Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Adskillelse og smøring af visker. [Advarsel: billedtung!]

Emne i 'Diverse' startet af Djarnis82, 27 Marts 2015.

  1. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    På (u)opfordring fra nkaad, har jeg adskilt viskeren på min 190’er. I denne anledning, har jeg skudt en lille billedserie. Det er svært at arbejde og agere fotograf samtidig, så bær over med svingende kvalitet og manglende kronologisk step-by-step. Jeg har ladet mig fortælle, at mange vælger at købe en anden visker, når den oprindelige bliver sløj. Medmindre fejlen er mekanisk (tænderne flået, motoren brændt sammen e.l.), er dette simpelthen ikke nødvendigt – det er spild af penge. Fejlen er i de fleste tilfælde manglende smøring! Viskeren på min ”nye” W201 var netop begyndt at brokke sig markant, så jeg rekvirerede smørelse hos den lokale Mercedes-Benz (tak til dem på værkstedet :) ) og børstede støvet af mit værktøj (det er løgn – mit værktøj er aldrig støvet :) ).

    Selve afmonteringen er ligetil og ikke særlig relevant (læs i anden tråd ang. afmontering af visker). Dog vil jeg påpege følgende to ting:

    1. Det er en god ide, at afdække plenumvægge med klude eller andet, da man nemt kan komme til, at ridse lakken under afmonteringen.

    2. Efter afmontering, og inden adskillelse, er det et must, at afmærke de forskellige positioner på viskeren i den hvileposition, som den af- og påmonteres. Jeg var en kæmpe hat, så det gjorde jeg ikke. Jeg tænkte, at det måtte da være ligetil. Da jeg så opdagede, at det var mere kringlet, kunne jeg ikke opspore noget information om samlepositioner, hverken i Haynes eller på nettet(!). Armen består nemlig af flere bevægelige led, forbundet med koniske spline-samlinger (typisk tysk og meget kvalitetsbevist). Derfor måtte jeg ty til geometriske metoder, for at samle korrekt. Den skal altså sidde lige i skabet, hvis viskeren skal køre korrekt. Med andre ord – AFMÆRK!

    Denne adskillelse af visker og motor, med efterfølgende rengøring og ny smøring, har bevirket at min visker nu fungerer efter intentionen. Let og hurtigt - uden hop, mislyd, fedtning, træghed eller manglende tørreområder. Den eneste lyd, er fra viskermotoren, men den skal være der. Det spiller bare i regnvejr :gr8:

    Udgifter: Tid, især hvis man ikke afmærker!
    Evner: Tålmodighed, især hvis man ikke afmærker!
    Værktøj & remedier: Stjerneskruetrækker, svensknøgle, gammel opvaskebørste, rensebenzin, handsker, klude, fedt (helst syntetisk) og syrefri olie (et skydelære ikke nødvendigt, når man husker, at afmærke hvilepositionen).
     

    Attached Files:

    Sidst redigeret: 19 December 2016
    • Like Like x 1
  2. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Stort arbejde!
     
    Sidst redigeret: 29 Marts 2016
    • Like Like x 1
  3. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Re: Adskillelse og smøring af visker. [Advarsel: billedtung!

    Planen var faktisk at jeg ville i gang, men jeg kan simpelthen ikke få "turtle" skjoldet af. Er bange for det har været knækket i klipsene også limet fast med 2x tuber sekundlim af tidligere ejere :/ skulle det ikke nemt gå af, efter afmontering af selve viskerarmen?
     
  4. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Re: Adskillelse og smøring af visker. [Advarsel: billedtung!

    Arhhh! Nogle modeller er skjoldet monteret med skruer og klipse - det forklarer en del :)
     
  5. nkaad

    nkaad Member

    Joined:
    14 Januar 2015
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230 E Aut.
    Km:
    176000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Opel Zafira
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    Re: Adskillelse og smøring af visker. [Advarsel: billedtung!

    Tak for en god vejledning!!! - jeg har fortsat tilgode at give mig i kast med adskillelsen, men så snart bilen er retur fra værksted, så vil jeg finde en stille stund (hvor jeg har god tid!!!) og se at få skilt det hele ad :)

    Mvh

    Nikolai
     
    • Like Like x 1
  6. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Re: Adskillelse og smøring af visker. [Advarsel: billedtung!

    - TILFØJELSE TIL VEDL. AF VISKER -

    Der er ingen grund til trigonometriske udmålinger og grovverificering af rifler, når bare det gælder elmotoren. Det er meget nemmere, at på- og afmontere visker og motor separat. Derved kan man tænde og slukke for motoren, så den selv finder hvilepositionen, hvor man så bagefter, kan forbinde de to. Hvordan kan jeg have været så dum? Tilgengæld er det svært irriterende, at få motoren ud bag viskeren pga. pladsmangel!
    Umiddelbart har jeg identificeret flg. fire, mulige problemer med vores monoviskere:

    1. Manglende smøring.
    2. Flåede tænder.
    3. Mange-not-forbindelsen, der overfører momentet fra motoren til armen, kan være slidt og/eller springe en not, fx hvis kæresten forsøger at fjerne 15 kg sne og is med viskeren (ja, det var da klart hende, der gjorde det :yes: ), således at positionen er usynkroniseret. Møtrikken skal i øvrigt sidde straaamt, hvis forbindelsen er slidt.
    4. Dårlige kul i motoren.

    Jeg oplevede for lidt tid siden, at viskeren gik i stå midt i synsfeltet. Ved så at skrue en tand op for styrken, fik jeg den på plads igen. "1. gear" var således usammenhængende og fungerede meget irrationelt. Da jeg vidste, at viskeren lige var blevet smurt og kontrolleret sidste forår, samt at alle bilens øvrige elektriske komponenter er udskiftet eller kontrolleret, måtte problemet være relateret til viskerens elmotor. Af med skidtet!
    Bonusinfo: Jeg fandt den møtrik, jeg smed væk i foråret 8)
     

    Attached Files:

    • 1.JPG
      1.JPG
      File size:
      151.4 KB
      Visninger:
      375
    • 2.JPG
      2.JPG
      File size:
      60.7 KB
      Visninger:
      370
    • 3.JPG
      3.JPG
      File size:
      59.9 KB
      Visninger:
      363
    • 4.JPG
      4.JPG
      File size:
      70.8 KB
      Visninger:
      363
    • 5.JPG
      5.JPG
      File size:
      78.8 KB
      Visninger:
      357
    • 6.JPG
      6.JPG
      File size:
      122 KB
      Visninger:
      378
    • 7.JPG
      7.JPG
      File size:
      121.6 KB
      Visninger:
      364
    • 8.jpg
      8.jpg
      File size:
      399.8 KB
      Visninger:
      384
    • 9.jpg
      9.jpg
      File size:
      485.3 KB
      Visninger:
      355
    • 10.jpg
      10.jpg
      File size:
      566.9 KB
      Visninger:
      356
    • 11.JPG
      11.JPG
      File size:
      101.6 KB
      Visninger:
      363
    • 12.JPG
      12.JPG
      File size:
      118.6 KB
      Visninger:
      357
    • 13.JPG
      13.JPG
      File size:
      68.8 KB
      Visninger:
      367
    • 14.jpg
      14.jpg
      File size:
      1.4 MB
      Visninger:
      370
    • 15.JPG
      15.JPG
      File size:
      88.8 KB
      Visninger:
      358
    • 16.JPG
      16.JPG
      File size:
      100.1 KB
      Visninger:
      354
    Sidst redigeret: 21 Marts 2016
    • Like Like x 1
  7. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    - Endnu en tilføjelse -

    Sejren var "alle gode gange tre"!
     

    Attached Files:

  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Du kommer lidt omkring med div ting hehe, men intrasandt læsning.
    Jeg har holdt hoved koldt mens jeg adskilte, det medføre ret ofte man ikke skal gen åbne og genoperrere og får tilført ekstra opgaver undervejs, jeg hovere slet ikke hehe :D
     
  9. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Nej, slet ikke:) Du lider vist også af GDSS (gør-det-selv syndrom).
     
    Sidst redigeret: 19 December 2016
    • Like Like x 1
  10. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Super at det lykkedes at få det frem igen ;-) godt emne!
     
    • Like Like x 2

Del denne side