et nyt laderelæ stadig ikke var nok - så lav lige en visuel kontrol af fladerne inde i generatoren, inden du tror alt er i orden. De må gerne være slidte, men ikke helt skæve eller u-formede.
     
    Sidst redigeret: 15 Maj 2018
  13. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    535
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Tak for svar og forklaring, så blev jeg lidt klogere.
     
  14. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    535
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Tak for svar, jeg tror imidlertid ikke på at det kan være generatoren idet problemet først opstod efter jeg havde glemt at slukke lyset og derved drænet batteriet fuldstændigt.
    Jeg vil følge dit råd men vil dog afvente om jeg får strømproblemer først.
     

Del denne side