Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

åhh åhh... hjælp - Hvid røg på varm bil - LØST

Emne i 'Benzinmotorer' startet af apandersphilip, 28 Februar 2017.

  1. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Hej endnu engang kære forumister!

    Nu lod jeg mærke til at min bil er begyndt at "ryge" lidt, dette er ikke voldsomt, men nok til at jeg tænker "hvad sker der?" Jeg har forsøgt at tage et billede, der indikere mængden nogenlunde.

    Det skal siges at bilen før billedet blev taget har kørt 5km på motorvej, stået stille i 30 minutter også kørt hen til p-pladsen.

    Kølervæske-lampen lyste hurtigt, men er nu slukket igen, mængden ser fin ud, jeg smider noget mere på i morgen for en sikkerheds skyld.

    Bilen bliver ikke for varm, i følge temperatur måleren i "cockpittet" den kan være i stykker, jeg har en ny liggende som bliver smidt på i morgen også.

    Jeg er lidt nervøs over hvad det kan skyldes?

    - Røgen (Hvis det er røg) er hvid
    - Der er intet skum i oliedækslet


    Her ses røgen, jeg må indrømme at det er lidt mere end billedet viser

    [​IMG]
     
  2. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Der bliver ikke kørt langt i bilen, det er mange kortere ture. Har fem kilometer til arbejde, så det er mest den tur.
     
  3. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Jeg har fået svar, men lader det stå, så andre med samme problem/spørgsmål kan få svar.

    Jeg fik fat i Dennis, og han fortalte at det er helt normalt. Det er kondens og det er ekstra slemt, når det er meget fugtigt i vejret (som denne dag) og det er først alvorligt, når røgen bliver blålig.
     
  4. LandCruiseren

    LandCruiseren New Member

    Joined:
    18 Februar 2017
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Copenhagen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230TE-89
    Km:
    390000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Landcruiser
    Bil nr. 2 Km:
    530000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    hvis motoren er varm lyder kondens lidt underligt... ville tjekke kølervæsken og se efter om der tabes noget... fordi så brænder den lidt vand af... topstykke/pakning ting...
     
  5. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Den har tabt en lille smule over 6 måneder, hvilket jeg tænker er meget normalt. Det er kun i dag jeg har oplevet det, så jeg må se hvordan det ændre sig i løbet af ugen. Motoren var varm, men langt fra gennemvarm, så der kan vel gemme sig lidt kondens i katalysatoren osv stadig? Det er trods alt en kort tur
     
  6. LandCruiseren

    LandCruiseren New Member

    Joined:
    18 Februar 2017
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Copenhagen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230TE-89
    Km:
    390000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Landcruiser
    Bil nr. 2 Km:
    530000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Håber du har ret - og selvfølgelig kan det godt tænkes, hvis turen har været kort... og det kan godt være 2.0 er så lang tid om at blive varm... 6-8 benede er varme efter 2 km.. :)
     
  7. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Believe me... det der er ingenting! :)

    Jeg har haft mange gamle biler, og min erfaring er at hvidt snask under oliedækslet ved vintertid, og kondens fra udstødningen er mere normalen end modsat. :) Så skal du se kondensen fra min Golf... DEN kan ryge om morgenen her i den kolde tid, men den bruger intet kølevand.

    Der hvor man skal være opmærksom, er hvis det ikke forsvinder på en tur tværs over Sjælland eller lignende. En motor er ikke gennemvarm, før gearkassen er det, og varm luft fra luftdyserne i instrumentbordet, fortæller ingen sandhed. Et termometer i oliepindsrøret gør derimod - da jeg arbejdede på et Mazda-værksted, målte vi motortemperatur på olien, for ellers kunne vi risikere at motortesteren justerede motoren ind, før den var driftsvarm, selvom kølevandtemperaturen var høj nok.
     
  8. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Dejligt med endnu en beroligende mening. Jeg takker!
     
  9. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Der vil jo altid eksistere vand i udstødningen pga. forbrændingskemien, men når det samtidigt er koldt og fugtigt (mere vand i den omgivende atmosfære), så falder damptrykket hurtigt under mætningstrykket, så "røgen" bliver synlig hvid. Hvis ikke, der er fald i beholderen og udstødning ikke lugter mærkeligt (brændt sukker), så ser jeg stadig ingen grund til bekymring.
    (Anders, jeg ved jo godt, at du har været ude og trykke bananen af, og nu er du bange for, at du har ødelagt noget, ikk'?)
     
    Sidst redigeret: 28 Februar 2017
  10. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Den bruger jo som sagt lidt væske, men det er godt nok ikke meget. Der kan næsten ikke være hul noget sted, og hvis den skulle brænde noget af væsken af, så er det på dråbe stadiet.
    Jeg tror på den positive forklaring
     
  11. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    De kan godt dryppe lidt fra standføleren på selve reservoiret, varmeventilen under forruden (fik du strammet den?), varmelegemet i kabinen (den er straks værre) og diverse slangeforbindelser. Men ellers skal systemet jo betragtes, som værende et lukket system.

    Tilføjelse: Vi tog den jo over sms, så jeg har først set nu, at du også skriver i denne tråd, at lampen lyste. Det giver så et lidt andet billede end først antaget, da vi skrev sammen. Det kan være et tilfælde, da standføleren/flyderen i reservoiret kan drille pga. opsamlet rust og skidt i kontaktledet, men hvis væskestanden pludselig er faldet på motorvejen, så skal du da lige være opmærksom de næste par dage!
     
    Sidst redigeret: 28 Februar 2017
  12. apandersphilip

    apandersphilip Member

    Joined:
    25 August 2016
    Indlæg:
    209
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    København
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2.0 - W201- Aut
    Km:
    191.000
    Årgang:
    1988
    Den er ikke pludseligt faldet, vi snakker en cm over seks måneder.
    Lampen er bare begyndt at lyse kort når bilen tændes og slukkes efter 30-60sekunder, det ville jeg ikke sige noget mærkeligt om umiddelbart.

    Det var kombinationen af hvid røg og lidt manglende kølervæske, der fik mig til at tænke åh åh..

    Jeg mener faktisk heller ikke at jeg fik fyldt alle 9.5 liter på dengang, så jeg ser ikke noget farligt, blev bare bange da røgen kom også.

    Ventilen er meget fin, og kører uden problemer, den havde jeg fat i sidst jeg fiksede kabine varmen.

    Der er også knastørt under passagersædet, så der burde ikke være noget lækage.. hmm?
     
  13. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Jamen, så tager vi den bare helt med ro:)
     
    • Like Like x 1
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Dette skal man faktisk også være ret påpasselig med, det er korrekt at olien er den sidste der bliver varm i motoren, men olien i gearkassen er endnu senere om det trods varmevækslingen med kølevands køleren.

    Men nu har jeg faktisk fra BRABUS en føler monteret i olieaftapnings skruen, lidt samme sted som hvis du stak den ned i olierøret.
    Dette er et godt sted for at se om den er "gennemvarm" MEN hvis du køre med bilen på motorvej "stresstest" så skal du påregne at kølingen fra fartvinden under bilen faktisk sænker olie drifts temperaturen med hele 10-20 grader modsat hvis du måler den tættest på hvor olien tilgår motoren, ved oliefilter konsollen, så er den de 10-20 grader højere end den målte værdi i bundkaret.
    Så den er god nok på værkstedet, men ikke ved brug med mindre du har bundskjold på bilen som jeg har og dermed fanst ud af ved ikke at have det monteret ved en tilfældighed en dag.
     
  15. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Det skal nok passe - Vi testede dog ved stilstand, så der var ikke så meget fartvind. ;) 90'er-Mazda'er var nu ikke så teknisk advancerede. Jeg kan huske at de skrabede modeller kom med en Grundig-radio med HELE 3 kanal-valg... FM, AM og langbølge... og det var det! Resten af bilen matchede radioen. ;ha De gik dog meget sjældent i stykker, så noget gjorde de rigtigt.

    Har du selv fabrikeret bundproppen til at sætte føler i, eller er det originalt fra Brabus??? Jeg tænkte på et tidspunkt på at finde nogle bundpropper med magnet i, men jeg kan ikke rigtigt finde dem nogen steder... Overvejer at købe nogle små neodymium-stave, og lave mine egne til både motor, gearkasse og bagtøj...
     

Del denne side