Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Udskiftning af gaskugler.

Emne i 'Niveauregulering' startet af sualc, 14 December 2016.

  1. sualc

    sualc Member

    Joined:
    19 September 2008
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    14
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Kattehale - Birkerød
    Ratings:
    +15 / 1
    Min bil::
    s204 c350 CDI
    Km:
    185
    Årgang:
    2012
    Hej derude.

    Min s124 er blevet noget hård i rumpen og efter at have nærlæst næsten 515 indlæg vedr. niveauregulering her i forummet, så er jeg kommet frem til at bilen skal have to nye (jule)kugler...

    Det er en opgave som jeg selv vil forsøge at udførehmm_ her hen over julen.
    Jeg har et lille værksted med grav, kaffemaskine og varme til rådighed.:) I graven er der endvidere monteret en 2-tons donkraft.

    Jeg tænker at indkøbe følgende :

    2 stk. gaskugler
    2 stk. banjobolte
    2 stk messing o-ringe
    Hydraulikolie efter foreskrifterne.


    Fremgangsmåden jeg vil prøve er.....

    1, Arbejde mig ned til kuglerne i bagagerummet (ved godt hvor de er)
    2, Løfte bilens bagende.
    3, Tage trykket af systemet. Hvordan gøres dette ud over at løsne banjoboltene???
    4, Skrue de små kobberrør ud af gaskuglerne. Skal de evt. skiftes???
    5, Skru gaskuglerne fri fra vognbunden og løft dem op.
    6, Det hele samles igen i modsat rækkefølge.

    De store rør, dem fra kuglerne til dæmperne er skiftet i år.

    Er der noget jeg har glemt???

    Og er der nogen der bor i nærheden af Kgs. Lyngby jeg kan ringe efter når jeg er smurt ind i olie og rørene er bukket;aargh;bang:llo

    Kom glad, lad mig hører fra Jer !!

    Med venlig hilsen

    Claus...

    jkjjjhhh
     
    • Like Like x 1
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    det er ikke helt ved siden af. for en sikkerheds skyld, så hav et færdig lavet stump bremserør med omløber liggende, i tilfælde af at et af de små rør skal skæres af.
     
  3. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Gaskugler på en W124 er aldrig lige til desværre..

    Hav for en sikkerheds skyld, rigeligt med rust opløser, 2 nye rør med omløber til gaskuglerne og sørg for at gevindet går 100% rigtigt i gaskuglen, da det ellers går galt, 6 nye størrelse 10 møtrikker til gaskuglerne og evt. nyt beslag til niveau regulerings ventil, da det altid er meget tæret.

    For at få lidt mere plads at arbejde på og undgå håndled bliver ømme i flere dage, så fjern trækakslerne eller som min den i passagersiden, så får du meget nemmere adgang til gaskuglerne særligt hvis bilen har ASD og store trækaksler, udstødningen sidder også lidt i vejen og kan evt løsnes for bedre adgang..

    i øvrigt skal bagagerumbeklædning afmonteres for at løfte gaskuglerne op, de skal tages ud indefra kabinen, og ligger i vognbunden..

    -hvis du har rigeligt med tid og tålmodighed samt god belysning så skal det nok gå fint...
     
  4. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    kan godt lig Hwidsteds rep her :https://mbyc.dk/index.php?threads/smut-træf-klar-nu-med-billeder.7263/#post-62919
    har selv skifted på 230te og det er meget svært at skille ad (rust/ dårlig plads) Hvis de stor rør ryger skal du også ha dem og de er lidt dyre!
    evt kan der blive problemer med regulator og rør på den !
    Måske er det en ide at give lidt rust opløser nogle dage i forvejen , og tester en dag inden du går i gang ,hvor mange problemer du vil møde? så kan der bestilles de rigtige dele hjem!
    Chr
     
  5. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
  6. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Er der ikke også noget med at systemet skal udluftes ved at have vægt i bagagerummet og så en god lang køretur, bagefter udskiftning?

    Jeg har måttet lægge øre til meget fra en mekanikerven, efter han skiftede kugler på en W124 på sit værksted, og bilen stadig ikke var udluftet ordentligt efter at have kørt halvvejs over Sjælland bagefter...:confused: Tysker-Citroen indgik i nogle af kommentarerne... hmm_
     
  7. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    joo kørte en tur med 400kg knæk fliser og en tur uden så var den der!
    Chr
     
  8. sualc

    sualc Member

    Joined:
    19 September 2008
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    14
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Kattehale - Birkerød
    Ratings:
    +15 / 1
    Min bil::
    s204 c350 CDI
    Km:
    185
    Årgang:
    2012
    Hej igen:hello:

    God ide djaabo.
    Det vil være dumt at gå ned på to små stykker kobberrør:(

    Og Bilglad...
    Jeg er begyndt at gi alle møtrikker og omløbere en omgang rustløsner, og jeg har købt 6 nye møtrikker til gaskuglerne.
    Ligeledes er der investeret i ny niveau arm, beslag og bøjle til fastspænding på stabilisatorstangen.
    Og tid skulle jeg have nok af. Er på vagt (24 timer) 1. juledag, så hvis ellers Lyngby's indbyggere kunne lade være med at brænde deres tørre juletræ af, så burde jeg kunne nå det.
    Ellers ringer jeg til én af jer:nakkal:

    Og flychr...
    De store rør er blevet skiftet i år så den del burde ikke volde besvær.
    Iøvrigt en god ide med knækfliserne og en køretur;)

    Med venlig hilsen

    Claus...
     
  9. sualc

    sualc Member

    Joined:
    19 September 2008
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    14
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Kattehale - Birkerød
    Ratings:
    +15 / 1
    Min bil::
    s204 c350 CDI
    Km:
    185
    Årgang:
    2012
    DET LYKKEDES SGU;bana;bana

    Efter at have taget tilløb til det i en uges tidhmm_ (hvor jeg iøvrigt også gik og sprøjtede rustopløser på alt hvad der skulle skilles ad) fik jeg skiftede mine kugler(!) i går.
    Operationen gik godt, patienten overlevede.:congrats:

    Alle delene kunne skilles ad (de var også smurt godt ind i rustopløser) så det var "bare" byt til nyt.
    Vi skruede højre trækaksel af for lidt bedre plads. Og så kom der 2 nye banjobolte (hulbolte) på samt nye møtrikker til kuglerne.

    Iøvrigt... Lige en side bemærkning....

    Når man bestiller de små rør fra Mercedes, dem fra regulator til kuglerne, så får man to stk lige stålrør som man selv skal bøje:(
    Jeg troede i min naivitet at de var formet fra fabrikken. Bare lige for info til dem der ikke ved det:)


    I skrivende stund mangler jeg at trille en tur med vægt på bagperronen. Den kører stort set perfekt men kører alligevel lige en tur med belastning.

    Tak for alle jeres input og gode råd::)

    Med venlig hilsen

    Claus...
     

Del denne side