Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Dårlig motorgang og sod

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af TC260, 31 August 2016.

  1. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Hjælp, jeg har alvorlige problemer med motorgang og forbrænding i min 260’er (årgang 86).

    Motoren går elendigt og soder helt vildt – se billedet. Jeg har haft problemet i noget tid – bilen kører ikke så mange km om året skal det siges.

    Billedet er taget efter en 20 km tur, hvor den var nyvasket ved afgang. De første 10 km trak den elendigt, og periodisk kom der sorte røgskyer ud af udstødningen. Jeg kunne holde den på 60-70 km i timen på landevej med svagt speedertryk, men lige så snart jeg trykkede lidt på speederen begyndte den at hakke og udsende sorte røgskyer. Den var svær at holde igang ved tomgang og ved igangsætning gik den ud flere gange.

    På hjemturen de sidste 10 km (efter stilstand) kørte den næsten almindeligt og kunne i momenter trække godt og kraftfuldt igennem. Det skal dog siges at den var meget svær at starte inden hjemturen.

    Men det er et generelt problem, som har plaget den (og mig) længe. Problemet opstår altid i forbindelse med en køretur, men er der ikke hele tiden. Der er ikke noget mønster i om motoren er varm eller kold - problemet opstår vilkårligt. Min logik, som ikke er baseret på nogen teknik faglig baggrund, er at den enten ikke forbrænder benzinen ordentligt eller får for meget af den. Benzinøkonomien er IKKE for god på den….

    Jeg tænker at problemet enten er tændingssystemet eller brændstoftilførslen. Jeg har prøvet at søge på emnet herinde, men har ikke lige fundet de vise sten.

    Jeg har lige skiftet rotor, tændrør, strømfordelerdæksel (incl . pakning) og tændrørskabler på den, men det har ikke haft nogen effekt overhovedet.

    Har I nogle bud på hvad problemet er?

    Hvad skal jeg checke nu…….og hvordan?

    Gode ideer modtages meget gerne!
     

    Attached Files:

  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    det lyder som en dårlig mængde fordeler
     
  3. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Enig med djaabo. Fejl på fordeler eller indstilling af den. Du skal have fat i et multimeter med %Hz-måling, så du kan måle Duty Cycle fra diagnosestikket, og en 3 mm umbraco/umbrakonøgle, så du evt. kan justere på stilleskruen til mængdeforholdet. Der er en del tråde om netop dette herinde.
     
  4. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Okay, det lyder I temmelig sikre på. Jeg formoder at der ikke er andre åbenlyse muligheder med samme symptomer. Jeg må igang med at skifte den - tak for hjælpen.

    Er der nogen der kan hjælpe med reservedelsnummeret for mængdefordeleren på denne model?

    Ifølge Gørløses hjemmeside ser det ud til at det er den samme del på alle 103 motorer - er det rigtigt?
     
  5. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Det er meget sandsynligt din fordeler den er gal med, men inden du kaster dig ud i køb af stumper, så ville jeg lige prøve at måle på den. Mange gange kan problemet godt skyldes flere faktorer. Fx kan det jo godt være en dårlig indstilling af mængdeforholdet kombineret med en lækkende koldstartsventil og en dårlig lambdasonde. Jeg siger ikke at det er tilfældet, men jeg ville undersøge det inden jeg købte noget. Og så ville jeg kontrollere skiven i fordeleren. Se fx denne tråd: https://mbyc.dk/index.php?threads/300e-91-m-motorproblemer.11581/
     
  6. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Det lader til at jeg skal igang med at kigge på fordeleren - takker for input.

    Tak for linket Djarnis - det vil jeg nærstudere!
     
  7. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Jeg så på et tidspunkt en på DBA, som "solgte" reparationer af mængdefordelere, og det var egentligt ikke ret dyrt - specielt ikke i forhold til at Gørløse tager (efter hukommelsen) 3000,- for en brugt enhed, som man ikke kender levetiden på... jeg tror det var omkring KBH. et sted? Måske der er nogen som kender ham her?

    Jeg ser en lille niche her - der er nok et marked! Specielt med tanke for at der kommer mere og mere bioethanol i brændstoffet, som de kæmper lidt med i Californien, på de gamle biler. :) Over 10% er vist ikke godt, grundet øget vandindhold i benzinen - det er mængdefordeleren vist ikke så glad for i længden, har jeg læst mig til. Om det så er rigtigt eller ej, aner jeg ikke - Mercedes anbefaler dog ikke selv over en vis procentdel.
     
    Sidst redigeret: 7 September 2016
  8. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Hvis nogen kender til et sted, hvor de foretager denne renovering, så vil jeg meget gerne høre om det. Prisen for en brugt er ganske rigtigt 3000,- kr. om Gørløse, og det er jo lidt af en chance at tage. Man kan få dem billigere på e-bay, men de er efterfølgende lidt svære at reklamere over skulle det være nødvendigt.
     
  9. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Måske du ellers kan bruge denne til noget, hvis det er? Den er taget fra et Porche-forum, men det skulle være det samme på 124/201 med aluhus. På et eller andet tidspunkt vil der ikke være flere brugte tilbage, og man kan formentligt heller ikke købe en ny. Så vi kan lige så godt vende os til at det bliver nødvendigt at renovere...

    Jeg kan ikke finde nogen copyright-information på filen, så den skulle være okay til at have liggende...
     

    Attached Files:

    • Like Like x 1
  10. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Godt initiativ, men det er ikke helt det samme på Mercedes' fordeler som på Porsches. Og i øvrigt er huset i den grad finmekanik, så jeg ville ALDRIG slå på en stålbolt, der sidder i et alugevind, eller smøre kontrolstemplet med bremsepasta!
     
    Sidst redigeret: 21 Februar 2017
  11. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Perfekt... den er læst! Umiddelbart ser det ikke SÅ svært ud at renovere fordeleren - det hele ligger i at aflæse målene præcist og korrekt nok, og sørge for at mængdeskruerne (i mangel af bedre ord) ikke bevæger sig.. Men resten er jo som at skifte membran på en Briggs & Stratton motor uden svømmerhus * 6. :U: Jeg ville nok turde at prøve - om ikke andet fordi intet er tabt (andet end prisen på delene), hvis den virkeligt er i stykker.
     
    Sidst redigeret: 8 September 2016
  12. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Enig, man skal bare have grej, hygiejne og metodik i orden. Jeg har faktisk adskilt og samlet en Briggs & Stratton 450 engang i et projekt, hvor vi skulle lave en plæneklipper om til en svævemaskine, så sjovt du lige skulle nævne det:) Hvis man går den slaviske vej og renser og renoverer fordeleren totalt, så kan det nok godt betale sig, at rense tank og rørføringer, samt skifte filtret på tanktilslutningen inden. Men jeg har måske også bare lidt OCD, hvad det angår.
     
  13. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Plæneklipper til svævemaskine??? :shock:

    Jeg er i øvrigt lige blevet gjort opmærksom på fra en maskinarbejder, at måden de måler dybden på mængdeskruerne, er helt godnat (ifølge ham). For hvor rammer de henne på skruen (som man ikke kan se under klodsen)? Og hvad er tolerancen på skruerne i vandret plan? Han ville benytte en digital dybdelære (skydelære) oven på metalkapperne over skruerne, som han mener er et bedre mål - og så siger han at uanset hvordan du måler det, kan du aldrig komme tættere end 0,03-0,04 mm i tolerance, som der er på værktøjet, så man skal måle med SAMME værktøj, og passe på med at gå ud fra specificerede mål, hvis man vil tilbage til grundmål ifølge Bosch. Jeg er ikke maskinarbejder, så jeg tror bare jeg ville følge vejledningen. :-D

    EDIT: og efterfølgende stak det helt af for ham - hvis man skal tilbage til grundjustering, snakkede han om at den skal sættes op i en fræser med digital aflæsning. Sættes op så man har nogle nulpunkter på overfladen, og måle skruerne med fræseren, for det er det eneste som er præcist nok - nok derfor Bosch ikke anbefaler at pille ved den. Meeeen hvis bilen starter og kører godt nok, så er højden på skruerne vel fin nok med en dybdelære.

    Jeg synes stadig ikke det ligner et svært projekt, hvis man ellers har normal snilde. :)
     
    Sidst redigeret: 9 September 2016
  14. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Jep, en plæneklipper om til en svævemaskine. Jeg læser til ingeniør med specialisering i maskin- og energiteknik, hvor vi på andet semester havde et projekt, hvor der skulle laves maskintegninger over stempler, krumtap og plejlstænger fra en Briggs & Stratton 450. Efterfølgende skulle vi så lave plæneklipperen om til et hovercraft alene ved brug af udstødningsgasser. Spændende nok, men også vanskeligto_O

    Jeg kan ikke se, hvorfor metoden med at måle fra det dybeste i skålen på skruerne til planfladen mellem øvre og nedre kammer, er forkert. Dybden af skruerne er afgørende for fjederspændingen og dermed membrantryk og benzinflow. Billederne snyder måske også lidt, men man kan jo tage uret ud og sigte gennem hullet, hvis den er helt skidt med øje-hånd koordination pga. streng diæt eller tømmermænd (joke!):) Ved at måle med en plan alublok fås en ensartet 90° måling på alle målinger, og det virker da også hurtigt og nemt. En erfaren maskinmester kan med garanti gøre det anderledes, hurtigt og lige så præcist, men det kræver erfaring! Jeg har tit fået hjælp og pointers fra maskinmestre ifm. projekter, fordi de bare kan deres kram. Men er man alm. dødelig bilentusiast, skal man nok benytte sig af et reproducerbart metodevalg. En tolerance på 0,03-0,04 mm på værktøjet er jo netop indenfor hundrededele af en mm, som artiklen påpeger. Og ja, naturligvis anvender man samme værktøj ved hver måling, så systematiske fejlkilder kontrolleres eller i det mindste minimeres.

    Ja, det ville være mega ninja, at spænde emnet op i en fræser med 3D-koordinatmåling OG emnenulpunkt, men også lidt omstændigt i forhold til tid, justering og arbejdsrum - og det kræver store lommer eller gode venner:)

    Hvis du har det bedre med din maskinmesters metode, så er det helt klart vejen frem for dig. Men jeg vil også mene, at der intet er i vejen med den metode som Precision Machinery forskriver i filen. Jeg synes at det er en enorm interessant debat, der er med til at udvikle og gøre forummet spændende. Skal jeg tilføje noget til processen, så vil det være trykmåling og dysemængdemåling, der også kan justeres efterfølgende. For slet ikke at nævne EHA'en, der også kan ninja's.

    Jeg håber du uploader en tråd - ellers gør jeg det i fremtiden, når jeg har fået en Benz igen:)
     

Del denne side