Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Tændrør

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af TC260, 22 Marts 2017.

  1. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Jeg mindes på et tidspunkt at have læst noget om at nogle W124'ere kræver specielle tændrør, hvor der er indbygget modstand (?), hvilket der ikke normalt er i tændrør kan jeg forstå.

    Er der nogen der kan fortælle lidt om hvad det har af konsekvenser at køre med den forkerte type, og hvordan konstaterer jeg om min kører med den korrekte type tændrør?

    Og i tillæg - kan jeg bruge sprit eller bremserensespray til at rense de nuværende tændrør? Hvad vil I anbefale?
     
  2. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Jeg kan se at autoimport.dk's rør til en 260E er Beru 14K-8DU. Det må indebære at det originale rør ikke har modstand, da der plejer at være et "R" i typebetegnelsen for rør med modstand, hvis Beru ellers overholder standarden. Det må også betyde at modstanden udgøres af tændkablet (som regel har tændrørshætten modstanden indbygget i stedet), da der helst skal være modstand - denne modvirker nemlig radio-interferens, og du vil ikke være i tvivl med de forkerte tændkabler og rør. Du får nemlig en hel masse højfrekvent summen i takt med motorens omdrejninger ud af din radio. Rør med modstand har en 5k modstand indbygget.

    Dine tændrør kan til nød renses med en stålbørste - brug ikke nogen kemikalier. Hvis de er så slemme, så skift dem. De koster 20-30 kroner stykket.

    Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
     
    Sidst redigeret: 23 Marts 2017
  3. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Tak for info Eddie.

    I så fald er tændrørene de rigtige - jeg har ingen af de nævnte symptomer.

    Tændrørene er ganske nye, men jeg har haft problemer med dårlig forbrænding af andre årsager, og vil derfor for en god ordens skyld give dem en rensning. Jeg nøjes med stålbørste.
     
  4. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej TC260
    Jeg har sendt dig en PB
    Mvh
    Mede
     
  5. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Hvis man vil gøre lidt ekstra ud af det, har jeg personligt gode erfaringer med beru uxt 3 til m103 typen.. jeg vil ogsåfremhæve at på m103 motor, holder tændrør ikke så længer - derfor bliver det en sliddel man skal skifte oftere end på andre motortyper...

    en af fordelene er at den har en smart design så man ikke skal justere elektrode afstand osv...
     

Del denne side