Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

300E går ujævnt ved varm motor

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Skovlykke, 15 November 2017.

  1. Skovlykke

    Skovlykke New Member

    Joined:
    15 November 2017
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Fårevejle
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    275000
    Årgang:
    1988
    Den starter slet ikke. Den kører bare på starteren. Jeg prøver at skifte alle kablerne igen selvom de er helt nye og kun har været pillet af et par gange.

    Nej jeg har ikke målt noget
     
  2. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Har du husket at sætte rotoren i ;bana;bana;bana;aargh hvis du er sikker på at du har samlet det rigtigt, så er du sku da også rimelig uheldig hvis der er opstået et nyt problem.
     
  3. Skovlykke

    Skovlykke New Member

    Joined:
    15 November 2017
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Fårevejle
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    275000
    Årgang:
    1988
    Hehe. Ja alt er sat i igen jeg fatter slet ikke hvad der sker.
    Typisk mig og mit held ang biler. Det er aldrig helt almindelige ting der er galt. Det er altid uforklarlige ting der er galt
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Man skal aldrig udelukke fejl i nye dele. Prøv at sætte den gamle rotor på igen.
    Går selvfølgelig ud fra at alle kabler sider i den rigtige rækkefølge.
     
  5. Skovlykke

    Skovlykke New Member

    Joined:
    15 November 2017
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Fårevejle
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    275000
    Årgang:
    1988
    Tak. Jeg prøver også at sætte den gamle rotor i imorgen og krydser fingre for at det måske hjælper.

    Kablerne er både tjekket og kontroleret for at de sidder rigtigt
     
  6. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Har du husket kabel fra tændspole til strømfordeler?
     
  7. Skovlykke

    Skovlykke New Member

    Joined:
    15 November 2017
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Fårevejle
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    275000
    Årgang:
    1988
    Jep. Alle 7 kabler er på
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Og det midterste går over til tændspolen ;ha ah, det har du nok styr på. ellers tjek lige at du overhoved har gnist fra tændspolen og hiv kablet af i midten af strømfordeleren og jav en skruetrækker i hætten og læg tæt ved blokken og se om der er bonus.
    Jeg har før fået tændkabel sæt hvor der var fejl.
     
    • Like Like x 1
  9. Skovlykke

    Skovlykke New Member

    Joined:
    15 November 2017
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Fårevejle
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    275000
    Årgang:
    1988
    Mange tak. Jeg prøver imorgen. Kan sgut nå det idag
     
  10. Skovlykke

    Skovlykke New Member

    Joined:
    15 November 2017
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Fårevejle
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    275000
    Årgang:
    1988
    Har nu skilt det ad og sat den gamle rotor på. Den nye knak da jeg pillede den af, så jeg tænker den nok ikke har været rigtig god fra starten.

    Det hjalp dog ingenting. Den vil stadig ikke starte. Nogle få gange når den liiiige at starte i et lille sekund med ganske få omdrejninger. Men går desværre ud igen.

    Jeg er godt nok på bar bund
     
  11. Skovlykke

    Skovlykke New Member

    Joined:
    15 November 2017
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Fårevejle
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    275000
    Årgang:
    1988
    Fik den lige startet i 4 sekunder. Den kunne næsten holde sig selv i tomgang. Men det lød virkelig som om den manglede et par cylindre. Bestiller nye kabler igen.
     
  12. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Har du prøvet at ohm tænd kablerne. Har du prøvet at sætte det gamle dæksel på igen. Har du prøvet det som BRABUS har forslået.
     
  13. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Det kan jo også være dit tændingsmodul der er kaput, lad os ikke håbe det for dig.
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nu er det vel heldigvis kun den 12V 300E så mon ikke det findes til et par hundrede på ebay
     
  15. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Billige tændkabler i hård plast er total no go....prøv evt at skifte benzinpumpe relæ(sidder ved siden af OVP relæ til højre ved batteri)og tjek OVP relæ for ir:)
     
  16. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Skal han nu ikke liiiiige se om der er en gnist først, inden han går videre med at se efter andre fejl.
     
  17. Skovlykke

    Skovlykke New Member

    Joined:
    15 November 2017
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Fårevejle
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    275000
    Årgang:
    1988
    Jeg har fået liv i hende. Skilte tændkabler, tændrør, rotor og dæksel ad. Samlede det igen og nu er der liv.
    Dog har jeg samme problem som inden jeg skiftede rotor og dæksel. 30% af tiden går den virkelig ujævnt og har svært ved at tage gassen i nogle minutter. Og så kører den helt perfekt igen i noget tid. Og så begynder den igen at gå ujævnt og næsten dø. Jeg skal så være heldig lige at finde det helt rigtige punkt hvor den kan tage en lille bitte smule gas så den ikke dør og kan holdes nogenlunde på samme fart som den er faldet imens jeg leder efter det rigtige punkt på gassen.
    Hvis jeg er rotor rigtig heldig kan jeg også accelerere meget lidt imens den går ujævnt. Det er typisk kun nogle minutter hvorefter den kører helt perfekt igen i nogen tid

    Og indtil videre så tusinde tak for alle jeres svar
     
  18. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hvis du kan udelukke tænding/gnist, hvilket jeg ikke helt kan udlede, så skal du i gang med at fejlsøge for vakuum- og/eller benzinlækage. Men, som sagt, er det svært at vurdere om du har gået tændingen ordentligt efter, således at du kan komme videre med fejlsøgning. djaabo rammer nemlig plet i over 90% af tilfældene med tænding.
    Er der god gnist? Bruger du originale tændrør med korrekt gab (0,8 mm)? Er det korrekte kabler (mærke, modstand, isolering osv.)? Som flere herinde har forsøgt at klemme ud af dig:)

    Hvis du kan bekræfte ovenstående mv., så ville jeg kigge efter det næste oplagte, nemlig vakuumlækage. Altså suger dine slanger i og omkring manifold, krumtapudluftning, tomgangsregulator og blandingsanlæg falsk luft. Jeg kan godt afsløre, at det gør de. Men hvor meget, er afgørende. Tomgangsregulatoren er konstrueret til, at tillade en lille lækage, men hvis mængden er større, så går motor ikke korrekt, da den ikke kan kompensere for falsk luft. Luftindtag måles via skiveudslag i blandingsanlægget. Dette korresponderer direkte med benzintilførelse til dyser via mekanisk kontakt mellem skive og mængdefordeler. Hvis slangerne suger falsk luft/taber vakuum, så modsvarer benzin ikke længere luftindtag - ergo dør/hakker motor pga. mager blanding. Undersøg fx tændrør for tegn på mager blanding (Google is your friend). Men jeg ville, under alle omstændigheder, skifte førnævnte slanger til nye MB, hvis du stadig kører på knap 30 år gammel gummi! De døde nemlig af helt naturlige årsager for over 10 år siden.

    Dernæst kan du undersøge om der er benzinlækage. Du har skiftet benzinfilter, så se evt. om det drypper herfra. Jeg ved godt, at det er irreterende, for det kræver en lift, hvis du vil arbejde ordentligt, og ikke risikere at dø under en gammel Mercedes. Se/mærk også efter våde områder under EHA (sort boks på mængdefordeler, der tætner vha. to o-ringe, der også dør med tiden), omkring diverse rørsamlinger osv. Du kan også have nogle dyser, der forstøver dårligt eller åbner og lukker forkert. Dem ville jeg også udskifte, hvis de er fra 1988 (de har et indbygget filter, men kan også lække i sammenpresningen). Pumpen kan også blive syg, så den leverer et for lavt tryk.

    Så er der forkæden, som også har aftjent sin værnepligt ud fra din profil, hvis denne ikke er skiftet. Den bliver slap og lang med tiden, men kædestrammer kan spænde den op ved fx forkert omløbsretning ved drejning af svinghjul. Så ryger timingen helt sikkert, hvilket ødelægger motorgang. Dette kontrolleres meget hurtigt ved at afmontere ventildæksel og sammenligne reces ved knastaksel med TDC på krumtap. HUSK KUN MED URET!!! Lav cylinderkompression og knastslid kan også være aktuelt.

    Blandingsanlæg og mængdefordeler kan også være fejlbehæftet og give samme symptomer. Skiven kan stå forkert og fordeleren kan være tilstoppet og træg i mekanikken/hydraulikken. Afmontér dyserør forsigtigt på fordeler og lav en lus mellem 7 og 8 ved benzinrelæet. Benzinen må ikke løbe over i hullerne, men hvis du trykker ned på skiven, så skal benzinen løbe ensartet fra samtlige 6 huller. Dette er en grov metode til at verificere fordeler- og skiveindstilling. Husk at være forsigtig ved samling, da du skruer stål i aluminium!

    Så er der alt det elektriske, der kan drille indsprøjtningen. Primært relæer (OVP- og benzinrelæ) og stelforbindelser. Herunder i øvrigt også stel til tænding. Temperaturføler og forbindelsen hertil kan have fejl. Potentiometret kan også være slidt ned, men erfaringsmæssigt giver det ikke så kraftige symptomer.


    Hvis du ikke allerede har fundet fejlen, så er der i hvert fald her lidt fra mig, som du kan gennemgå. Undersøg bilens historik, hvis denne haves, så du kan arbejde mere effektivt mht. reservedele.
    Hvis du holder af bilen, og har tænkt dig at investere i dens sundhed og driftssikkerhed, så er den akkumulerede erfaring herindefra, udover oplagte sliddele, at du som minimum bør udskifte flg. indsprøjtningsrelateret:

    OVP-relæ
    Benzinrelæ
    Laderelæ
    Dyser
    Temperaturføler til benzin og tænding
    Gummislanger og pakninger
    (Sikringer fra alu til kobber/messing)

    Relæer og dyser er en pebret fornøjelse, men hey - du kører jo Mercedes:)

    Tilføjelse: Dysepakninger.
     
    Sidst redigeret: 22 November 2017
    • Like Like x 1
  19. Skovlykke

    Skovlykke New Member

    Joined:
    15 November 2017
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Fårevejle
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    275000
    Årgang:
    1988
    Gnisten er fin. Tændrør, kabler og alle andre reservedele bliver købt på Mercedes Intet mindre end det bedste skal købes.

    Jeg smider den til mekaniker imorgen eftermiddag og videresender din besked til ham. Så kan han få lov at gå det hele igennem da hans forstand alligevel er noooget bedre end mig.

    Og igen. Tusinde tak.

    Der skal selvfølgelig ofres det på den som er nødvendigt. Bilen er købt for en slik, og der er vidst stadig et par 1.000 jeg kan bruge før det begynder at se helt håbløst ud. Bilen stod stille i halvandet år inden jeg fik den hjem. Inden da kørte den fint. Den har servicebog fra Tyskland fra 88-04 da den kom til dk. Derfra og til nu er der kun kvitteringer på hvad der er lavet gennem alle årene.

    Den har desuden kørt så få kilometer at der intet sker ved at smide en røvfuld guld efter at få den til at køre 100%
     
  20. Skovlykke

    Skovlykke New Member

    Joined:
    15 November 2017
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Fårevejle
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    275000
    Årgang:
    1988
    Derudover hælder jeg egentlig mest til noget brændstof problem af en art. Den dør fuldstændig når jeg kører. Nærmest som om den drukner sig selv og der så lige går et par minutter før den er klar igen.
     

Del denne side