Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

hvad er det

Emne i 'Vakuum-system' startet af jomse, 27 December 2016.

  1. jomse

    jomse Member

    Joined:
    25 December 2016
    Indlæg:
    69
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    190 E
    Km:
    164000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Renault 19 cabriolet
    Bil nr. 2 Km:
    145000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    skal der ikke være strøm på denne her og hvornår
    syntes ikke lige der er power på ledningerne uanset hva jeg gør
    der skal vel være strøm på,men hvornår kan slet ikke måle noget
    uanset om der er tænding på kick dawn eller gearskift hmm
    tager man den øverst slange af er der vacuum er det ikke en slags magnetventil
    men den skal jo ha power for at den aktiveres
     

    Attached Files:

    Sidst redigeret: 27 December 2016
  2. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Kan du ikke tage et bedre/nærmere billede? Jeg kan kun se vakuumledninger.
     
  3. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Jeg er ret sikker på det vacumdåsen som styre af kontakten til E/S på aut gear..
     
  4. jomse

    jomse Member

    Joined:
    25 December 2016
    Indlæg:
    69
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    190 E
    Km:
    164000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Renault 19 cabriolet
    Bil nr. 2 Km:
    145000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    kan ikke måle strøm på på ledningerne. hvornår får den strøm og hvorfra
    hvis jeg samler slangerne udenom magnetventilen skifter den meget bløderer .men så er der jo også fri gennemgang
    MEN HVORFOR F.... FÅR DEN IKKE STRØM ??
     
  5. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Godt med nye billeder. Som Bilglad skrev, så aktiveres kontakten (5) via E/S-modulet ved gearvælgeren (4).
    I kontakten sidder en elektromagnet, der styrer overførslen af vakuum fra indsugning (3) og reservoir (9) til en vakuumdåse (7) i gearkassen. På den måde bestemmes forskydningen af kontrolventilen (46) via en arm [78], og således styres skiftet.

    Har du målt om der er modstand i ledningerne?

    Selve kredsløbet til kontakten sluttes først til ved valg af programmet E (jf. figuren) og kan afbrydes igen vha. kick down (97).
    upload_2016-12-29_2-45-28.png

    Hvis du har målt i S, og der ikke er brud på ledninger, så er det måske derfor.
     
    Sidst redigeret: 29 December 2016
  6. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Jeg er 99% sikker på du har en utæthed i vacum systemet, uanset indstilling på ventilen så skal den ikke skifte hårdt eller dårligt..
     
  7. jomse

    jomse Member

    Joined:
    25 December 2016
    Indlæg:
    69
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    190 E
    Km:
    164000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Renault 19 cabriolet
    Bil nr. 2 Km:
    145000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    hvordan måler man letteste om det er utæt,er jo ikke nemt.nemmere hvis det var tryk
    mht til lækase spray er gl vvs"er og takker for alle svarene måske er jeg lidt dum
    men det er min første bil med aut.gear
    jørgen
     
  8. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Jørgen

    Det gør du med Disel Start mens Motoren køre i tomgang sprøjter du på div Vacum samlinger hvis der er utætheder vil motoren stige i omdr.
    Der er nogen der sætter en skorsten på indsugningen for at den ikke skal suge Disel Start ind der
    Og med en skorsten mener jeg et plastrør i rette diametre

    Søren
    SøBaTech
     
  9. jomse

    jomse Member

    Joined:
    25 December 2016
    Indlæg:
    69
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    190 E
    Km:
    164000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Renault 19 cabriolet
    Bil nr. 2 Km:
    145000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    det er vacuum til gearskift aut
     
  10. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Ja Det er derfor du skal sprøjte med disel start Vacum kommer fra indsugningen
    Så sprøjt på alle vacum samlinger også til Gearkassen

    Søren
    SøBaTech
     
  11. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Det er meget god stil lige at melde tilbage, når man har fået blæst ørerne af mht. strøm i en kontakt og jf. trådens titel. Målte du i S?
     
  12. jomse

    jomse Member

    Joined:
    25 December 2016
    Indlæg:
    69
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    190 E
    Km:
    164000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Renault 19 cabriolet
    Bil nr. 2 Km:
    145000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    ja ingen strøm men fint modstand når jeg skifter mellem E og S mode
    ps det er en benziner
     
  13. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Fint. Ang. dit problem, så er der her nogle oversigter fra MB. Først skal du undersøge for vakuumlækage, som alle har været inde på. For at undersøge modulatoren skal du bruge en trykmåler under drift. Meget besværligt, så undersøg de andre muligheder først, dvs. samtlige gummistudser (vakuumsystemet er ét stort lukket system, der styrer alt fra motordrift til gearskifte, varmeregulering, lygtejustering og instrumenter, så der er meget at se til!), men specielt dem fra underside af manifold (tag luftfilterkassen af og se under manifolden med lygte) til og på gearkassen. Du kan købe 1 meter gummislange hos MB eller Gørløse og så klippe studser i passende længde. Jeg brugte over ½ meter på at udskifte ALLE gummistudser.
    upload_2016-12-29_16-9-42.png
    upload_2016-12-29_16-9-7.png


    Kablet til gearkassen ved speedertrækket indstilles på følgende måde (det kan være, at du har et andet setup af kablet pga. din tidlige model?):

    upload_2016-12-29_16-15-17.png

    Tilføjelse: Jeg går ud fra, at der er lavet service på kassen og olien står præcis ved 80°C?
     
    Sidst redigeret: 29 December 2016
  14. jomse

    jomse Member

    Joined:
    25 December 2016
    Indlæg:
    69
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    190 E
    Km:
    164000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Renault 19 cabriolet
    Bil nr. 2 Km:
    145000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    skide godt og 1000 takker for svar
    har justeret b kablet den skifter blødere nu og gear pæn ned i gear ved gas
    før skulle kickdown knappen aktiveres før den skiftede ned i gear
    har ikke fået skiftet olie men mekanikeren sagde der manglede ca 1 liter
    så det fyldte han på, og det var det ....
     
  15. jomse

    jomse Member

    Joined:
    25 December 2016
    Indlæg:
    69
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    190 E
    Km:
    164000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Renault 19 cabriolet
    Bil nr. 2 Km:
    145000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    kan stadig ikke måle strøm på på ledningerne figur 5 på billedet tidligere på siden
    så nu prøver jeg det her lidt ...syntes den skifter blødere i mode S når der er gennemgang
    end,når jeg har koblet slangerne til ventilen for så er der sku lukket pga manglende
    strøm til magnetventilen "der skal sku da være strøm på, for at der er gennemgang "
    mvh jørgen ps hvor er dog det strøm 201615.jpg
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Husk du skal måle mens bilen står i tomgang og kontakten ved gearstangen er slået over i "E" så bogstavet E er synligt og kontakten dækker for "S"et.
    Her skal du måle 12 Volt over ventilen, sådan som jeg læser diagrammet får ventilen nemlig stel på den ene ledning konstant og på den anden kommer der så 12 volt igennem kontakten og videre nede fra kickdown kontakten under speederen så længe kontakten står i E og kickdown kontakten ikke er aktiveret da dette afbryder de 12 volt.
     
  17. jomse

    jomse Member

    Joined:
    25 December 2016
    Indlæg:
    69
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    190 E
    Km:
    164000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Renault 19 cabriolet
    Bil nr. 2 Km:
    145000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    1000 takker den virker som den skal
    mange tak for svar
    skal ha skiftet aut gearolie en du kan anbefale i midtjylland
    tør ik rigtig selv at gøre det
    mvh jørgen godt nytår
     
  18. OHolm

    OHolm Member

    Joined:
    4 August 2013
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hadsten
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    E320CE
    Km:
    185000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    E320CE
    Bil nr. 2 Km:
    283000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Det er ellers ikke svært. Der er flere eksempler på youtube. Hus at spænde boltene på dækslet med moment (ikke for hårdt)
     

Del denne side