Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

300E 4 matic

Emne i '4-matic' startet af Flemming, 12 December 2006.

  1. Flemming

    Flemming New Member

    Joined:
    12 December 2006
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Har et problem med gearkasse men er ikke sikker. Når 4 matic er slået til rumler det bagfra som om man kører på ujævn vej, især når man kører i en rundkørsel eller kører helt jævnt med f.eks 50 km/t. Ved høj hastighed > 100 km/T er fejlen der ikke. Tror selv at det måske er antispær der er problemet (aktiveret hele tiden) Når 4 maticén er afkoblet (sat på test) forsvinder problemet. Er der nogen der har et budpå dette mystiske problem. -

    vh
    Flemming
     
  2. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Fejl??

    Hej Flemming

    Hvis du frakoble forhjulene stopper problemet, så kan jeg ikke se det er bagtøjet, den kører jo fint uden forhjulene tilkoblet.
    Jeg tror nærmere det er din gearkasse eller der hvor det bliver fordelt.
    Kører du med samme dækdiameter for- og bag, ved ikke om det kan betyde så meget, tænkte bare.
    Du skriver ikke om der er nogen lamper der lyser :?: :?:

    I følge instruktionsbogen står der.

    Automatisk spærredifferentiale (ASD)

    Det automatiske spærredifferentiale tilkobles, når der opstår hastigshedsdifferencer (slip) på over 2 km/t mellem for - og baghjulene , og vognens hastighed ligger under 25 km/t . Fra 30 km/t frakobles det igen.

    Det gule funktionsdisplay (trekant) i hastighedsmåleren lyser altid, når der forekommer hastighedsdifferencer på over 2 km/t mellem for - og baghjulene (advarsel mod glat vej).


    Ved en hastighed over 25 km/t tilkobles det automatiske spærredifferentiale ikke mere. Der er imidlertid altid en spærrevirkning på indtil max. 35%, som er afhængig af drejningsmomentet.

    Automatisk koblende forehjulstræk (4MATIC)

    Med nøglen i stilling 2 i ratlåsen lyser den gule funktionsindikator i hastighedsmåleren , og den gule 4MATIC-kontrollampe, hvorefter den skal slukke igen, når motoren er igang.

    Funktionsindikatoren lyser under kørsel, når forhjulstrækket, rsp. differentialespærringerne er koblet til.

    Forhjulstrækket, samt differentialespærringerne kobler automatisk til, når der på grund af vejenes tilstand eller kørermåden forekommer hjulslip ( omdrejningstalsforskel mellem for- baghjulene).

    Når funktionsindikatoren lyser er dette et signal til føreren om, at dækkene har nået deres vedhæftningsgrænse.

    Bemærkninger:

    Lyser 4MATIC-kontrollampen alene eller sammen med funktionslampen, når motoren er i gang, foreligger der en fejl. I så fald sættes servicekontakten til højre i motorrummet mod anslag i stilling 2. Bilen trækkes herefter kun via bagakslen.
     
  3. Flemming

    Flemming New Member

    Joined:
    12 December 2006
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej

    Det var sørme et flot svar. mange tak.
    Jeg har 2 forhjul der er slidt helt skæve pga at en hvis mercedes forhandler sporede den forkert (ydersiden af dækkene nedslidt). 4 matic har sin egen sporing og det glemte man lige, nå nok om det, mon det kan være årsagen da hjulene ikke har samme diameter, men den er nok langt ude. Når jeg sætter 4matic på TEST kun træk på baghjul så er problemet der ikke, men du skrev jo også når 4matic er aktiveret kan der være en spæring under 25 km/t hvilket jeg måske oplever når jeg f.eks kører igennem en rundkørsel. Så kommer denne skuren bagfra - men ikke ved stilingen test. Nu skal jeg have mine vinterdæk på, som er OK så ser jeg om problemet er der stadigvæk er der.

    NB der er ingen lamper der lyser 4matic/trekant ved kørsel eller i tomgang, men 4matic lampen lyser under test.

    vh
    Flemming
     
  4. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    skal lyse

    Det med dækkene var også bare en tanke fordi der stod det med de 2 km/t forskel

    Resten af bemærkningerne fra instruktionsbogen er :

    På biler med niveauregulering er denne ude af funktion, når servicekontakten står i stilling 2.

    Optræder en fejl bør man snarest muligt lade 4MATIC efterse på et MERCEDRS-BENZ serviceværksted. (ja, det står der altså :cry: )

    Før der køres ind på rulleprøvestand, skal servicekontakten sættes i stilling 2. 4MATIC-kontrollampen lyser og slukker først igen, når servicekontakten sættes i stilling 1. En testvarighed på maks. 15 minutter på prøvestanden må aldrig overskrides.
     
  5. jydefyr30

    jydefyr30 New Member

    Joined:
    22 November 2006
    Indlæg:
    36
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vestjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    på en 4 hjuls trækker skal dæk dimensioner være ens i for og bag eller du skal være sikker på at din rulle diameter er ens da der ellers er risiko for at du ødelægger fordeler gearkassen, nu kender jeg ikke lige til hvordan mercedes virker mht. 4 matic men nogle biler med 4 hjulstræk har mere spær i bag og fortøj end alm. standart udgave, så det du måske hører som en rumlen kan være fordi det ene baghjul forsøger at køre lige så stærkt som det andet, netop pga. spær
     
  6. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Alle.

    Jeg ved godt det ikke er pænt at nævne ukurante bilmærker her på forummet, men jeg vover det alligevel. Jeg læste en artikkel for et par måneder siden om en eller anden :? Volvo :? model med 4hjuls træk. (tror det var V70, men er ikke sikker) Rådet her var at man ikke skulle købe de første årgange med 4hjulstræk fordi de var meget følsomme over for uens dækslid mellem for og bag. Der havde været mange hvor systemet var blevet ødelagt. Jeg ved ikke om Mercedeserne er lige så følsomme over for problemet, men hvis rullediameteren ikke er den samme på alle hjul, kan man vel godt forestille sig at mekanikken brokker sig.
     
  7. Preben Nygaard

    Preben Nygaard Member

    Joined:
    2 Januar 2007
    Indlæg:
    110
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Jystrup, Midtsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 4 matic
    Km:
    0
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej alle.
    Jeg er ny her på siden, men jeg har oplevet den samme rumlen, men det har mest været ved langsom kørsel, hvor jeg har drejet skarpt under accelleration. Det har jeg opfattet som spærret der er slået til, men det tror jeg ikke jeg har oplevet i en rundkørsel, måske fordi jeg kører hurtigere.
     
  8. viking1966

    viking1966 New Member

    Joined:
    3 Juni 2007
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    de skal overhovet ikke være et forskel i rulleomkreds mellem for og baghjul. til og med ujævn nedslidte hjul (ny på fa gammel på ba) få systemen at gå i indgrip hele tiden. husk at en ombytter gearkasse koste det hvide ud at ojene , ca 6000EURO.

    mvh viking
     

Del denne side