Mercedes Træf NordFyn 4.-5. September 2026   Information - Tilmelding  - Tilmeldte biler


Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.
  1. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Jeg er netop igang med at prøvekøre et produkt baseret på nanoteknologi, produktet skulle angiveligt give renere motor samt forbedret brændstoføkonomi.

    Jeg vender tilbage med yderligere information i den kommende uge.

    I mellemtiden: Har du erfaringer med tilsætning af additiver til brændstoffet? -- så lad os høre om dine erfaringer.
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Første tank med additiver

    Som lovet vil der komme løbende info omkring mine oplevelser med brug af additiver i brændstoffet efterhånden som jeg får brændt nogle tankfulde af.

    Jeg kører ikke det helt store, men er nu godt på vej igennem 2. tankfuld.

    Jeg vil skrive lidt om kørslen på den første tankfuld, men først lidt basis info omkring bil og kørsel mønster.

    Bilen er en 300D med 666.000 km på bagen, fra '89, den er udstyret med 8x17" fælge med dækmontering på 225/45-17. Det forholder sig således at når man sætter brede hjul på sin bil bliver den tungere at drive afsted, og jeg har konstateret et forøget brænstofforbrug ved skift fra standard hjul 6½ x 15 med dækmontering 195/65-15.

    Det forøgede forbrug resulteret i at den gik fra ca. 14,1 km/l til 13,2 km/l i forbindelse med overgang til de brede sommerhjul.

    Min kørselsmønster dækker bredt, jeg kører dagligt 2 korte ture på ca. 5 km pr. gang, derudover blandet kørsel som fordeler sig på ture på 10 - 15 km samt længere ture på over 60 km blandet landevej og motorvej, - min køre stil er overvejende "fornuftig", men jævnligt får den da lov til at vise hvad den kan underforstået at den får noget at leve af og også lidt god motorvejshastighed.

    Additivet jeg forsøger mig med hedder Pd-5 PD5.

    Jeg startede med at køre til en tankstation og hældte den anbefalede mængde i forhold til tankindhold + 5 ml som foreskrevet til første tanknning. Herefter kørte jeg en lang tur på ca. 150 km blandet landevej by & motorvej, hvorefter jeg kørte hjem.

    Det jeg overrasket kunne konstatere efter denne tur var at motoren havde fået en anden lyd!!! - lidt ligesom lyden af "ny motor". Efter at have kørt den første tankfuld ca. 850 km kunne jeg konstatere at bilen havde kørt 14 km/l dvs. ca. 0,75 km/l længere end før.

    Herudover har jeg oplevet at motoren føles friskere i betrækket, og med forbedret trækkraft tilfølge.

    Jeg vil løbende komme med yderligere oplysninger efterhånden.
     
  3. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Efter 2. tankfuld

    Ja, så nåede jeg igennem endnu en tankfuld diesel..... Resultat: 14,1 km/l. ... med forbehold for variationer i kørselsmønster vil jeg derfor vælge at kalde det uændret i forhold til første tankfuld.
     
  4. kaspar

    kaspar New Member

    Joined:
    12 Oktober 2006
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hejsa bjarne
    hvad er det du kommer i??
    lyder som om det godt kunne være værd at prøve..

    ahh sorry du havde jo skrevet det hehe
     
  5. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Resultat af 3. tankfuld

    Jeg vælger at diskvalificere testen af den 3. tankfuld, da jeg har konstateret nogle utætte brændstofslanger, mellem tank og motor, som netop er blevet skiftet.


    Så jeg springer let og elegant videre til næste og 4. tankfuld når jeg kommer så langt. 8)


    Keep in touch!
     
  6. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Bjarne.

    Har du fået monteret en 90 liters tank eller er der gået ren Lupo 3L i din Merser. Såvidt jeg kan se på datoerne er det næsten 1 måned siden du har tanket :?: :?: :?: :D :D :D

    Ville egentlig bare sige at jeg venter spændt på resultatet af 4. tank fuld. :oops:
     
  7. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Dieseladditiver

    :p hej Henrik

    det kunne ellers være fint at kunne konkurrere på brænstoføkonomi med Lupo 3L,- meen nej..........

    Der er flere ting i det,- for det første: undervejs på den 4. tank, var jeg en hurtig smuttur til Harrislee og retur,- hvilket jo ændrede lidt på mit sædvanlige kørsels mønster som derved ikke kan være sammenlignelig,- kan dog fortælle at den på 4. tank incl. tysklandsturen,- gik 13 km/l i snit. Dette er udmærket set i lyset af at mercedes angiver et forbrug på 12,5 km/l ved 120 km/t.

    Det næste er at:

    Vi er tre der har kørt med PD5 i tanken i et stykke tid og vi er alle kommet frem til den samme konklusion, nemlig: Resultatet er ikke overbevisende nok til at det skulle kunne retfærdiggøre at bruge penge på det.

    Det skal så siges at det jo ikke er en videnskabelig test på nogen måde, men vi er kommet frem til at mene, at mercedes 300 diesel motoren generelt klarer sig fint i forvejen, at det måske derfor ikke er muligt at hive så meget mere krudt ud af den med additiver.

    De tre biler er fuldstændig ens dvs. :

    300 D, aut. gear, fra 8/89, monteret med ens 8 x 17" hjul med 225/45 -17 dæk, Den ene ejet af Anders her på Forum, bilen som er på billedet øverst i venstre hjørne af siden, importeret fra Tyskland kørt 330.000 km, den anden: Uffe's gl. taxa kørt 730.000 km, og min egen: gl. taxa kørt 670.000 km. Anders & uffe kører ca. 30.000 km om året,og jeg ca. 15.000 km.

    Vi oplevede alle det som beskrevet under 1. tank, men herefter ikke nogen yderligere effekt.

    Så vi er alle stoppet med at bruge PD5.

    Uffe & Anders kørte med gamle slidte dyser og de oplevede efterhånden et forøget forbrug, hvilket efter min teori måske skyldes at dyserne er blevet renset, og huller derved er blevet "større" med efterfølgende dårlig forbrænding til følge, min egen kørte med nye dyser, og jeg oplevede blot et uændret forbrug, korrigeret for de udsving i min kørselsmønster.

    Jeg har efterfølgende prøvet et andet produkt fra firmaet http://lindemann.dk/, produktet hedder ABCON Dieselboost, dette produkt renser og smører også diesel systemet, men derudover øger det cetantallet i dieselolien, og det giver en blødere motorgang, det er hørbart efter ca. 100 km. motoren er sku så lækker at høre på at man har løst til hive sin lænestol ud ved siden af bilen og bare side og lytte til den :D .

    Om det giver en forbedret brænstoføkonomi ved jeg ikke endnu, men det vil tiden vise.
     
  8. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    ja nu er det brat på bane med disse additiver
    og efter jeg har teste PD 5 fra den 28-8-2006 til nu 17-11-2006
    og efter 9 tankfulde diesel 548 liter diesel og 7488 km gir 13,6 km/liter
    ikke godt nok da jeg før lå mellem 13 og 15,5 km/liter så jeg må prøve noget andet for PD5 virker ikke på en mercedes diesel som det man hade ønsket
    biler er en mercedes w124 300 D årgang 1989 kørt 735100 km til dato

    så jeg kan ikke anbefalde mecedes køre at bruge de penge på PD5

    vi tester noget andet :D

    de beste hilsen
     
  9. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Ærgeligt. :x Havde set frem til lidt flere km. på literen. :D Må vel bare se i øjnene at mellem 9,5 og 11,5 km. pr. ltr. det er som man kan forvente med meget bykørsel. :roll: Men med 6 tvangsfodrede ben til at arbejde ude foran,er det vel egentlig forventeligt. :oops:
     
  10. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej henrik

    ja jeg hade nok valgt en uden turbo til alt den bykørsel og en turbomodel vis man skulle ud på de lange ture, du køre jeg ikke meget i byen og mest på motorvej og landevej og jeg har da være oppe på 15,5 km liter
    og 300 turbo kan også komme højer op vis man køre den optima på landevej og motorvej
     
  11. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Uffe.

    :shock: :shock: :shock: UDEN TURBO :shock: :shock: :shock: Jamen :?: Jamen :?: Hvad er det du skriver :shock: :shock: :shock: Det er jo det der gør den lidt sjov her i byen. :D :D :D Momentet Uffe, Momentet 8) 8) 8)

    Nå, men spøg til side. Det bedste resultat jeg har haft opnået, er 13,2 km/l. på en tur gennem Tyskland om natten med en fart på mellem 110/130 km/t. Vi var nede og hente Frank's 300 Turbo. Egentligt nok et meget pænt resultat, med 6 cylinder + automatgear.

    Det er egentlig sjovt så forskellig opfattelse man har af tingene. Du ville købe en turbodiesel hvis du kørte meget på motorvej, og en uden, hvis du kørte meget i byen.

    Jeg har den helt modsatte opfattelse af det. Jeg syntes det er i byen jeg har glæde af det er en turbodiesel, på motorvejen syntes jeg det er bedøvende lige meget. Når først man har nået de 130 km/t mærker man ikke den er der. Selvfølgelig er den rar at have på en lande vej, hvor man skal overhale lidt hurtigt, men ved en konstant hastighed er den egentlig overflødig.

    250D'eren med aut.gear jeg havde før, var den perfekte bil når man skulle fra den ene ende af verden til den anden, men at påstå at det er en kvik bil i byen, vil nok være en overdrivelse. (0-100 på 17 sekunder rykker ikke helt vildt) Men sjovt nok var den den første bil der forblev min i mere end 11 mdr, på trods af jeg har haft bil siden jeg blev 18.
    Det blev til 9 gode år med 250'eren, så det med ejer glæde har nok ikke så meget med 0-100 tiden at gøre, det er noget med ''måden de her biler er skruet sammen på'' og ''måden de kører på''. Det er det der gør w124 helt speciel for mig. Det, at en turbodiesel er lidt hurtigere er ikke en nødvendighed på de her biler, det føjer bare lidt extra til oplevelsen af at ''den køre rigtig godt den her bil''

    Men som du ved Uffe, nogen vil have moderen, andre datteren.

    Her kan vi så glæde os over at vi alle ville have en W124. :D
     
  12. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    ja nu har jeg igen lave en ny måling på økonomi på min bil ude tilsætninger i diesel

    fra den 21-11-2006
    til den 22-12-2006 her jeg nu kørt 3994 km på 305 liter diesel
    og det giver så 13,09 km pr liter ved IKKE økonomikørsel 80% motorvej
    og nej jeg er ikke så god til at køre pænt, men det er vel okay at den så gå 13
    nu ville jeg så prøve noget andet jeg kan putte i diesel

    med PD5 var mit gemmesnit jo 13.6 km pr liter ja så er det jo op til jer om i ville prøve ??
    så lidt gir det jo, ca ½ km mere på liter
     
  13. christian

    christian New Member

    Joined:
    7 December 2006
    Indlæg:
    37
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    vest sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    hej uffe.ang div. additiver til motoren,så har jeg prøvet swedol til at blande i motoren ved olie skift,på min gamle 240d,og vi har lige givet min lille brors nissan patrol fra 86 ,en tur ,om det hjælper er svært at måle,men vi syntes begge at motoren får en "blødre motor gang".
    hej chr
     
  14. eigilck

    eigilck New Member

    Joined:
    25 November 2006
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fredericia(Skærbæk)
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg må indrømme jeg er vildt imponeret af at i kan få de der 300d'er til et rulle 12-15 kml. Min egen har aldrig været over 10kml. og for det meste kører den 8,5kml. Jeg nyder at køre derudaf, og kan slet ikke få mig selv til at køre 110kmt på motorvej, det er som om den er bygget til motorvej og virkelig er i sit es ved omkring +140kmt.
    Jeg kan slet ikke forestille mig at skulle køre gennem hele Tyskland, også skulle tvinge sig selv til at holde den nede på feks 110kmt. Jeg vil da føle en form for resurcespild i sådan en vogn.
    Er jeg mon den eneste Mercedes kører der bare hare lyst til at give den noget gas? og ja.. den næste Mercedes jeg skal have skal uden tvivl have turbo, det havde min sidste Audi 100 turbodiesel, og jeg må indrømme at sådan en 300d her er noget bovlam i sammenligning. Men køreglæde, det får man alligevel.
     
  15. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Eigilck

    jeg har det omvendte "problem"! - jeg kan ikke forstå hvordan du får den til at gå under 10 km/l :p - det eneste tidspunkt jeg kan får min under 13 km/l er når jeg har været ude og slæbe rundt på nogle kramper ( læs: heste) i en trailer el. lign. - og mit kørselmønster er da ikke ligefrem det optimale til økonomikørsel. - men jeg tænker bare på hvordan mon dine dyser har det? de bør da skiftes et par gange i bilens levetid, - og har du fået kontrolleret indsprøjtningstidspunkt inden for de sidst parhundrede tusinde km?

    Når du skriver 8,5 km/l kommer jeg til at tænke på om ikke det er en benzin motor du har liggende i? :lol: :lol:

    Iflg bogen skal en 300D gå som følger:

    Bykørsel ca. 10,50 km/l
    90 km/t ca. 16.00 km/l
    120 km/t ca. 12.50 km/l

    Turbo version: næsten det samme.
     
  16. eigilck

    eigilck New Member

    Joined:
    25 November 2006
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fredericia(Skærbæk)
    Ratings:
    +0 / 0
    næ.. det er rigtig nok med dyserne der.. Jeg ved ikke hvor meget de har kørt, eller hvornår den sidst er justeret. Men den starter promte hver gang, den ryger ikke, heller ikke ved hård kørsel, den bruger heller ikke olie. Så er det jo man har svært ved at tro der er noget vildt i vejen?
     
  17. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Næ ... det kan du ha ret i,

    - men hvad med din gearing af bilen? hjul omkreds! bagtøjgearing - hvis det har været skifte engang..... - passer speedometervisning med den hastighed du faktisk kører?....... hvis det viser væsentligt forkert, vil km tælleren jo også tælle forkert.

    Bare en tanke.....
     
  18. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej eigilck

    jeg kan heller ikke forstå du ikke køre mener på liter ???

    er du sikke på der ikke hænger flere biler på din trækkrog :shock:


    nå men jeg kan da forstælle dig jeg har være oppe at køre 15,5 km/l ved ren motorvejs kørsel fra holbæk til kbh 3 gange og retur det er ca 480 km
    og jeg ville ikke sige jeg lå med 90 i time :shock: jo eigilck 140 er en fin hastighed for en w124 :D

    og da jeg hente min bil i esbjerg hade jeg den oppe på 16 på liter
    fra esbjerg til dragør og vider til holbæk
    og det skal så siges det var med dæk størsel på 205/65x15

    dem jeg køre på nu er 225/45x17 og der er jo en del mere modstand i ind i 205/65x15 og dermed gir et støre brændstofforbrug
     
  19. JBN

    JBN New Member

    Joined:
    30 September 2006
    Indlæg:
    18
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej alle.

    For info har jeg nu igennem ca 5000 km forsøgt mig med PD5, og det har desværre ikke haft den positive indvirkning på stjernen.

    Jeg har en W124/250D fra 1990 som kører ca 170 km pr dag, og da jeg startede med PD5 gik den 15 km/L (ca 15,3), men efter de ca 5000 km er jeg nu nede på ca 14,3, dvs én km mindre pr liter diesel.
    PD5 er nu stoppet med at havne i tanken, og jeg håber nu at den normale tilstand vender tilbage.

    Jeg kan ikke anbefale PD5.

    Mvh JBN
     
  20. Mercedes w124

    Mercedes w124 Member

    Joined:
    17 December 2006
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E 420
    Km:
    225000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    VW Up
    Bil nr. 2 Km:
    7
    Bil nr. 2 Årgang:
    2015
    Hej Alle.

    Jeg er bange for , at det eneste diverse brændstofadditiver hjælper på, er fabrikantens bankkonto, og det er ikke med at tømme den, tvært imod. En af mine kammerater er raffinaderitekniker, og han har 30 års erfaring inden for Shell og hans ord er de samme som mine. Køb diesel/benzin hos de store selskaber og i kan være sikre på at få et ordentlig produkt, som ikke behøver diverse tilsætningsmidler. Hvis disse midler var så vidunderlige, så havde ALLE raffinaderier fremstillet dem for længe siden, garanteret helt tilbage til dengang mor var dreng.
    Mvh.
    Niels
     

Del denne side