Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hjælp til at forstå ABS system 230TE 1988

Emne i 'Bremser' startet af icepirat, 21 November 2016.

  1. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Jeg går udfra det er til TE'en da de har brugte følere på lager til w201'ern. Giv Nick fra Gørløse et ring. Mon ikke han kan lave et tilbud til dig for to brugte følere :)

    Hvis du ellers har målt modstanden som Eddie også er inde på og de ikke viser hvilken føler det er galt med. Kan du også måle spændingen ved at måle fra føleren i motorrummet samtidig med du får en makker til at dreje det hævede forhjul hurtigt rundt. Måske det giver et udslag på hvilken føler det er.

    Men er den ene gået - går den anden nok os inden længe. Sådan plejer jeg i hvert fald at sparer min tid og frustation.
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Er rimelig sikker på at fejlen er et dårligt hjulnav/tandkrans. De bliver bare dårlige med tiden og et rens af det, hjælper ikke! Byt til nyt.
    Men den eneste måde at se det på, er at måle signalet med et oscoliscope.
     
  3. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    I øvrigt som en sidebemærkning... da jeg arbejdede på Mercedes, blev både W124 og W201 solgt som nye. Jeg kan tydeligt huske prisen på de ABS-sensorer stadigvæk, da vi studsede lidt internt over dem - ca. 2000,- uden arbejdsløn kostede de for kunden. og det skal man så lige gange med 1,5 for at få dagens pris - ca. 3000,- + arbejdsløn. Og dengang var det (næsten) altid ledningerne som var knækket eller dårlige, og ikke sensoren som var defekt. Så er 900-1000,- i dagens priser egentligt ikke så dyrt mere. Jeg ved dog ikke hvad de koster originalt i dag.

    Jeg var nu på værkstedet som lastvognsmekaniker - så det var ikke så meget biler, jeg rodede med... men det skete da, når de havde travlt på pkw-værkstedet. (i øvrigt kunne en gang nye bremser (tromler + belægning) på en 3-4 akslet lastbil godt løbe op i 70-80.000,-, hvilket er omkring 120.000,- i dagens penge - så er der grund til at pive :confused:)
     
    Sidst redigeret: 29 November 2016
  4. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej
    Sidst jeg købte 2 nye ABS ledninger til min daværende W201 serie foran højre og venstre side gav jeg 1000 kr pr stk! Ja en autoophugger forlanger rask væk 300-500 kr når de ser den på disken.
     
  5. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hiv da pæren ud hvis du ellers mener den bremser ok...gjorde jeg engang inden syn og den blev godkendt...at den så kom i igen senere sammen med nyt OVP relæ hvorved den gik ud ved start som den skal er en anden snak...min lyste konstant det gør din ikke så ud med pæren da det jo ikke er OVP relæ den er gal med...
     
  6. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Det er ikke altid en mulighed, hvis man render ind i en synsmand, som godt kender det trick (og det garanterer jeg for at de alle har prøvet for både ABS, Airbag, City-servo mm.). :) Og er det først skrevet på sedlen, fanger bordet...

    Men bremserne går bare tilbage til alm. tilstand uden ABS - det var (og er) et typegodkendelseskrav.
     
  7. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Tak for linket, meget interessant og lærerigt.
     
  8. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Det er korrekt at jeg på et tidspunkt havde et problem med at omdrejninger steg og faldt, dette blev klaret med et besøg hos Djabo der fandt at 2 fjedre i "kaburatoren" (hedder den det?) manglede, men det var jo et helt andet problem end det nuværende.
    Med hensyn til OVP relæ så har jeg, lidt misvisende skrevet at jeg satte et nyt relæ i, dette er ikke korrekt idet der er tale om et brugt relæ jeg havde liggende.
     
  9. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Blot til din orientering så har jeg fundet følere hos Gørløse, nu melder så spørgsmålet sig om det er værd at ofre 340,00 + moms for en brugt føler, eller med andre ord, kan man være sikker på de virker?
     
  10. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Jeg stiller bestemt ikke spørgsmål ved dine kvalifikationer som Mercedes specialist, tværtimod, men jeg har lidt svært ved at acceptere at tandkrans skulle være årsag.
    Jeg har mindst 2 gange haft tandkranse ude, de er rene og skarp tandede, vel er de ikke nye men alligevel!
    Men for at løse problemet må jeg vel ud til dig og få målt signalet.
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Der sker det at selve spidserne i tandkransen ruster og selv om man renser mellem dem, så er de stadig rustne og rust leder ikke magnetisme. Derfor giver føleren ikke det signal som den skal. Et slag på tasken, så skifter jeg mellem 10 og 15 hjulnav om året på w124erne af samme årsag og samme symptom med at abs lampen tændes nogle gange ved kørsel og man ville også kunne mærke at bremsepadalen hugger i det når man bremser ned og er lige ved at holde stille, da det er der følerens amplitude er mindst og den er mest sårbar over for dårlige tandkranse.
     
  12. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Ved mig var det følerne/ledningerne der lavede balladen. :) De måler på dem inden de sætter dem til salg. Og der er skam også garanti på brugte dele hos dem.
     
  13. Bovbjerg

    Bovbjerg Member

    Joined:
    23 August 2010
    Indlæg:
    43
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    800000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg havde engang samme problem og købte en ny sensor uden at det løste problemet. Jeg lavede så en "quick and dirty" og sleb 0,5 mm af den gamle sensors anlægsflade med en lille vinkelsliber, således at sensoren kom lidt tættere på tandkransen. Dette har indtil videre virket i 6 år. Pas på ikke at slibe for meget af, så sensoren går imod tandkransen!

    M.v.h.
    Jens
     

Del denne side