Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Benzin. fup eller fakta ??

Emne i 'Diverse emner uden særspeciale' startet af puch72, 27 December 2016.

  1. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Er det fup eller fakta, når der er nogle benzin selskaber der feks sælger to forskellige slags oktan 95 blyfri, (en dyr og billig) det er jo næsten fuldstændig umuligt, at finde ud af om den dyre er bedre end den anden. Er der nogen af jer der bevist går efter den dyre benzin fordi i mener/tro/håber/ved, at den giver bedre motor gang og køre længere på literen. Og hvis den dyre benzin skal overholde det den lover, så kræver det vel næsten at man hoved renover sin motor først, så alt er nyt, eller hvad tænker i.
     
  2. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Forskellen er sikkert marginal, men olieselskaberne giver ikke noget ved dørene. Hermed menes at de ekstra øre går til de forskellige additiver, som der blandes i brændstoffet. Enten stoffer, der øger energien, eller rensende stoffer, der vedligeholder under indsprøjtning og forbrænding. De første forhøjer km/L, de næste forlænger service-intervallet m.m. Men igen, forskellen er marginal. Så ja, hvis du vil lave en korrekt test, så skal man ud i to identiske maskiner i en testbænk. Tilgengæld er begge typer benzin i DK og EU ved lov af god kvalitet. Jeg går personligt efter den dyre benzin og højt oktan. Men oktan er en helt anden snak på de gamle maskiner uden bankesensor. Der er mange faktorer, der spiller ind, såsom motortype, kørestil og endda årstid.
    Så længe du overholder oktantallet, så er pengene meget bedre givet ud på kvalitetsolie, hvis du spørger mig:)
     
    • Like Like x 2
  3. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Jeg kører altid V-power. Der er klar mærkbar forskel fra en slatten 95 blyfri, både på vejen og ved test på rullefelt (effekt)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Samme her, men tråden gik mere på de forskellige priser på samme oktan. Jeg har før nævnt til venner og bekendte, at jeg kunne mærke forskel på V-Power og alm. 95 både mht. ydelse og økonomi, hvortil de bare har slået det hen som værende selvindbildsk. Den gamle 190 (uden E) kørte kun på V-power fra dag 1, jeg købte den. Da jeg og en mekaniker-ven senere adskilte motoren, bemærkede vi at forbrændingskamre og ventiller var som glasblæst. Fuldstændig rene uden koks og sod. Det havde hverken jeg eller min mekaniker-ven set før på så gammel en bil, der ikke har været åbnet før. Siden er jeg forsat på V-Power. Men indenfor samme oktan, er der ikke mærkbar forskel på ydelsen. Emnet med oktan går bare tit hen og bliver ømt og nærmest religiøst:)
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg kunne mærke forskel på den gamle 98 oktan i forhold tilk 95 men både V power 99 oktan og de andre Danamic og hvad de heder giver intet synes jeg.
    I henhold til effekt vil det på vores gamle damer W124 og W201ere ikke give en dyt forskel i effekt da der hvor man hanter effekten er ved at man kan køre med med mere avanceret tænding (tidligere) uden tændings banken. og trods nogle af de nyere motorer har banke sensorer er de altså ikke tiltænkt at kunne "tilpasse sig" men KUN en sikkerheds foranstaltning for at kunne rykke tændingen tilbage såfrem vi kommer til at køre med for dårligt oktan tal så som 92 oktan.
    De fleste er forprogrameret til oktan 95 rent tændings messigt og dem med omskifter ude i motorrummet kan ligeledes kun justere tændingen til 95 maks og eller 92 oktan. og vi kan derfor aldrig få en "mer" effekt ud af at køre på højoktan. men vi kan derimod sikre os at vi ikke får tændings banken med den højere oktan.
    Faktisk forholder det sig jo sådan at en højere oktan benzin har et højere eksplotions tolerence og dermed skal der mere til at tænde denne benzin og derfor vil den samme motor med statisk indstillet tænding få mindre effekt ud af en højere oktan end med den indstillede 95 oktan.

    Så hvis i har mulighed for manuelt at justere tænding ind så den passer med 98/99 oktan, så vil det give højere effekt. men køre man bare over og hælder en højere oktan på uden at ændre noget, så er der tale om ren og skær plasibo effekt. lidt ligesom når man piller luft filtret af og den larmer, så rent psygologisk føles det som om der er kommet 10 Hk mere i motoren, men reælt har den nok mistet lidt effekt.
     
  6. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Ja, så gik det hen og blev religiøst:)
    "Jeg synes, jeg tror", men uden videnskabelig dokumentation. Et hurtigt kig på Brian-forummet (I ved nok hvilket), og mange andre fora, ang. V-Power bekræfter i den grad dette. Hvis debatten skal have reel tyngde, så må der rulle-tal fra ikke-moderne biler på bordet. Mange hævder at kunne mærke forskel på gamle biler, uden turbo og tændingsforskydning. Ligeledes hævder mange, at de ikke kan mærke noget som helst. Det med at mærke er en subjektiv erfaring. Jeg kunne mærke forskel mht. motorgang og bilen føltes mere adræt på V-Power, og jeg kunne måle forskel i forbrug og jeg den rengørende effekt med egne øjne. Man kan jo også diskutere, hvorvidt en ren motor yder mere. Du kunne jo også mærke forskel på 98 oktan...
    At bilerne skulle være designet til 95 oktan har ligeså meget at gøre med motordesign og kompression. Maskinerne har et sådan design, der repræsenterer et oktankrav på minimum 95, for at fungere korrekt. Men i takt med at bilen ældes, og i samspil med kørestil og plejevaner, vil der ophobe sig aflejringer af kulstof mv. på stempler, i cylindre og forbrændingskamre. Dette vil hæve kompressionsforholdet og kan øge motorens oktanbehov. Således kan V-Power være en god måde, at holde en gammel bil velkørende på.
    Jeg kan udmærket fange den fundamentale logik, du antyder, men der er bare mange ubekendte i ligningen, og der er mere til snakken end tændingsforskydning og oktantal. Hele den additive kemi er desværre slørret pga. big business, så nogle faktiske data - udført på korrekt videnskabelig manér - er den eneste måde, at afgøre det her på.
     
    Sidst redigeret: 31 December 2016
  7. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    He He viste godt at det ville være et farligt emne at tag op. Efter at have læst en del forum's både bil og motorcykler og FDM test er jeg ikke blevet meget klogere. De test jeg har læst fra FDM, fremgår det at de mener at det er spild af penge, at købe feks v power. Du skal køre MEGET små ture før at din motor kokser så meget til at v power har noget effekt, på det punkt, de mener at en tur på motorvejen har samme virkning. Man kan jo også bare påfylde alm 95 blyfri og så selv tilsætte additiver. Der er også mange der skriver at efter at de har påfyldt v power, køre de længere på literen, men Undskyld mig det er så lidt. Og som Djarnis skriver så er der alt for mange, "jeg tro, jeg mener, jeg syntes at den kører bedre" til at man kan blive helt sikker på at det virker, eller om det bare er en sang fra de varme lande. Godt nytår til alle.
     
  8. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Nu har jeg lige læst noget fra Fyens Stiftstidende omhandlende FDM og V-Power. Ved ikke om du har læst det samme, puch72?
    http://www.fyens.dk/bilbaadcamping/FDM-kalder-V-Power-benzin-overfloedig/artikel/240359
    Jeg har stor respekt for FDM, men jeg kan også se nogle få problemer med den test, bl.a. hvad angår statistikken for vores vedkommende. De erkender at brændstoffet er godt til at rense motoren:
    De har testet over 100 vilkårlige biler med mellem 40.000 og 350.000 km på klokken. Hertil havde under 10% belægninger på ventilerne. Derfor konkluderes det, at det er unødvendigt og svarer til, at skyde gråspurve med kanoner. Hertil har jeg så følgende anmærkninger:

    1) Testen omhandler kun renlighed.

    2) Det er ikke kun forbrændingskamre, der forurenes, som derved kan klares med motorvejskørsel. Der er også hele systemet inden. Ja, man kan selv tilsætte et rensende additiv, men så må man jo også gøre det op i pris på fuld tank alm. 95 + pris for additiv vs. merpris for V-Power. Og hvad er kvalitetsforskellen på Shell's additiver og dem man selv tilsætter (her tænkes bl.a. på teknologi og test). Hvis man vil have testet kvalitet, som fx Liqui Moly eller Bell Add, hvor mange forskellige produkter, i hvilke koncentrationer, skal man så tilsætte, og mon ikke man så er oppe i samme prisleje eller højere - naturligvis afh. af tankkapacitet?

    3) Vi er et folk, der i stor stil kører i biler i den høje ende af antal kørte km. Testen siger intet om km-fordelingen i forhold til de 10%, den er bare vilkårlig, dvs. at for vores vedkommende, kan procenten reelt være MEGET højere! Testen er kun statistisk valid for vores biler, hvis normalfordelingen er inden for samme kategori. Vores biler har ikke et vilkårligt antal kørte km. Vi ligger i snit et sted mellem 180.000 og 350.000 km. Derved bliver kanonerne mindre og gråspurvene større, hvis man skal anvende samme retorik.

    4) FDM har tidligere anbefalet V-Power:
    Det stiller mig en lille smule mistænksom over for FDM, som en uafhængig og objektiv organisation. Hvilke data anvendes og hvordan begrunder de deres godkendelser?


    Godt Nytår:)
     
    Sidst redigeret: 31 December 2016
    • Like Like x 1
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Her er et faktum der ikke behøves dokumentation for.
    Selve benzinen i sig selv indeholder ikke mere energi hvis du øger oktan tallet. Den har blot en højere tolerance for hvornår den opnår sit eksplosionsfare punkt. Så givet at den motor du kommer den højere oktan ind i er statisk bundet til samme tændingssystem tidspunkt og det er W124ne da de er sat til 95 oktan med et ikke selv justerende tændingssystem tidspunkt men kun rent mekanisk kan ændres ved dreje omskifter i motoren eller et stik på tændingssystem modulerne. Så kan man altså ikke på magisk vis få mere effekt ud af motoren.

    Det er jo ikke benzinen der indeholder en højere effekt. Det er fordi nyere motorer der har bankesensorer og mulighed for selv at justere tændingen kan justere sig selv ind til den højere oktan fordi motoren kan se via banke sensorerne at den kan justere sig til en tændings tid der giver et højere knald uden at lave tændings banken at de kan drage fordel af det og derfor opnå den højere effekt.

    Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nogle 300E kunne fået som ruf modeller uden katalysatorer der var indstillet til at kunne køre på rød oktan 98 men de motorer skal man nok ikke hælde blyfri Benz på med mindre de er ombygget
     

Del denne side