Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Bøsninger ved bolte til ophæng bagtil

Emne i 'Slinger, lyde og andet mystisk fra undervogn' startet af BRABUS, 31 Juli 2015.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Har snakket lidt med Bendix omkring de bøsninger som sider på boltene ved armene til ophængene bagtil.
    Skal de være der eller skal de ikke?

    Det bolt kit man køber hos Gørløse inkludere dem ikke og som jeg kan se det gør Mercedes kittet heller ikke.
    Dvs. enten skal man genbruge disse bøsninger eller også som rigtig mange gør tror jeg, smider dem over højre skulder og så er spørgsmålet om det ikke er møj forkert, fordi de skaber jo lige som boltens fit til spindle og Axel og hvis de ikke er der, så må der være en smule slør. dette opdager man ikke ved udskiftning af armene fordi de sider så meget i spænd osv. at det ikke er til at mærke som hvis bolten sad løst i hullet.

    Men en vigtig note er måske at da vi skiftede alle vores arme sidste år, så kunne jeg i hvertfald genbruge mine gamle bøsninger (mente jeg havde fået nye med, det er så ikke tilfældet. Bendix huskede derfor rigtigt.)

    Men det bekrafter blot min teori om at de helt sikkert ikke skal smides væk, men genbruges eller købes nye af.

    Her har du billedet af i EPC Bendix.
     

    Attached Files:

    • 124.jpg
      124.jpg
      File size:
      300.5 KB
      Visninger:
      514
  2. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    He he jeg har haft fat i Mercedes, som bekræftede at bøsningerne ikke følger med boltsættet.

    Og at der skal benyttes 3 stk. pr. side, der sad kun 1 stk. pr. side på min, og 2 stk. på din, såvidt jeg husker.

    Men det må så være fæstningerne på spindlen, der skal have bøsningerne ikk' ?
    Den sidste bette arm sidder jo med et kugleled.
     
  3. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011

    Attached Files:

  4. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej
    Som udgangs punkt vil jeg da sige, at de skal være der ellers var de vel ikke blevet monteret
    fra starten af, så selvfølgelig skal de monteres igen,og de skal selvfølgelig være nye. rules
    Jeg syntes da ikke at man kan sige, at fordi at de ikke er med i et "kit" så skal de nok ikke
    bruges, det syntes jeg ikke giver mening. Hvis du f.eks køber et slibesæt (ny toppakning)
    til din bil så følger der jo heller ikke nye top bolde med eller hvis du køber en ny front rude
    følger der jo nødventevis heller ikke "lim" med osv osv.
    Og Brabus, mig der troede at du altid satte nyt på, når du lave sådanne et stykke arbejde :gasp:
     
  5. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Fra ny af, sidder der et rør stykke på armen, i hvert fald på den nederste, når man køber nye originale arme, skal man købe monterings sæt med, der er der et lille stykke foring med, der sættes ind i spindlen, og nogle andre bolte, så passer det hele sammen igen.
     
  6. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Selvfølgelig skal de være der.

    Fiffet er at man ved montage lader foringen stikke lidt uden for armen og "stumpen" stikkes ind i navet således at det centrere 100%.
    Er foringen i øvrigt ikke også længere så det simpelthen ikke kan samles hvis man ikke gør sådan?

    En vigtig detalje hvis man vil være sikker på at bagvognens hjulvinkler bliver ved med at være hvor man ønsker.....men fløjtende ligegyldig hvis man køber billige kinadele og sætter på.

    Originalt eller Lemforder...det dur!
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg montere altid nye bøsninger. Både Gørløse og Mercedes har dem.
    Men den fra Gørløse, passer kun til de bolt sæt og arme de selv sælger.
     
  8. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Nu har jeg sat bøsninger i Torque Strut og Camper Strut, for dem havde jeg sat 12mm boltsæt på fra Gørløse. De bolte har gevind så langt op ad bolten, så gevindet faktisk går igennem spindlen, bøsningen skal sidde der for at udfylde mellemrummet mellem netop boltgevind og spindel, bøsningen er lige over 13mm (mener jeg).

    Men der findes også 10mm bolte, hvor bøsningerne er kraftigere og er dobbelt længde, så de går gennem både spindel og arm. Måske det er de originale fra Mercedes, jeg ved det ikke.

    På min Thrust Arm sidder en 3. bolttype, der var kun gevind, der hvor møtrikken skal spændes, resten af bolten passer i arm og spindel uden bøsning.

    Så det er ikke bare lige. rules

    Satte iøvrigt også lige sportline fjedre på, på de laveste gummier, det ser bedre ud og den kører meget bedre end på de 'forkerte' H&R fjedre, jeg havde på. De H&R fjedre var reelt til de tungeste 6 benede, men den stod alt for lavt, selv på de højeste gummier. :gr8:

    Måtte dog lige først bruge en time på at rydde op efter andre på 'værkstedet', samlede en hel sæk skrald, og fejede jord og sten væk, så liften kunne stå sikkert. Heldigvis var det hyggeligt og vejret var godt. :yipi:
     
  9. Henrik W

    Henrik W Member

    Joined:
    2 Maj 2008
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    sydfyn Svendborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D 400E 320E
    Km:
    430000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Seat Altea FR
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1996
    Jeg er lidt i tvivl om disse små bøsninger der er med til de arme. Jeg har købt et komplet sæt arme fra lemforder . Og der er 6 små bøsninger med. Skal man mon sætte flere sammen i samme hul. For der er jo kun 2 af armene der bruger bøs. Så man bruger jo kun 2 bøs pr side. Eller hvordan brugte i dem.
     
  10. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Som jeg husker det, så skal de sidde i spindlen, der er 4 arme og den ene har kugleled, så de 3 andre arme skal have bøsning - det passer også med 6 stk. Du kan se eksplosionstegninger i et tidligere indlæg.

    Jeg brugte kun 2 bøsninger, da jeg havde en anden bolttype på thrust arm.
     
  11. Henrik W

    Henrik W Member

    Joined:
    2 Maj 2008
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    sydfyn Svendborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D 400E 320E
    Km:
    430000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Seat Altea FR
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1996
    Takker for svar. Du havde ret, der skal bøs i de 3 huller på spindlen. Så passer det hele sammen med bolte uden der er slør i nået.:gr8:
     

Del denne side