Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Bilbatteri vs 12 dages "stilstand" - Gode råd søges :)

Emne i 'Vakuum-system' startet af JesperL, 18 December 2016.

  1. JesperL

    JesperL Member

    Joined:
    30 August 2014
    Indlæg:
    82
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E (W124)
    Km:
    0
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hejsa,

    I forbindelse med noget ferie til Polen fra d. 22 december til 2 januar 2017, så skal Mercedes`en stå stille i ca. 12 dage.
    Da den er "ved at vende sig til" frostnætter (den plejede at stå i garage), så har jeg valgt ikke at tage den med til Polen i denne gang.

    Her er i øvrigt et lille tip:
    Min MB starter lettere en kold frostmorgen, såfremt jeg gør følgende:
    1) Om aftenen sættes bilen i N + håndbremse, hvorefter jeg slukker bilen.
    2) Om morgenen inden jeg starter bilen i N + håndbremse (som den jo står i fra dagen før), så træder/pumper jeg nogle gange på speederen, inden jeg drejer nøglen.
    3) Herefter starter den meget lettere i forhold til at bruge P. Hvorfor ved jeg ikke. Om det vil virke i jeres og om det er sundt for bilen, kan jeg desværre ikke svare på.

    Men nu skal jeg som sagt en tur til Polen og vil helst gerne komme tilbage til en bil der kan starte. Har I nogle gode råd/fif, hvordan jeg sikrer mig bedst muligt inden afrejse? :)
    Det skal tilføjes, at jeg bor i lejlighed, så vil helst undgå at oplade batteriet i min lejlighed... ;)

    På forhånd tak :D
     
  2. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    Du skal tage polerne af batt mens du er væk, så den ikke aflader mens du er ude at rejse!
    chr
     
    • Like Like x 1
  3. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Det er nok meget godt ikke at tage den med til Polen... havde en kollega som tog sin 190'er med til Polen, og fik den låst fast til nogle søjler i en parkeringskælder via en kæde fra fælgene til søjlerne. Næste dag stod kun fælgene tilbage, så der var nogle som kunne bruge en 190'er. og ingen havde set noget... i en OVERVÅGET parkeringskælder. :eek:

    MEN... er det egentligt ikke bare at afmontere stellen fra batteriet med en 13 mm nøgle, og så montere den igen når du kommer hjem? Det tager 1 minut, så det er ikke tiden som gør det.

    EDIT: flychr var en anelse hurtigere... ;)
     
    • Like Like x 1
  4. JesperL

    JesperL Member

    Joined:
    30 August 2014
    Indlæg:
    82
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E (W124)
    Km:
    0
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Mange tak for jeres svar :)

    Dvs, hvis jeg kører en længere tur dagen før afrejse og så fjerner polerne, så skulle Varta batteriet virke fint, når jeg kommer tilbage? Lækkert!
    Nogle bud på hvor lang tid man ca skal køre for at oplade batteriet helt? :)

    Ville I så fjerne polerne rød (+) og sort (-) eller kun en af dem? Hvis kun en af den, hvilken ville I så fjerne?

    Mange tak for hjælpen :D
     
  5. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Jeg ville bare fjerne sort (-), og kun den. Ingen grund til at fjerne begge to. Bare pas på at stellen ikke kan svirpe op på polen igen, mens du er væk. Nogle biler har en tendens til at låse bilen op, når der kommer strøm på igen, selvom det kun er et kort øjeblik (og andre en tendens til at låse - så læg ikke nøglen i bilen, når du sætter polen på igen... jeg snakker af bitter erfaring og en trekantrude i bagdøren på en kundes W124, fattigere :oops:). Brug en 13 mm nøgle - det tager kun et kort øjeblik. Og hvis du afmonterer polen, mener jeg ikke at det er nødvendigt at køre en tur dagen før, blot for at lade batteriet op, hvis dit batteri er i normal ok stand. ;)
     
    Sidst redigeret: 19 December 2016
    • Like Like x 1
  6. JesperL

    JesperL Member

    Joined:
    30 August 2014
    Indlæg:
    82
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E (W124)
    Km:
    0
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Så fjerner jeg kun sort (-).

    Jeg må lige huske den med nøglerne, når polen skal på igen

    Mange tak for hjælpen Eddie
     
  7. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej.
    1. Hvis du søger under batterier så finder du en masse gode forslag til hvordan du behandler / hvor tit du skal oplade dit batteri.
    2. Hvor lang en tur du skal køre før det er opladet, er jo næsten umuligt at sige, det kommer jo an på hvor meget strøm der er på inden du starter.
    3. Især hvis du kører mange små ture er det en god idé at lade sit batteri op , engang imellem.
    4. Hvorfor vil du ikke tage dit batteri med op i lejligheden og lade det op det gør jeg da, det sker der da ikke noget ved. Du skal selvfølgelig ikke lade det stå og oplade mens du er på ferie, men det siger jo næsten sig selv.
     
  8. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej.
    Lærte en "sikringsreaktion" på min gamle w201 serie! Da jeg renoverede den! Da den var til maler var jeg nødt til at pille ledningsnettet fra i bagagerummet da det også skulle males;-) men bagefter da vi skulle køre bilen ud derfra var den død! Ville ikke starte ! (Havde ikke monteret ledningsnettet igen!) Det viste sig at stelledning i enden af ledningsnettet til baglygterne! Ved højre baglygte var den der afgjorde det hele! Så når din er med automatgear! Vil jeg da anbefale at prøve at skrue stellet af ved højre baglygte! Og se om du kan starte bilen? Hvis det virker vil jeg selvfølgelig også tage minus oppe ved batteriet af! Så tror jeg at den bliver svær at flytte rundt med;-) mener at det er en 8 mm topnøgle.
     
  9. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Det kan være en mulighed, at kontakten/stikket ved gearkassen er irret (eller plastiklåsen er knækket), så der er dårlig kontakt.
    Kan også være en dårlig bøsning i skifteren, så gearet indimellem hopper ud af P. Men så ville du også mærke stort slør i skiftestangen, og bilen ville kunne trille i P. Jeg ville kontrollere og rense kontakten.
    upload_2016-12-20_14-19-10.png
    Som folk er inde på, så er det fint med afkobling af minus. Min første 190 står på en mark, hjemme hos svigerforældrene. Der har den stået i flere år med et Biltema-batteri og minus frakoblet. Hvert halve år kan jeg koble batteriet til og starte bilen på 3-4 forsøg.
     
    Sidst redigeret: 20 December 2016
  10. JesperL

    JesperL Member

    Joined:
    30 August 2014
    Indlæg:
    82
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E (W124)
    Km:
    0
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    @puch72
    Hej Puch, jeg var mest interesseret i et trick mht. at beholde "strøm på batteriet" i forbindelse med ferie og ikke så meget generel vedligeholdelse. Og en gang imellem hjælper det at spørge, da jeg nu også har lært af Eddie, at jeg ikke skal have mine nøgler i bilen, når jeg sætter strøm til igen. Blot for en sikkerhed. :D
    Så håber det er ok jeg spørger ;)

    Mht. punkt 4)
    Der kan (sker nok heldigvis yderst sjældent) fremkomme gasser ved opladning, jf Varta:
    www.varta-automotive.dk/da-dk/support/battery-safety-maintenance/charging-a-battery/

    @mb230ce250d
    Jeg tror bare, at jeg fjerner sort (-), det lyder lidt lettere :D
    Men jeg vil prøve at huske det andet, såfremt jeg skulle få brug for det en dag. ;)

    @Djarnis82
    "Det kan være en mulighed, at kontakten/stikket ved gearkassen er irret (eller plastiklåsen er knækket), så der er dårlig kontakt.
    Kan også være en dårlig bøsning i skifteren, så gearet indimellem hopper ud af P. Men så ville du også mærke stort slør i skiftestangen, og bilen ville kunne trille i P. Jeg ville kontrollere og rense kontakten".

    Kan du forklare/guide mig til hvor kontakten sidder? Skær det gerne ud i pap, da jeg ikke er den store "gør det selv haj" :D
    Hvad ville du rense kontakten med? :)

    "Som folk er inde på, så er det fint med afkobling af minus. Min første 190 står på en mark, hjemme hos svigerforældrene. Der har den stået i flere år med et Biltema-batteri og minus frakoblet. Hvert halve år kan jeg koble batteriet til og starte bilen på 3-4 forsøg".
    Det lyder da godt nok vildt! Står den uden for hos dine svigerforældre? Og ja, jeg har set du skriver på en mark, men nu spørger jeg altså alligevel ;) Nu glæder jeg mig helt til at starte den op i 2017, efter den får sin sidste køretur i 2016 i morgen :)


    Endnu engang tak for alle jeres tips. Det gør det meget sjovere/lettere at være MB ejer :D
     
  11. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Den sidder på førersiden af kassen, gemt lidt oppe. Der er ikke meget plads, men det er heller ikke umuligt. Ser ud som på billedet - bare med et stort stik i. Husk at frakoble minus inden du roder med noget. Den hvide plastiklås (se billedet) kan vippes væk, så stikket kan trækkes ud. Hvis benene er grønne af ir, så brug fint(!) sandpapir eller børste til de er pæne og sølvfarvet. I stikket kan du bruge sammenrullet sandpapir til hullerne. Skyl af med kontaktspray el.l. Hvis låsen er knækket, eller kontakten ser meget ringe ud, så køb en ny/anden. Gørløse har dem kun brugt til 200 kr., men det er også fint (varenr. 000 540 4745 B). Problemet med dem er, at de sidder lidt udsat og er lavet af plastik. Så hvis der trækker vand+salt+skidt ind, så kan kroppen flække ved frost, men der kan også være rust inden i, uden det ses på ydersiden.

    Ja, den har stået ude siden starten af 2014. Min svigerfar er meget imponeret over, at den kan starte hver 6. måned, så nu er det nærmest blevet til et eksperiment.

    Tilføjelse: Nu er det ikke fordi, jeg opfordrer dig til, at fare ud og købe ind. Det er bare en mulighed, du kan undersøge.
    Jeg skal ikke afvise, at fejlen ikke kan ligge andetsteds, men I mit hoved, så giver:
    1. + start i N ÷ start i P = dårlig kontakt ved kassen
    eller
    2. + start i N ÷ start i P = gearet hopper ud af P
     
    Sidst redigeret: 20 December 2016
  12. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Undskyld mig, men hvor er det lige at jeg skriver at du ikke må spørge om noget ? Jeg kom bare med et forslag til hvor du kunne søge flere forslag til dit spørgsmål. 2. Nu er det jo dig SELV der spørg hvor langt du skal køre før dit batteri er opladet, DERFOR anbefaler jeg dig at oplade det på den rigtige måde.
     
  13. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Det er nemlig et rigtigt godt forum, det her, hvilket folk som bl.a. Djarnis, mb230e250d og Puch herover er med til at gøre bedre hver dag med deres tekniske viden. :) På mange måder er det bedre end selv de internationale forums.

    Og det hjælper ikke kun os med W201 og W124, men også mange flere typer i fremtiden. Og selvom jeg har rodet en del med biler, kan man lære hver dag.bmw_go_away
    Jeg gør også hvad jeg kan, for at udbrede forummet på Facebook, og andre sociale medier, så at kendskabet udbredes. :yipi:
     
    Sidst redigeret: 21 December 2016

Del denne side