Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Tændingsdele m104.980

Emne i 'El-system' startet af Dazzle, 21 Oktober 2016.

  1. Dazzle

    Dazzle New Member

    Joined:
    9 Februar 2010
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE-24
    Km:
    328
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Folkens,

    Efter at have haft "lidt" problemer over en længere periode med tændingen på min 300TE-24 (læs: bilen er strandet) har jeg valgt at købe nyt til det meste af tændingssystemet. Det oprindelige problem var fordelt på flere forskellige punkter som tilsammen gav en mildest talt lettere forstyrret kørsel, og specielt her hvor vejret blev lidt fugtigt igen.

    1. Strømfordeler dækslet havde tydelige spor efter gnister som havde søgt stel uden om rotoren
    2. Kablet fra tændingsspolen til fordelerdækslet var reduceret til hvidt pulver / irret væk
    3. O-ringen fra bagdækslet hård som plastic og var ikke intakt
    4. Rotoren temmelig slidt
    5. Center polen / fordeler fra tændspolen var rusten og ikke uniform
    Anyways det er så her mit spørgsmål kommer. Imellem Rotoren og fordelerdækslet kan jeg ikke se nogen direkte forbindelse? På min gamle 230CE var der ligesom en fjeder som skabte kontakt, men på m104 motoren ser det ud til at være kontaktløs hvilket jeg ikke kan forstå?

    m104_dizzy.png

    Skal der ikke være en direkte kontakt imellem de ovenstående punkter? Eller er der noget jeg overser? Hverken på det nye jeg har bestilt eller det gamle jeg tog af, kan jeg se hvordan de skal kunne have forbindelse således at gnisten ikke springer anden vej end tiltænkt.

    Jeg synes jeg har søgt hvad der søges kan på nettet, men uden held, så jeg tænkte at hvis man skulle kunne finde et svar, så skulle det være her :D

    På forhånd tak, og undskyld for det måske dumme spørgsmål :D
    /Rasmus
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Stiften midt i fordelerdækslet er ikke fjederpåvirket, som den er i f.eks. M102'eren. Skift alle 7 tændkabler (incl. det fra spole til dæksel) fordelerdæksel, rotor, pladen bag rotoren og den store O-ring, så har du et velfungerende tændingsanlæg.
    Køb kun OE-dele, eller dele i OE-kvalitet. Dvs. BOSCH eller BERU. Gørløse forhandler dette :)
     
  3. Dazzle

    Dazzle New Member

    Joined:
    9 Februar 2010
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE-24
    Km:
    328
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ok super. Tak for afklaring. Var ved at blive sindsyg af at søge efter fjederen som burde lave kontakt.

    Dog er jeg stadigt lidt forvirret over at der så umiddelbart ikke er kontakt, men et friktionsløst system (hvilket også passer fint med at det er 100% følsomt overfor fugt.
     
  4. Dazzle

    Dazzle New Member

    Joined:
    9 Februar 2010
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE-24
    Km:
    328
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    De nye originale bosch dele er monteret og motoren spinder som en mis igen (efter lidt problemer med kabel til cylinder 5 som åbenbart også var lidt træt)

    -rotor
    -bagdæksel
    -strømfordeler
    -tændrør
    -kabel fra tændspole
    -kabel til cyl5

    Så kan den vel køre 100.000 km igen :)
     

Del denne side