Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Vedr. ændring af veteranregler

Emne i 'Import af biler' startet af Eddie, 16 Februar 2017.

  1. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    En lille heads-up, hvis man har et køretøj derhjemme uden afgift, og som nærmer sig de 30 år - eller tænker at importere. Fra næste år bliver reglerne sandsynligvis ændret tilbage til 30 år for veterankøretøjer, fra de nuværende 35 år. Det får betydning, hvis man gerne vil vente med at betale afgift, da det nok er bedre at gøre det, FØR den bliver veteran. En veteranbils afgiftsvurdering er på grundlag af 40% af ny-værdi uden afgift, altså IKKE vurderet ud fra en normal salgspris. Det giver følgende for eks.vis min egen bil i standardtrim (nyprisen for min var ca. 100.000,- højere):

    Mercedes W124 - 260E 4-dørs, 1990

    Nypris salg med afgift: 638.264,- = Nypris uden afgift = 251.297,-

    Beregnet efter nye afgiftsregler (105%/150% - skæringsværdi = 79.000,-)

    40% af nyværdi uden afgift (0,4*251.297) = 100.518,-

    105% afgift af 79.000 = 82.950,-
    150% afgift af værdi ud over 79.000 ((100.518-79.000)*1,5) =32.277,-

    Samlet afgiftsberegning (betal ved kasse 1) = 82.950+32.277 = 115.227,-

    Og så skal der lægges tillæg til, som f.eks højt brændstofforbrug og muligvis tillæg for manglende sikkerhedsudstyr oveni afgiftsberegningen.

    Nuværende afgift er ca. 25-30.000,- så der er en HEL del at spare ved at betale afgift før veteranstatus. Og så får indregistrerede veterankøretøjer indefrosset afgiften, så bilen kan ikke få afgiften tilbage ved eksport - hvilket betyder at bilen skal være hulens eftertragtet, for ikke at blive eksporteret med tab. Så det er med at få gjort noget ved bilen i garagen, hvis den er uden afgift, og tæt på "pensions"-alder - eller hvis man går i import-tanker. :)

    Afhængigt af priserne på markedet, kan bilen i garagen nemlig blive 0,- værd, idet det vil koste en formue at betale afgift på den, eller det vil være tabsgivende at købe en bil uden afgift fra udlandet. Biler som der ER betalt afgift på, ændrer ikke status - bortset fra at vi slipper for de s.... eksportører, idet afgiften bliver frosset fast på veteranerne. Så det er ved at være nye tider for W124/W201... :)
     
    Sidst redigeret: 17 Februar 2017
    • Like Like x 1
  2. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Hvor sikkert er det du skriver om ændringen af afgiften?
    Hvor har du info fra?

    Det kunne godt blive meget relevant for mig.
     
  3. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Jeg er ret sikker på, at han har det fra veteranbilklub Danmark - de har kæmpet for dette i noget tid nu. Og de kom med en officiel udmelding her for en måneds tid siden.
    Har hørt det fra flere steder også, så den er vist god nok!
     
  4. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Det er fra Motorhistorisk Samråd (MhS), som for tiden har møder med Færdselsstyrelsen, vedr. implementering af EU's veteran-direktiv i dansk lovgivning. Nu er det sådan lige ud fra hukommelsen, men dette direktiv skal være implementeret i dansk lov maj måned 2018 - så dvs. at der skal være afstemning i folketinget denne måned næste år. Grunden til at Motorhistorisk Samråd sidder med ved bordet, er fordi direktivet ikke siger noget om 8-årigt syn mv., og der er andre ubehagelige ting i lovteksten vedr. køretøjets originalitet (som håndhæves af forsikringerne i øjeblikket), som efter direktivet skal checkes via syn - og det er meget små ting som accepteres, resten giver et alm. syn og dermed ingen veteranstatus efter direktivet. Men Rådet og færdselsstyrelsen er blevet enige om at de nuværende regler er gode nok vedr. originalitet og synshyppighed, og kan dermed fortsætte, bortset fra at skæringsalderen sænkes 5 år. Skatteministeriet er dog ikke med endnu, så den lave vægtafgift må vi kigge langt efter indtil videre.
     
    Sidst redigeret: 7 Marts 2017
  5. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Men det betyder under alle omstændigheder at har man en årgang 1987 stående uden afgift, så vil det være på tid til at få fingeren ud og betale afgiften.

    Tak for info.
     
  6. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,248
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Man kan vel stadig indregistrere den som normal bil hvis man ikke vil have den som veteran?

    Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
     
  7. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Det kan man altid - men som jeg forstår det, vil afgiftsberegningen altid blive efter 40% af nyværdien, uanset hvordan den registreres - fuldstændigt ligesom du automatisk får nedsættelse af vægtafgiften, når den rammer 35 år - køretøjet defineres automatisk som veteran. Hvis bilen er ombygget - altså ikke længere i original stand, regner man ikke længere med 40% af bilens nyværdi, men helt op til 100%, afhængigt af vurderingen af bilen. Så man siger faktisk at veteranafgiften er den "billige" takst.

    Det betyder ikke så meget for en Opel Kadett fra '77 eller en gammel boble som ikke kostede meget hos forhandleren, men for biler som vores som var ret dyre som udgangspunkt, og hvor markedsværdien er lavere end den beregnede afgift, betyder det en del for afgiften at vente til de nye regler træder i kraft. Hele humlen ligger faktisk i at markedsværdien er lav, og dermed bliver det dyrere at importere ved veteranstatus.

    https://www.tax.dk/jv/ea/E_A_8_1_5_3_2.htm (og så skal man bare lige læse 30 år, i stedet for 35)

    Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
     
    Sidst redigeret: 11 Marts 2017
  8. henrikn

    henrikn Member

    Joined:
    15 Februar 2007
    Indlæg:
    159
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    E420 W210 Elegance
    Km:
    154000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    E270CDI W211 Classic
    Bil nr. 2 Km:
    300000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2003
    Jeg læste et sted, at EU faktisk går efter at der er veteranstatus efter 25 år. Men at vi her i DK, forsøger at lande den ved 30 år. Jeg ved ikke hvad status er lige nu. Men det vil nok slå import af nyere veteranbiler, helt ihjel :( Jeg sad for sjov og gættede en afgift på min tidligere sportline (300e24). En nypris på knap en mill. Og en afgift omkring 6-700000... Og så 40%... 250000-300000.... De handles pt. for ca. 30-40000kr hvis de er i rigtig god stand... Det er næsten en 10-dobbelt... Helt vanvittigt...
     

Del denne side