1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Autogearkasse - pakning ved vippearm

Emne i 'Automatgear' startet af TC260, 10 September 2018.

  1. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    406
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W124 200E
    Bil nr. 2 Km:
    189000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Har tidligere haft dette emne oppe at vende, og har nu et meget konkret spørgsmål i denne sammenhæng. Gearkassen er en 722.319 på en W126'er.

    Jeg har en utæthed ved den pin der holder vippearmen til Bowdenkablet på højre side af gearkassen - se vedlagte.

    Pin'en er synlig udefra, men man kan ikke komme ind til den indre ende af pin'en. Dens placering er markeret med rødt på et af billederne (billede nr. 3). Man skulle have forventet af den indre ende var låst med en låsering eller lignende, men det er ikke tilfældet.

    Hvordan får man pin'en og vippearmen afmonteret, så man kan skifte O-ringen?

    1-Utæt gearkasse1-270418-red.jpg
    2-Utæt.jpg

    20180907_145402-red-rødlinje.jpg
     
  2. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,504
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +17 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej du skal nok ha næsten alt ud af gearkassen! du må nok snakke med jtc eller bilglad?(obs billed fra auto på 230te 1989men det er nok næsten det samme?) auto 2.PNG
     
  3. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    406
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W124 200E
    Bil nr. 2 Km:
    189000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Vi har allerede skilt en del af gearkassen ad. Det ser tilsvarende ud på min gearkasse - illustration vedlagt.

    Spørgsmålet er bare stadig hvordan pin'en der sidder igennem vippearmen er låst, og hvordan man får den af?

    Som det ses på billedet med den røde markering (som er taget nedefra) er der helt lukket ind til enden af pin'en, og der er også lukket oppe fra. Det ser derfor ud som om pin'en er banket i udefra uden nogen form for låsering eller lignende, hvilket lyder usædvanligt. Dette kunne det dog være rart at få konstateret inden vi begynder at trække den ud.

    Det fremgår ikke af illustrationen, hvordan den er låst.

    6-EPC-MB300SE-automatgearkasse-Bowden kabel2.jpg
     
  4. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,504
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +17 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Men der er o ring med nyt nr så mon ikke den skal trækkes ind i gearkasse og ha ny o ring? Ham vi besøgte og så skille en Auto gearkasse ad kan/ vil måske svare på det?

    Sendt fra min ONE E1003 med Tapatalk
     
  5. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    406
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W124 200E
    Bil nr. 2 Km:
    189000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Men man kan ikke trække noget ind i gearkassen - se det sidste billede. Det eneste sted der er fri adgang til pin'en er udefra. Pin'en går igennem vippearmen udefra, og holder den fast. Og det er O-ringen omkring pin'en der skal skiftes.

    Vi har fjernet skiftehuset og alt det andet rundt om området - der er ikke mere der kan skilles ad.

    Jeg har efterhånden brugt en hel del timer på at søge efter løsninger på nettet, og har været forbi Mercedes i Søborg, som heller ikke kunne (eller ville....) hjælpe, så jeg bliver ved med at rende hovedet mod en mur. Der må være andre end mig der har oplevet dette, og der må være en trænet mekaniker der ved dette og kan svare. Jeg er ved at løbe tør for ideer og bilen står adskilt.

    Hvem var det der demonstrerede hvordan man adskiller en gearkasse, og hvordan kommer man i kontakt med ham?
     
  6. Eddie

    Eddie Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    531
    Likes Received:
    20
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +24 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    400.000
    Jeg har også brugt en del tid på at lede efter en løsning på dit problem. Jeg har læst både ATSG's manual, Mitchell's manual, Transtec's manual (som viste sig en være en dårlig kort kopi af ATSG's), Mercedes' egen manual (som er om muligt ubrugelig, bortset fra at der i det mindste står tolerancer på sliddele) og en vejledning på et andet forum, hvor en bruger adskiller en gearkasse selv, for at se hvor besværligt det vil være at renovere den... der er INGEN af dem som piller armen ud... INGEN!! (den pilles åbenbart ikke ud ved renovering af gearkassen) Jeg ved ikke om man regner med at denne arm og pakning aldrig bliver slidt - der er jo ikke engang en bøsning i huset - men jeg kan godt se problemet, det ser unægteligt ud som om armen skal trækkes ud udefra, da der ikke er plads/åbning i støbningen til huset til at den kan trykkes indad. Mit GÆT (for det bliver et gæt) er at armen er trykket i udefra, under samling af gearkassen, således at pinden er presset i pladestykket som udgør armen indvendig. Men det er og bliver et gæt...

    Jeg har vedlagt en pdf-kopi af tråden i det andet forum - bare for info (de andre kan nemt findes på nettet)...
     

    Attached Files:

    Last edited: 14 September 2018
  7. The Micktrix / Dk

    The Micktrix / Dk Member

    Joined:
    22 Januar 2017
    Indlæg:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    280TE
    Km:
    390.000
    Årgang:
    1995
    Kan lige hører en i morgen hvis jeg husker det.
     
  8. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,504
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +17 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    "Hvem var det der demonstrerede hvordan man adskiller en gearkasse, og hvordan kommer man i kontakt med ham?"
    Det er måske så længe siden at det var i det gamle forum? kan ikke lige finde det !
     
  9. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    714
    Likes Received:
    56
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +57 / 0
    Min bil::
    190E 2.3 aut. R.I.P.
    Km:
    250
    Årgang:
    1989
    Er lige faldet over din tråd, men hvad jeg sådan lige hurtigt ser på tegningen, så er den vist i exploded view. Dvs. samling/adskillelse tydeliggøres med retning og rækkefølge. Så alene ud fra tegningen at dømme, så skal den trækkes ud, og den fjeder på vippearmen har muligvis en låsevirkningen, da den er afmonteret på tegningen.
    Så det handler vel om at finde ud af, om #305 er samme vippearm, som #306.

    Tilføjelse: Det svært at se, om der er låseriller på tegningen, men det vil give en indikation om, hvis/hvor den er låst. I øvrigt ville jeg bruge en udtrækker - ikke en skruetrækker el.lign, da den så helt sikkert vil bløde igen. Det fremgår heller ikke, om den skal monteres med hylomar.
     
    Last edited: 19 September 2018
  10. BjarneG

    BjarneG Administrator Staff Member

    Joined:
    7 Februar 2016
    Indlæg:
    192
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Høng
    Ratings:
    +22 / 1
    Min bil::
    E320 CDI T Avantgard
    Km:
    675000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    300E-24 Sportline
    Bil nr. 2 Km:
    364000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Det er @Auto Bent der er aut.gear guru :)
     
  11. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,504
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +17 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Jep det er ! Mon du har en tlf eller add ?

    Sendt fra min BTV-DL09 med Tapatalk
     
  12. BjarneG

    BjarneG Administrator Staff Member

    Joined:
    7 Februar 2016
    Indlæg:
    192
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Høng
    Ratings:
    +22 / 1
    Min bil::
    E320 CDI T Avantgard
    Km:
    675000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    300E-24 Sportline
    Bil nr. 2 Km:
    364000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Nope ;-) - men klik på navnet og klik på send besked og skriv til ham,- så burde det være muligt at få ham i tale,- hvis ikke han reagerer på at han er blevet tagget i indlægget,- mener han burde på en notifikation,- i den forbindelse
     
  13. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,504
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +17 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Jep søg på Auto bent på gammelt forum !

    Sendt fra min BTV-DL09 med Tapatalk
     
  14. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    406
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W124 200E
    Bil nr. 2 Km:
    189000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Det er nu lykkedes at komme i kontakt med en hjælpsom mekaniker hos Gørløse, som har erfaringer med og konkret viden om dette problem. Han siger at dette er et problem man sjældent ser, men han har oplevet det et par gange.

    Pin'en er rigtig nok trykket ind udefra, og den er ikke låst fast med låseringe eller lignende inden i. Efter montering har Mercedes med en dorn eller lignende trykket gearkassehuset fast om pin'en, så den ikke kan smutte ud igen. Man har altså deformeret åbningen i gearkassehuset, så det fastholder pin'en. og man har tydeligvis ikke regnet med at O-ringen nogensinde skulle skiftes (se foto 1). Lidt uheldigt når man så får problemet...

    Den ideelle løsning er derfor at "gen-formere" åbningen i gearkassehuset, trække pin'en ud og skifte O-ringen. Der er dog ikke meget plads at arbejde på, og det kræver at man afmonterer forrøret på udstødningen. At trække pin'en ud kan ligeledes være problematisk - man skal formodentlig svejse en møtrik fast og bruge an aftrækker bagefter.

    Vi har umiddelbart valgt at tætne omkring pin'en med en gang sort tætningsmasse (se foto 2), og så håber vi at det kan løse problemet. Det var vist Sobatech der i den oprindelige tråd om denne utæthed foreslog en afart af denne løsning nemlig at banke en kobberskive i udefra.

    Jeg har ikke hældt gearkasseolien på endnu idet jeg vil være helt sikker på at tætningsmassen er færdig med at hærde - den får lige til starten af næste uge. Så er den vist klar.

    Jeg takker for de gode input, og håber at I andre slipper for dette problem.

    Pin til vippearm-130918-red.jpg

    Pin til vippearm-tætnet-150918-red.jpg
     
    Last edited: 21 September 2018

Del denne side