Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

300E 1990 ujævn i tomgang markante vibrationer / rystelers

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af rls, 14 September 2017.

  1. rls

    rls New Member

    Joined:
    14 September 2017
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Copenhagen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300E sedan
    Km:
    459.000
    Årgang:
    1990
    Hej alle,

    helt ny her med en helt "ny" 1990 300E.

    Den er noget ujævn i tomgangen til en sådan grad, at bilen ryster. Instrumenteringsmæssigt er det nemmeste at se det på olietrykket, der sådan går noget op og ned i det, samtidig med rystelserne. Omdrejningstælleren hopper ikke markant, synes jeg.

    Som det første er der skiftet rotor, fordelerdæksel, tændkabler, rem og tændrør, bare fordi, så ved man da, at det er i orden. Det har gjort, at den starter i første hug, det gjorde den ikke til at starte med. Dog synes jeg ikke, at olietrykket gav udslag, før udskiftning, men jeg kan tage fejl.

    Jeg har kastet mig relativt blindt ud i det her og min erfaring med at rode i biler nogenlunde ikke eksisterende, så hvis jeg ævler med mine begreber beklager jeg på forhånd.

    Hvad jeg nok også kunne tænke mig var at trille ud til en, der kunne være med til en gennemgang af apparatet for at få skiftet evt. dele, der kunne gå hen og blive rigtig grimme, hvis de helt står af. Og så har jeg en røvfuld spørgsmål sådan helt generelt om ting, der undrer mig. Så hvis der er bud på en Sjællandsk-placeret ekspert, på hobby eller pro-niveua, der er værd at tale med, så er jeg klar! Det er fint nok at google rundt, men et par ægte øjne skader vidst ikke.

    Tusind tak for evt. svar :)

    Edit: Hvis der er lykkedes mig at vedlægge billedet så er der brud her.
     

    Attached Files:

    Sidst redigeret: 14 September 2017
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    En meget udbredt misligeholdt ting der både kan have effekt på km/l. samt dårlig start og tomgang er først og fremmest og få skiftet/tjekket dyserne samt alle dine gummi slanger til tomgangs luft systemmet. disse dele forgår med tiden og har/bliver i 99% af tilfældene aldrig skiftet (min erfaring)
    slangerne koster ikke det store men dyserne kan koste lidt.
    det er jo disse slanger der bliver hårde med tiden og går hen og slår rævner og er faktisk så hårde som glas når man skal have dem af igen at de krakkellere. og så er de ikke ret tætte mere og så bliver tomgangen ret forstyret.
    Den vakum slange du har fanget er jeg sikker på intet forstyre din tomgang, den kommer fra tryk regulatoren ser det ud til og ksal op i den slange der går fra udluftningen i topstykket over til indsugningen i luftfiltret.
    den sørger for at sænke trykket med 0.2 bar i tomgang og det er reælt lige gyldigt..
     
  3. rls

    rls New Member

    Joined:
    14 September 2017
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Copenhagen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300E sedan
    Km:
    459.000
    Årgang:
    1990
    Hej Brabus,

    tak for svar. Jeg har også prøvet at lukke lidt af for slange etc, det har absolut ingen mærkbar effekt.

    Og det bliver næste skridt - at få skiftet alle slanger, det ser nemlig kun ud til, at ting, der har været i stykker er blevet skiftet, ikke ting, der bliver slidt. Så ny slanger og derefter dyser! Tak for svar, igen.
     
  4. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Normalt er der tale om et vacumproblem på denne motortype..
    1 hvis der er en utæthed på indsugningen falder vacum og motoren kan ikke køre korrekt..
    2 hvis motoren ikke er korrekt indstillet, danner den for lavt vacum i indsugning og vil ikke arbejde korrekt..
    3 sidste mulighed kan være, at der er forskel i kompression på de forskellige cylinder, så er det umuligt at få en jævn tomgang

    Dette skyldes at trods bilens alder, styres diverse parametre via barometrisk skala, så groft sagt, ingen vacum = ingen styring/regulering
     
  5. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Enig mht. vakuumlækage, men det er mere i den slange end tomgang og bar. Mercedes gav den lige en ekstra tand mht. Jetronic-forfinelse. Fuldlast og indre gummimodstand kontra fjedre.
    Du har også et andet problem mht. Kørekvalitet. Det er intet, der er tilfældigt på en Mercedes. Den er lige akkurat, og ikke mindst(!), bestående af summen af ALLE detaljer. Hvis et gangproblem giver kraftige, mærkbare rystelser, så skal du altså også skifte dine motor- og gearkasseophæng.
    Hvis du kigger dig lidt omkring herinde, så er der mange ting, man som første kærlige ejer af en gammel forsømt Mercedes bør være opmærksom på. Det står alt sammen herinde og det er lige relevant. Alt i gummi, relæer, moduler, ledninger og mekanik med filtre osv.
    Du slipper ikke - alle skal igennem det:)
     
    Sidst redigeret: 17 September 2017
    • Like Like x 1
  6. rls

    rls New Member

    Joined:
    14 September 2017
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Copenhagen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300E sedan
    Km:
    459.000
    Årgang:
    1990
    Tak for svar,

    ja, jeg begynder at indse, at det er noget af et projekt...

    Tænker jeg skal have et par gode øjne på, og så tage den fra en ende og få den til at spille mekanisk.
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Her er mercedes egen fejl søgnings guide på urolig tomgang.
     

    Attached Files:

    • A.jpg
      A.jpg
      File size:
      68.8 KB
      Visninger:
      224
    • B.jpg
      B.jpg
      File size:
      60 KB
      Visninger:
      204
    • C.jpg
      C.jpg
      File size:
      44.4 KB
      Visninger:
      223
  8. rls

    rls New Member

    Joined:
    14 September 2017
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Copenhagen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300E sedan
    Km:
    459.000
    Årgang:
    1990
    FEDT!

    Det er jo lige til at gå i gang med.
    Har virkelig manglet en diagnosehåndbog, der er den fede manual med index, men rart at kunne gå efter noget konkret :)
     

Del denne side