Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.
  1. benj2107

    benj2107 New Member

    Joined:
    28 September 2015
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    190000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    hej jeg var så heldig at købe den brabus motor der var til salg for ikke så længe siden . Nu står jeg og mangler toppakning og udstødnings manifold nogen der kan hjælpe mig med hvor jeg køber det
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det helt ubrugeligt, så bare forær den til mig :D hoho.

    Var det en 3,6 12V eller 24V ??

    Næ her er sagens kærne.. og løsning nummer 1
    Boringen er Originalt 92,00 mm. og derfor bruger Brabus deres egen toppakning der har en diameter på 92,5 mm.
    Dette har en væsentlig fordel. Du får det rette kompresions forhold på 10.5:1 samt der er plads til at stemplerne kan komme op forbi pakningen.
    Jeps, stemplerne går ikke kun op til kanten på blokken, de fortsætter et stykke op forbi ca. 1mm dvs. din toppakning skal kunne tillade at stemplerne kan komme igennem hullerne i pakningen :)
    Toppakningen er derfor 1.75 mm. tyk mener jeg der står på den og det er nøjagtig samme tykkelse som både de org. pakninger osv. så ingen ændring der. da topstykkets forbrændings kammer ikke strækker sig ud over hele borringen betyder det at dine stempler ude langs kanten hvor topstykkets forbrændings kammer ikke dækker, har en tolerence på 0,75 mm. til det møder den plane flade på topstykket. (blot til info)
    Ulempen ved at købe BRABUS toppakning er som følge:
    Pakningen hos BRABUS koster 5000 Kr. inkl. moms sidst jeg købte en i 2008 og den er ikke blevet billigere og desvære blev denne udviklet over 1 Gen. toppakninger hvor både kobber forstærket gennemgangen til bla. oliesmøre kanalen ikke var blevet til endnu.
    Samt endnu vigtigere aluforstærket stykker ud til forkammeret der forhindre din forkammer pakning i at blive utæt når de 3 forskellige mnetaller mødes og strækker sig uens med varmen.

    Der er en løsning nummer 2. og denne har mange fordele
    Hertil skal du sikre dig at du har den oprindelige boring på 92.00 mm. nogle gange ser man boringerne er på 92,25 mm. hvis den har været renoveret af Brabus. og så kan du IKKE bruge løsning nummer 2 desvære.

    Men løsningen er at du bruger:
    AMGs toppakning til M103 som har reservedels nummer HWA1030160120
    hvis det er denne du har eller til
    AMGs M104 hvis det er den motor du har med reservedels nummer HWA1040160120
    Men fordelen er at AMG pakningen har en boring på 92.1 mm så altså lige nøjagtig nok til stemplerne kan kikke op forbi pakningen, men betyder også du for mindsket dit forbrændings kammer og dermed forøget dit kompresions forhold til noget nær de 11:1 og derfor SKAL du køre på 99 Oktan benzin fra Shell V power eller højere. da du ellers for tændings banken ved høje omdrejninger og din tændning vil rykkes tilbage og du vil midste effekt (mærkbart) ude i omdrejningerne. for mig betød det at min topfart faldt fra de 270 til ca. 240 men acceleration var det samme faktisk. så kun mærkbart helt ude i omdrejningerne efter de 5000.

    Fordel er så at pakningen kun koster ca. 1400 Kr. og at den er lavet over 2 gen. hvor du har kobber forstærkningerne til oliekanal samt aluforstærkningerne ud til forkammeret.
    Plus at AMG pakningen har det mere materiale mellem cyl hullerne så den er ikke lige så skrøbelig som BRABUS pakningen der har et ry for at gå for hver 100.000 km.

    udstødnings manifold kan du sagtens bruge en org. manifold, det eneste brabus har gjort er at tilpasse hullerne nøjagtigt til udstødnings portene.
    Med mindre du vil have den der slange pølse manifold der i øvrigt ikke bidrager med noget effekt særligt.
     
    Sidst redigeret: 2 August 2017
    • Like Like x 1
  3. benj2107

    benj2107 New Member

    Joined:
    28 September 2015
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    190000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tusind tak for et pisse godt svar det er en m103 12v jeg vil prøve at måle cylinder diameter er det præcist nok med et skyde læred
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja skydelære burde være godt og få målt med og prøv gerne flere steder rundt så du får en god fornemmelse af det du måler er korrekt.
    Jeg prøvede og fatte mig i korthed og synes det lykkedes nogenlunde i forhold til min stil :D

    Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
     
    Sidst redigeret: 2 August 2017
    • Like Like x 1
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ved nærmere eftertanke er det kun M104 AMG toppakningen jeg ved med sikkerhed er 92,1 mm. i hullerne.
    Da M103 AMG motoren jo ikke har en boring på 91,0 mm. med overstørelse på 91,5 mm. som M104 AMG motoren har, så ved jeg ikke om toppakningen har samme diameter som M104 AMG toppakningen har.
    3,2 AMG M103 motoren har en boring på 90,0 mm. med første og anden overstørelse stempler i 90,4 mm. og så kan M103 AMG toppakningen jo godt være mindre i hullerne og altså under de 92 mm. som det kræver for at Brabus stemplerne kan komme forbi pakningen.
    Jeg kan ikke finde dokumentation omkring denne toppakning M103 AMG, så det må Mercedes undersøge for dig.
     
    Sidst redigeret: 7 August 2017
  6. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Det er min gamle motor fra 124'eren den er 92.00 mm er jeg næsten 100% sikker på

    Vi har lavet en lignende motor for år tilbage med 103 AMG pakningen, og det fungerede
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg lavede også min med AMG pakningen til M104 på min brabus M104 og det fungerede også. Men jeg mærkede dog et effekt tab pga. Tænding banken er deraf tilbagerykke af tændingen. Dette er M103 ikke født med. Så om det bare køre hårdere med en smule tændingsbanken er spørgsmålet. Men ikke mindst så kunne cyl service fortælle mig at fordi min blok var 92.35 mm. Og AMG pakningen kun 92.1 mm. Havde stemplerne haft trykket den lidt mod topstykket hvilket kunne have været medårsag til det ikke holde så længe men når man vil spare på toppakningen og bruger AMG i stedet for den rigtige BRABUS Så er det jo konsekvensen med min overstørelse boring dengang. Men det problem har jeg heldigvis løst nu med ændret boring og stempler så jeg nu kan holde mig til at køre i stedet for at skrue :D

    Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
     

Del denne side