Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Erfaringer med W201 med m104 motor?

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af Bilglad, 2 Januar 2017.

  1. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Er der nogen som erfaring med dette setup.

    Køre den nævneværdigt bedre med m104 220 hk motoren eller er m103 et bedre valg?

    Jeg er mest fan af m103 motoren da jeg syntes den yder bedre i bunden, men nu er der jo tale om en mindre tung bil 190E og derfor tænkter jeg om det er de ekstra timers arbejde værd...
     

    Attached Files:

    • m104.jpg
      m104.jpg
      File size:
      34.2 KB
      Visninger:
      400
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg tænker hvis du kommer fra en 190 2.6 model, så er M103 300 motoren et meget nemmere valgt da den passer lednings net og de fleste bokse osv osv. og gearkassen behøves ikke og skiftes trods 300 køre med den stærke 722.4 og 260 køre med den lettere 722.3
    At vælge M104eren vil helt sikkert give dig noget mere, men om det er besværet værd det kan kun du bedømme.
    Der skal bygges andet lednings net på samt her ville jeg vælge den stærkere gearkasse og alle bokse skal skiftes og tændings modul og intet passer med blæser og køler osv. og har den elektronisk gasspjæld som en del M104ere har, så skal der også hall sensor bag speedo osv.
    Det bestemt ikke en ren makanisk tilpasning :)
     
  3. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Ahh du mener det vel omvendt :yes:
     
    • Like Like x 1
  4. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Nick er det ikke noget du har prøvet engang? syntes at den lette W201 kunne være sjov at smide en 24v maskine i, der er naturligvis tilpasning af ledninger og relæ'er styrebokse mv.., men så er det heller ikke mere kompleks hvis man har tiden og kan bevare overblikket, bare spild af tid hvis den ikke bliver nævneværdigt hurtigere end en m103 3.0
     
  5. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Jo jeg har lagt en 2,8 24v i en 190.
    Synes altså det virker ganske godt ;-) og fedt projekt. 104.980 motor med megasquirt - bare igang


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  6. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hvordan fik du godkendt og synet det?
     
  7. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    intet problem og indenfor 20% reglen 166*1,20 en 280 yder ikke voldsomt meget lige omkring 190 hk mener jeg... jeg havde nok stræbet efter 220 hk. den største fordel for en 190'er er den lette vægt - jeg vil næsten påstå at med en 190 med en velkørende m103 3.0 motor kan køre fra en W124 500 E i optræk.... så meget betydning har vægten..
     
  8. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Syn? Det er ikke noget vi kører med her ude på landet :p

    Hehe... Men det kan sagtens synes hvis man vil !
     
  9. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Nej... efter selv at have boet hos en kæreste i området, må man konstatere at selvom der er kort til Hillerød, er det stadig langt ude på landet... har man gået rundt i Skævinge efter Striben lukker, ved man hvad jeg mener...:lol:
     
  10. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Jeg tænkte mere på kombinationen med Megasquirt. Men ok, hvis man kender folk osv.
    8)
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, det da det jeg gør :D
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, vægt betyder sindsyt meget men også gearing da 500 skal køre 80 i første gear, så er den overførste kraft ret beskeden i 1 gear og en 190 2.6 køre vel kun knap 60 og har dermed godt 20% større effekt på hjulene i 1 gear og så med den meget lavere vægt :)
    Se bare min trods den vejer godt 1500 Kg. så med 285 Hk. og den 5 trins autokasse, så ikke bare køre jeg fra den i 1 jeg er godt 1-2 bil længder foran bare i 1 gear :D
    Brabus har også lavet samme model i 190er serien med en M104 som min og 285 Hk. men i en lettere udgave med kulfiber sæder osv osv.
    Den gør det på 5,8 Sek. med dogleg gearkassen. og 500 gør det på 6.1 min egen med automat 5 trins gør det på 5,9 :)
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja der er altid 2 ting i den sag.
    Synet af bilen (Lovligheden)
    Afgifts bestemmelsen omkring ændring af bilens identitet som Skat skal forspørges om.
    Her er det ret nemt hvis den motor man montere der er større ikke i forvejen findes i model serien da man så nemmere kan sige den har skiftet identitet til den større model, mens hvis ikke motoren findes i serien, er det ikke så nemt at tale om et direkte identitets skifte til anden model og dermed en ny afgift berettigelse.
     
  14. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Det er altså ikke helt korrekt. Man skal kende de rette mennesker, men så er der altså en del som kan lade sig gøre uden at skulle betale skat og have papirer fra Tyskland osv.
    Der er en bruger herinde som sidder i Trafikstyrelsen og laver godkendelser til motorombygninger. Det er utroligt hvad der alligevel kører på de danske veje, hvor det er lovligt og synet. Eksempelvis Morris Mascot ombygget til baghjulstræk og med motorcykelmotor - til eksempel!
     
  15. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Er det målt med dit Casio ur, mener E 36 AMG står til over 7 sek., der er alligevel langt ned til 5,9 sek. ?
     
  16. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Bedre med en 380hk M113 amg:)
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nemlig. AMG bruger jo for det første kun de 4 trins automater til deres som har langt 1 gear og for det andet så er min faktisk opgivet til 5,9 ja ;) 190eren med samme motor og manuelt gear der er langsommere i afsættet er opgivet til 5.8 0-100 kik også på org. Data på standart modellen 300-24 den er opgivet 0-100 på 7.8 med 4 trins og 8.1 med manuelt og den 5 trins auto er 7.6 men selvfølgelig langsommere på toppen. Men

    Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
     

Del denne side