Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

udskiftning af baghjulsleje!

Emne i 'Styretøj' startet af mb230ce250d, 12 Januar 2017.

  1. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej forum
    Det er første gang at jeg er nødsaget pga af en mislyd derfra at udskifte hjullejet SKF 40 mm i tykkelse! Men da jeg fik trukket navet af så jeg at der er 2 stk! Formodentlig et bæreleje og styreleje, men selve navet er jo udformet efter det originale auf Stuttgart men hvor er løsningen herfra erfaringsmæssigt
    Se billederne, tak.
     

    Attached Files:

  2. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej igen
    Mener at det nye er 40 mm i tykkelsen fra SKF og indkøbt specielt til udskiftning af baghjulsleje på w124 sedan! Men mht navet passer det ikke så godt sammen?
    Erfaringsmæssigt hjælp søges mht om der skal indkøbes 2 stk a 20 mm tykkelse jf det originale auf Stuttgart?
     
  3. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Det er bag på ikk? Som jeg husker det er det et stor "dobbelt" leje som sider meget godt fast. Kræver aftrækker! Og du skal ha driv aksel af! Chr

    Sendt fra min D5803 med Tapatalk
     
  4. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej igen
    Det er det her jeg tænker på! Se selve indv. Side af navet! Det er udformet til 2 typer lejer! A 20 mm tykkelse! Det nye til højre er 40 mm I tykkelse. Så vil høre om andres erfaringer mht dette
     

    Attached Files:

  5. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Det ser sådan ud, fordi den indvendige ring på halvdelen af hjullejet, er trukket med af. Det er uundgåeligt, når man skiller sådan et leje/nav ad. Du skal afmontere denne ring, før end du kan montere navet i lejet igen ;)
     
  6. clausejby

    clausejby Member

    Joined:
    12 Januar 2013
    Indlæg:
    163
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    ejby vestfyn
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    300 te
    Km:
    550000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    300 TD turbo VAN
    Bil nr. 2 Km:
    780000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    du skal have hele navet af for at presse det ud og det nye i igen
     
  7. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ok Lasse.
    Det giver bedre mening, men det bliver da ikke nemt at fjerne den rest af 1/2 indv. Ring fra navet. Men vil forsøge ellers må der jo en ny på. Takker.
     
  8. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej igen Lasse.
    Hvordan plejer du/I at fjerne den del nemmest? Erfaringsmæssigt?
    Samt grunden til at de er gået over til et enkelt leje i stedet for 2 stk lejer? Bare af nysgerrighed?
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Man skal bruge et speciel værktøj til skifte af baghjulslejer.
    Er det på en sedan, kan man som regel nøjes med at fjerne træk akslen og via en slaghammer, få navet ud.
    Den lejering der stadig sider på navet, skære man en slids i og trækker af.
    Lejet skifter man med speciel værkstøjet og ligeledes når navet skal i, bruger man også speciel værktøjet til det.

    Er det en station car, plejer lejet at side meget fast og en slag hammer er ikke nok. Der skal man løsne hele spindlen og havde den over i en presse som kan masse navet ud af spindlen og derefter lejet. Montere spindlen på bilen, samler håndbremse, sætter ny ankerplade på og lejet til sidst efterfuldt af nav med speciel værktøjet.
     
  10. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej JTC
    Takker for hjælpen det var det jeg søgte mht trække resterne af lejet af navet.

    God weekend til jer
     
  11. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
  12. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej igen
    Må godt nok ærlig indrømme at jeg sveder godt over at prøve at løsne torz'erne på trækakslerne ind mod bagtøjshuset! Altså modsat ende af hjulet;-) fuck man skal man være to til at løsne det med rørtænger? En på selve trækakslen og så en på hver torz og så nye i? Det er ikke rustne bare 26 år;-) cowboy tricks søges til garage hulen;-)

    God weekend ;-).
     
  13. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    ja du har løsnet det hele i den lidt forkerte række følge ;)
    måske kan du rede det ved at sætte nav på igen og hjul? eller er par hjul bolte og en stang på tværs? tag kun 2-3 bolte ved bagtøj af gangen før du drejer trækakslen .Du SKAL lige på med Torz ellers går det galt!!
    chr
     
  14. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    luft nøgle!
     

Del denne side