Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

5 trins autgear fra 300E-24 til 300E-12v ??

Emne i 'Automatgear' startet af hwidsted, 4 Februar 2016.

  1. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    hej.. jeg har lige købt en 300E-24 med 5 trins autgear..

    spørgsmål : passer den på min 12 ventilet motor ? og er der MEGET der skal bygges med rundt for at den kommer til at passe i min 300E 12v ??

    altså ud over gearvælgeren.. kardan og bagtøj ??
    eller er det "nemmere" at smide motoren med over oz.. ?? hehe :roll:

    begge bilerne er med det hydrauliske spær.. og abs..

    og er der nogen der kan bruge en 300E-24v motor.. der har gået ca 270000 km ?
    sort sportline el læderkabine.. med det sædvanlige hul i førersædet..

    mvh og på forhånd tak... bluestar
     
  2. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Michal

    Gearkassen passer lige over på det er jo den samme motorblock M103 M104. Du skal også have kardangen med den er kortere

    De første 4 gear er vacumstyret som den gamle. Men 5 geret er elektrisk så der skal du have styreboksen med over og ledningsnet og det er ikke sådan lige at få til at spille

    Det er meget nemmere med en 722.6 Gearkasse også Ole Fejres styring :D

    Søren
     
  3. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    nogen der ved hvor meget højere gearingen er.. fra den "normale" 4 trins.. og til den her 5 gears.. i høj gear..

    nu var jeg i Odense i sidste uge.. og kørte på motorvejen.. min går edderdytme med mange vindinger..
    bare ved 140 km/t!!! :?

    er det 5 gear et desideret "overgear" ??
     
  4. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Michal


    Geringen for en 722.4
    1st gear is 4,25./1
    2st gear is 2.44/1
    3st gear is 1,44/1
    4st gear is 1/1
    Reverse is 5.58/1

    Geringen for en 722.5
    1st gear is 3.87/1
    2nd gear is 2.24/1
    3rd gear is 1.44/1
    4th gear is 1/1
    5th gear is 0.75/1

    Geringen for en 722.6
    1st Gear 3.93
    2nd Gear 2.41
    3rd Gear 1.49
    4th Gear 1.00
    5th Gear 0.83
    Reverse Gear 1 -3.10
    Reverse Gear 2 -1.90
    Og ja den har 2 Bakgear

    Hilsen Søren
     
  5. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    5 gearet kommer aldrig til at virke på en m103, du skal have hele motor, ledninger, styrbokse, kardan,bagtøj så kan det virker, men de timer du skal bruge på det, kan det hurtigere betale sig at arbejde lidt og købe en med 5 trins som virker
     
  6. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    hvorfor skulle det ik kunne virke uden den motor ??
     
  7. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    NU er der jo hele 2 tråde om samme emne, nemlig gearkasseskift fra 4 til 5 gear, hvor 5 gear er elektrisk. Kunne der ikke laves noget "lavteknologisk" f.eks. en lille stilkarm på ratstammen som på de gamle MG og Volvoer med el-overgear. Ved da godt at de 2 nævnte havde manuelle kasser, men hvorfor egentlig ikke ?? :)
     
  8. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Det er ikke motor men elektronikken der får 5 gearet til at virke, m103 køre med sin egen styrin som ikke understøtter 5 gear
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det ville godt kunne lade sig gøre og der er faktisk mange som har gjort det før.
    Man kan godt bruge en piggyback som har 2 frekvens vinduer til at aktivere 5 gearet. Så ved en given fart, given antal omdrejninger og given spjæld %, så aktiveres 5 gear eller hvordan man nu ville havde det.

    Resten af gearkassen er jo mekanisk styret, så det er rimelig plug and play. Man skal nok være forberedt på at selve skifte konsolen skal skiftes til en 5 gears udgave, hvor der sider en switch der indikere at man går ud af D og ned i 4 gear eller længere ned i gear.

    Du skal være forberedt på at skifte stang og kardanaksel skal tilpasses i længden, da en 5 trins gearkasse lige er det nummer længere på grund af det 5 overdrive gear.
     

Del denne side