Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

300D motor i W201 ?

Emne i 'Dieselmotorer' startet af StageOne, 18 Februar 2012.

  1. StageOne

    StageOne New Member

    Joined:
    4 Januar 2012
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W110 190D
    Km:
    680000
    Årgang:
    1962
    Bil nr. 2:
    300 CE Cab
    Bil nr. 2 Km:
    320000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Så kører fruens 190E motor på sidste vers efter kun 400.000 km.

    Seså med de mange kilometer hun kører skulle der gerne en Diesel i i stedet, og jeg kan uhyre godt lide traditionel 12 ventilet sugediesel OM603 fra en W124.

    Er der nogen der har erfaring med konvertering fra benzin til diesel (det må være noget med brændstofpumpen der fjernes, et forglødeanlæg, stærkere fjedre og et andet bagtøj/udstødning).

    Er der desuden nogen der har ploppet en OM603 i en 190'er - Jeg har set det gjort på youtube, men jeg har ikke set hvordan. Jeg ønsker ikke at skære i vognen, så hvis den ikke kan være der må det blive en 250 turbodiesel fra en C klasse .... Men så bliver der noget med afgift og andet besværligt.
     
  2. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    der burde ikke blive noget med afgift da du ikke øger hestene vi har haft det
    oppe og vende før i en gl tråd.
    jeg ved ikke hvordan men er sikker på den burde kunne ligge
    der da 190ern også er lavet i 6 cylindret benzin så mon ikke en
    6 diesel kan være der....
    påtænker det selv med vores 300E for føj de benzin priser....
     
  3. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Sv: 300D motor i W201 ?

    Andreas har en 3,5 l diesel i hans 190'er.


    Bendix

    Sendt fra min GT-I9000 med Tapatalk
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg kunen godt tænke mig at vide hvad andreas havde i bilen før den 3.5 liters diesel kom i.
    Hvis det VAR en diesel, så kan jeg helelr ikke se problemet med midnre den overstiger 20% så blvier det meget dyrt at få godkendt.

    Men når du kommer fra en benzin og laver en konstruktiv ændring så MÅ det udløse en helt ny afgift vilel jeg mene, ikek nok med det så udløser det sikkert også et krav om dokumentation for forurening ved syn da du ikek kan henvise til en anden model med samme motor i den karosse og sådan en godkendelse koster projektet bag ud af dansen.

    en anden ting er at du kan ikke engang stole på det nærmeste syssted med garanti kan fortælle dig hvordan det 100% hænger sammen, jeg har hørt mange der godkender det ene og det andet mundtligt, men når man så spørger anden synsvirksomhed, så er historien nogle gange en anden.

    Men motoren kan sagtens være der, eftersom 190eren også er lavet af brabus med 300-24 motoren der er den længeste motor af dem alle pga. tændingsmodulet ude i enden, måske kun overgået af V12eren :D

    Men der er 2 helt vidt forskællige aspekter i det og de har intet med hinadnen at gøre.
    1. hvad siger syn og godkendelse af ombygningen fra benzin til Diesel ?
    2. Hvad siger SKAT til ombygningen, vil de have en ny afgift for den nye identitet bilen får?

    Jeg ville høre mindst 3 syns virksomheder og som minimum sende brev til SKAT om dine planer og om de på baggrund af dette vil kræve at der skal betales afgift af ombygningen.

    Det er så dumt, bagefter at stå og skal forklare sig over for Hr. betjent der hellere vil konfiskere bilen og sende den til vudering hos SKAT end at høre din forklaring med at du engang fik at vide at det måtte du godt af en syns mand.
    Med papiret fra SKAT i hånden, kan du til hver en tid dokumentere dig fra besværlige og nytteløse diskutioner hvis du skulel rende ind i en emsig eller undrene betjent, eller SKAT for dens sags skyld, de holder jo også raziaer hvor de tjeker biler for afgifter osv.
     
  5. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Mit råd, som tager udgangspunkt i at vi lever i et mærkeligt land når det gælde afgifter, går på at sælge bilen og købe en dieselbil. Det tror jeg er langt den nemmeste OG billigste løsning.

    Men jeg ved godt at det ikke er det trådstarter spørger om. :whistle:
     
  6. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Sv: Re: 300D motor i W201 ?

    Ingen tvivl om det.

    Andreas's 190 er født med en 250 turbo diesel.


    Bendix

    Sendt fra min GT-I9000 med Tapatalk
     
  7. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    jeg forstår ikke det skulle udløse en ny afgift
    man skifter sku da kun brændstof....
    jeg ved at man før hen kunne omsyne til diesel ved og køre til syn
    med en veje seddel fra den kgl vejer og den måtte maks være 24 timer gl
    også blev den ændret og man kom til og betale diesel vægtafgift
    og ikke en skid mere
    Men ja det er jo dk så ho nows... :D
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Alt kan jo lade sig gøre.. men rent økonomisk er det som jeg ville sige, en dårlig invistering :-D
    Hvis det går efter bogen, så skal bilen self omsynes og godkendes af synshalen, forstået på den måde at de skal sikre sig at bilen kan håntere denne konstruktive ændring. Vel og mærke at det er inde for 20% effekt reglen!

    Bilen skal vejes og der efter skal bilen delvis omregistreres, d.v.s. at hvis en mb 190 2.5 diesel er dyre i forhold til en mb 190 2.0 benzin. så skal der betales afgift af den diferense der er på de 2 forskellige brugtbil genemsnits priser.
    Så skal der self betales et gebyr for at få lavet den nye registrerings attast

    Så er det til den konstruktive del.. At bygge en bil om fra benzin til diesel er meget omfattende.

    Motor, gearkasse, bagtøj, kardan, trækaksel, ledningsnet, styrebokse, instrumenthus, brændstof system, Køle system, undervogn O.s.v

    Så alt i alt, er det nok billigere at sælge den gamle bil og få fat i en diesel

    Men rent kostruktivt, så kan der godt side en om603 eller om606 motor i en w201
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Et eksempel kan være dette:
    Hvis du tog og byggede originale 500 for og bagskærme med inerskærme samt kofangere osv. på din alm. W124er det er rent faktisk også et identitest skifte fordi den nu ligner en anden model.
    Det udløser så en ny afgift som hvis bilen var en 500E man tror det er løgn, men staten har måtte gøre noget ved den stærkt stigende grad af tunign af biler man har set siden T-Hansen generationen har boomet og nærmest monteret tubo på alm. biler på række.
    De regler som galte for bare 10 år siden er i dag stærkt forældet, kravene for konstruktive ændringer er stærk revideret siden da.
    I gamle dage kunne man bare montere en turbo eks. og så bare skrue ned for lade trykket for den til syn, men i dag vil de ikke engang se den i motorrummet om den så helt mangler slanger og tilslutning.

    Nogle kan måske også huske de der ferrari kit man kunne købe til bla. MR2eren dette udløste også en ny afgift da man havde skiftet identitet på bilen også selvom motoren stadig kun var en MR2 motor.

    Så der er ingen ting der er nemt mere på den konstruktive måde.
     
  10. zky

    zky Member

    Joined:
    25 Januar 2011
    Indlæg:
    192
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124290
    Km:
    304
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    W201029 + W201034
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Rolig nu - det udløser ikke afgift i sig selv at skifte brændstof (hverken benzin til diesel eller díesel til benzin) jeg har lavet (og synet RIGTIGT) begge ombygninger - MEN effekten må ikke overstige 20% over bilen orginal effekt, du må ikke øge akseltrykket mere end 50 kg, ellers er det bare at bygge om - det siger vidst sig selv at du så kommer til at betale den høje diesel vægtafgift + straf for manglende pratikkelfilter (som så blev dråben der gjore at jeg byggede min diesel Capri tilbage til benzin)
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det kommer så sandelig også an på andet end det blotte skift fra benzin til diesel, den ombygning du har gjort, har du jo ikke skrevet noget om, altså hvilken motor fra og til.
    Men reglen om de 20% gælder stadig når du bytter fra benzin til diesel, da det jo er et motorskifte.
    Og alle motorskift der overstiger 20% effekt førøgelse eller nedsætning, udlæser i sig selv en ny afgift.

    Men har du hørt SKAT omkring den ombygning var afgifts berettiget ?
    Folk tror desværre meget tit at det hele handler om selve synet og godkendelsen af ombygningen af bilen alene.
    Men der er altså lige et punkt mere som kun og kun SKAT kan give dig svar på, det har intet med synshallen at gøre og de kan og har ikke midler til at afgøre en sådan ombygning, det er kun SKAT der kan afgøre dette og det er ikke altid ens betydende med at 2 ens sager falder ens ud.
    Så selvom en ombygning bliver godkendt for teknisk egenthed i synshallen, så kan det stadig udløse en ny afgift hvis SKAT dømmer ombygningen at være et identitestskifte.

    Hvis der samtidig med motorudskiftningen også foretages udskiftning af eks. støddæmpere, bremser, gearkasse, differentiale eller andre ændringer, kan det betyde, at køretøjet mister sin afgiftsmæssige identitet, og der skal betales afgift, også selv om effektforøgelsen ikke overstiger 20 pct. Det gælder, hvis der er tale om helt eller delvist modelskifte.
     
  12. StageOne

    StageOne New Member

    Joined:
    4 Januar 2012
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W110 190D
    Km:
    680000
    Årgang:
    1962
    Bil nr. 2:
    300 CE Cab
    Bil nr. 2 Km:
    320000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Uha - Det blev en ophidset diskussion ;)

    Det var lige mere specifikt omkring om det kan lade sig gøre - Skal der betales afgift, så må der blive betalt afgift.

    Første problem (som lyder overstået) var om motoren kunne være der. Jeg har ikke specifikt spurgt, men jeg håber også gearkassen der passer til en 300D kan være der uden modifikationer.

    Næste problem er bagtøjet.

    Passer det fra en W124 i bredden, eller er et W124 bagtøj bredere end et W201 bagtøj ?

    Rent ledningsmæssigt må man kunne benytte et ledningssæt fra en 190D uanset art - Det er umiddelbart "kun" noget forvarmer og noget brændstofpumpe (samt noget vakuum til sluk af motor) der er forskellen i ledningsnettet eller hvordan ?

    Målet er jo at få en ordentlig hverdagsbrugbar langtidsholdbar dieselvogn ud af det.
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nu har jeg sidet og kikket en masse regler igennem både om godkendelse af ombygningen og spørgsmålet omkring udløsning af en evt. fornyet afgift.
    Meget af teksten er derfor ikke min egen "tro / formodninger / viden" men altså taget fra lovtekst fundet bla. via Fstyr og traffik styrelsens hjemmeside og Vmax omkring motor tuning/konstruktive ændringer / motorskifte osv.

    Man kan gøre det på 2 måder
    1. man laver og får godkendt ombygningen som en konstruktiv ændring ala motortuning.
    2. man laver det som en ny reg. af bilen (meget svært da modellen ikke findes med denne motor godkendt)
    Det vil i praksis aldrig kunne lade sig gøre da du skal have så meget dokumentation at det vile koster mere end 100.000Kr. i godkendelser og prøver at det skyder projektet helt af banen.

    Så hvis man tager udgangs punkt i punkt 1:
    Hvis 190E betyder det er den med 2.0 litters 122 Hk. motor, så skal du til syn ikke dokumentere at den er egnet til motor "tuningen" / "konstruktive ændring" da en 300D alt efter årgang har enten 90 eller 94 Hk. med de 12V som du vil bygge over i den.

    Det næste punkt, hvor der skal foreligge noget dokumentation (uanset om man tuner 5% eller 100%), er angående luftforurening.
    For biler, der er registreret før 1. april 1984, skal der dog ikke foreligge nogen dokumentation om luftforurening. Her er det tilstrækkeligt, at bilen ved synet kan klare CO-kravene i tomgang. CO må være 5,5%, dog 7% for biler fra før 1971.
    For biler nyere end 1. april 1984 skal der foreligge en afprøvningsrapport, der dokumenterer, at bilen opfylder de luftforureningsregler, der er gældende for den pågældende periode.

    Næste punk er så støjen:
    Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om, at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A).

    Når der er foretaget konstruktive ændringer, skal bilen altid fremstilles til syn, og du skal oplyse om ændringerne ved synet og fremlægge den nødvendige dokumentation, jf. ovenfor. Når ændringerne godkendes, påfører synsvirksomheden en beskrivelse af de godkendte ændringer på bagsiden af anmeldelsesblanketten.

    Efter, at du har været til synet, skal du tage til SKAT med din gamle registreringsattest og anmeldelsesblanketten. Du får nu udleveret en midlertidig registreringsattest, og efter en uges tid dukker din rigtige registreringsattest op med posten. På den ny registreringsattest vil det nu fremgå, at der er foretaget "Konstruktive ændringer". Du vil dog ikke på registreringsattesten kunne se, hvilke ændringer, der er udført. Det står kun på bagsiden af den grønne anmeldelsesblanket, som du jo nu har afleveret. Men det betyder, at politiet og synsvirksomheden i påkommende tilfælde kan spørge SKAT, hvad der stod på anmeldelsesblanketten. For at gøre det lidt lettere for politi eller synsvirksomhed kan du tage en kopi af blanketten og lægge i handskerummet. Politi eller synsvirksomhed vil så oftest acceptere at få denne kopi at se.

    Hos SKAT har man også nogle regler om afgiftsbetaling:

    Grundlæggende er det sådan, at hvis man tuner på den originale motor (eller på en motor, der er helt magen til), så kan man gøre dette ubegrænset UDEN, at der skal betales ny afgift. Tuning betyder imidlertid "modificering" og "tilføjelse". Man må altså gerne tilføje f.eks. en turbo eller en kompressor.

    Hvis man udskifter den originale motor til en anderledes motor, og effektforøgelsen i den forbindelse overskrider 20% (der regnes i forhold til den originale motors effekt i hk - ikke ccm eller Nm), skal der betales fornyet afgift. Tilsvarende gælder, hvis man udskifter de væsentligste ting på motoren (topstykke og krumtap), og motoreffekten i den forbindelse (inkl. eventuelt andre ændringer) øges med mere end 20%.

    Uanset motoreffekten i forbindelse med udskiftning til en anderledes motor er under 20%, kan det alligevel udløse krav om betaling af fornyet afgift, hvis man samtidig har lavet en række andre ændringer (f.eks. anden gearkasse og andre bremser). Du er selv ansvarlig for at få spurgt SKAT om det lovlige ved en sådan kombination af ændringer.

    Når man overskrider grænsen for tuning/udskiftning af motor, vil SKAT sige, at bilen har "mistet sin identitet", og så skal man betale fornyet afgift. Og det er ikke bare en afgift i forhold til hvor meget bilen er blevet mere værd ved ombygningen. Man skal nemlig betale afgift af HELE bilen igen. Der skal betales afgift efter helt samme princip, som når man importerer en brugt bil. Hvis bilen - i den aktuelle stand og med den aktuelle tuning - anses for at have en given handelsværdi (når den holder til salg hos en bilforhandler), skal man betale en afgift på ca. 63% af denne værdi.

    Hvis SKAT vurderer, at bilen i den aktuelle stand vil kunne sælges af en forhandler fo 100.000 kr., vil der altså skulle betales ca. 63.000 kr. i afgift. Og det er helt ligegyldig, hvad der i forvejen er betalt af afgift, og altså om bilen i forvejen var en variant med en lille eller lidt større motor.

    Spørgsmål om afgifter i forbindelse med udskiftning af motor og tuning m.v. skal i øvrigt rettes til et af SKAT's fire skattecentre (Høje Taastrup, Odense, Århus og Aalborg). På SKAT's hjemmeside kan du også finde eksempler på afgørelser af, hvornår der skal betales fornyet afgift :arrow: http://www.tinyurl.com/22buvb
     
  14. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,250
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Du mener vel 109 eller 113hk ved 300D motoren ?

    Sent from my E10i using Tapatalk
     
  15. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,250
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Kan man lave forespørgsel på en sådan afgift, inden man får den egenlige regning ?
    Ligesom når man får en bil toldsynet og afgiftvurderet ved import ?
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, jeg kom til at kikke på en 2.5er tror jeg :mrgreen:
    Men det er sådan set underordnet, pointen er at bilen holder sig under de 20% som gør den "nem" at syne ja, men som hoved pointe ikke er det samme som at der ikke skal betales afgift hvis ombygningen blvier så omfattende som Jacob også er inde på at man hos SKAT mener at bilen har midstet sin identitet, dette kan være tilfældet blot ved at den afviger for meget fra sin standart konstruktion, den behøver ikke engang ligne en anden model, det er nok at den bare afviger for meget fra dens oprindelig konstruktion så som at både gearkasse, motor axler og bagtøj er udskfitet.

    Men igen det er kun skat der kan give svar på om en sådan ombygning er afgifts pligtig.

    Og som jeg rent faktisk ahr hørt det, kan man ikke længere bare "forhøre" sig om pjojektet længere.
    Nu krøver de at man har selve syns godkendelsen med før de vil give svar på om det komemr til at koste en afgift også.
    Så det er lidt som at lege med ilden i mine øjne at man kun kan få svar hvis man reælt HAR lavet ombygningen.

    Men det er altså kun hvad jeg har hørt fra andre der tuner bil. :|
     
  17. StageOne

    StageOne New Member

    Joined:
    4 Januar 2012
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W110 190D
    Km:
    680000
    Årgang:
    1962
    Bil nr. 2:
    300 CE Cab
    Bil nr. 2 Km:
    320000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Vil det sige at jeg heller ikke kan proppe en 300D i fruens W124 Cab uden afgift ?

    Prisen på en W201 må i øvrigt efterhånden være på et niveau hvor 63% i afgift bliver relativt billigt sluppet - En W201 190D 3.0 må kategoriseres under "svært salgbare varer" :whistle:
     
  18. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Der er mange ting indblandet i sådan en ombygning, men Bilen er altså typegodkendt med 2.5turboD motor og 125hk og den må du helt lovligt ligge i en 201 2.0E med 122hk Det kender jeg en der gjorde sidste år. Han har ikke betalt afgift eller lignende han har fået bilen omregisteret til diesel og betaler 2980kr halvårlig + partikel straf på de 1000. Så hvis du har en 2.5turbo D motor i bilen er det intet problem, og jeg vil mene synshallen og skat intet siger til du går ned i effekt til en 3.0 12v Diesel.
    Men det er jo lidt noget bøvl og bygge bilen om til Diesel, der er mange flere ting end man lige regner med der skal byttes rundt, mange dele vil du så få med fra donor den w124 du vil bruge, men som bundstykket fra en w201 Diesel skal du ha da jeg ikke regner med det passer over + jeg ved ikke om køler slager passer over F.eks køre en w124 med duo ventil og det gør mig bekendt en w201 ikke, så der skal nok os laves en løsning, nyt bagtøj skal der vel til fra en 201 turbo diesel eller fra en 260E osv det er en kæmpe operation.
     
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg sagde ikke at det ikke kunne lade sig gøre, det kan jo synes nemmere når man holder sig inden for de 20% hvad angår synet.

    Men hvad angår SKAT, så "kan" det være en anden sag alt efter hvor meget man bygger om på bilen.
    Men der er RIGTIG mange som ikke ved de også skal en tur forbi SKAT for at få godkendelse på at ombygnignen ikke er afgifts berettiget.
    De tror bare når bilen er synet, så er den ok, eller at de vel vilel få besked fra synshallen hvis der skulel betales afgift.
    Det forholder sig bare sådan at det er 2 helt forskællige instanser der intet har med hinadnen at gøre.

    Men som de skriver så vil en motor ombygningen / motorskift /tuning som holder sig inden for de 20% umidelbart bare godkendt af SKAT uden der skal betales afgift.
    MEN, hvis bilen samtidig har fået bagtøj, gearkasse og evt. bremser osv. så "KAN" den alligevel gå hen og midste sin identitet og blive afgifts berettiget.

    Det er KUN SKAT som kan svare på om det er tilfældet og fol kder siger de har fået godkendt det ene og det andet giver jeg intet for, de har som regel KUN været forbi Synshallen og ALDRIG spurgt SKAT hvorvidt HELE deres ombygning var afgifts berettiget eller ej.
    Nogle opgiver også blot motorskiftet, men "glemmer" at sige at man også har skiftet gearkassen og bagtøj og axler, bremser osv. og hvis ikke man siger det til synsmanden, så noteres det jo heller ikke på sedlen man skal ned til skat med og så beregner de det ud fra et forkert grundlag som senere kan blive et problem hvis bilen indblandes i et uheld og man finder ud af den havde andre dele og afgiften ikke var korrekt angivet.
    Herefter antages det så for værende snyd med afgiften og det udløser bøde på nsæten afgiftens størelse plus en ny afgift og syns indkaldelse for at få "det hele med" og bilen konfiskeres indtil alt er betalt.

    Man har jo desværre også set at Aplus har godkendt helt uvirkelige tuninger ude nfolk havde været forbi SKAT efterfølgende hvor hammeren faldt da de så mødte Hr. betjent der vidst lidt mere om tingene end gennemsnits betjenten.

    Men ja det er ude i overdrevet, men pricipperne er de samme.
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    (Tuning på selv 500% kan gøres lovligt, hvis den efterføglende godkendes, synes og afgiftsmessigt afklares via SKAT)

    En ting er at motor ilægningen er "i orden og synet", men det er altså ikke ens betydende med at den er "afgiftsfritaget" og slet ikke hvis den bliver identisk med det du kalder en anden typegodkendt model.
    Det er på den ene side med til at gøre godkendelsen af "tuningen" nemmere at dokumentere, men på den anden side er det også med til at gøre ombygningen nemmere for skat at kalde et "Identitest skifte" fordi den jo netop nu ligner en anden model.
    Så hvis man HAR spurgt SKAT, så har man også en sedel på at ombygningen man har fortaget ikke har udløst en afgifts fornyelse.
    Det er der bare sjældent ret mange der har fået, fordi de troede at alt var godt i det øjeblik de forlod synshallen da bilen jo fik godkendt ombygningen.
     

Del denne side