Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

El-ruder, soltag, el-sæder virker ikke!

Emne i 'El-system' startet af bmz, 13 September 2016.

  1. bmz

    bmz New Member

    Joined:
    11 August 2010
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211, E280 3.0
    Km:
    170.000
    Årgang:
    2006
    Bil nr. 2:
    SL 500
    Bil nr. 2 Km:
    105000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Kære forum medlemmer,
    Er der en iblandt, som kan hjælpe mig med el-problemer på min 300E 24-v fra -89.

    Alle mine el-ruder vil ikke aktiveres, venstre halvt nede, soltaget er dødt, og el-sæde justeringen virker heller ikke.
    Som det første har jeg checket sikringer, det er jo på forskellige grupper, så det er jo nok heller ikke her.
    Sidder der et overordnet relæ som styrer disse ting?

    Jeg skiftede udstødning i går, alt virkede indtil da; det ser lidt spooky ud ! men man ved jo aldrig ! (der er ikke blevet svejset op bilen).

    Mvh.
    Bengt
     
  2. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Det lyder som om dit komfort modul er stået af ellers er der sket noget nede i sikringsboksen, modulet sidder under bagsædet

    Sendt fra min Lenovo A6020a40 med Tapatalk
     
  3. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Og sikringerne er ikke irret i enderne, hvor de sidder i klemme i sikringsboksen?
     
  4. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Hvis du skal bruge et komfort modul, så prøv DBA

    Sendt fra min HTC Desire 620 med Tapatalk
     
  5. bmz

    bmz New Member

    Joined:
    11 August 2010
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211, E280 3.0
    Km:
    170.000
    Årgang:
    2006
    Bil nr. 2:
    SL 500
    Bil nr. 2 Km:
    105000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Takker indtil videre.
    Blot for præcisering, jeg har aldrig kunnet lukke soltag og vinduer når tænding var slået fra, slukket motoren og glemt at lukke :-(
    Er det ikke dette der forstås ved comfortlukning, eller?
    Har læst noget om forskellige stelforbindelser, men hvor sidder de?
    mvh.
    Bengt
     
  6. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    På min virker komfortmodulet ved at jeg kan holde nøglen i dørlåsen i x antal sekunder ved aflåsning af bilen, og så lukker/åbner den alle åbne vinduer og soltaget, hvis dette er åbnet/lukket. Komfortmodulet aflæser dette, ved at dørlåsen har en kontakt, der slutter til stel. Mit virker en sjælden gang heller ikke (muligvis grundet sløve dørlås-kontakter), men det er altid muligt at lukke døre og vinduer alligevel (igen muligvis grundet kun fejl i dørlås-kontakter)

    Jeg er ikke umiddelbart klar over om el-sæderne hænger sammen med komfortmodulet?
     
    Sidst redigeret: 13 September 2016
  7. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Der sidder en sikring et sted, som kører hele "comfort circuitry" ifølge sikringsbladet - denne er også tilsluttet elsæderne. Hvis ikke sikringen er sprunget som i dit tilfælde, så check sikringsboksen nedenunder, som Lasse nævner...

    For høj modstand i en tilslutning til denne, kan gøre at relæet slår ud, grundet spændingsfald. Kontroller evt. stikket til relæet og se om der er tilstrækkelig spænding til det - kontroller også at stikket på relæet ikke er dårligt ved at vrikke lidt i det - det kunne forklare fejlen ved at du har ramt bunden foran venstre baghul ved udstødningskiftet, og rykket stikket inde i bilen (men så er det godt nok også dårligt). men igen... jeg er ikke klar over om komfortmodulet styrer sæder?

    Har du evt. sikringer af alu i din sikringsbox? De har vist en tendens til at se okay ud, men de oxiderer både sikring og sikringsboksen, med dårlige forbindelser til følge...
     
    Sidst redigeret: 13 September 2016
  8. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Alternativt kan komfortmodulet lide af løse benforbindelser grundet vibrationer i området som ses på billedet fra Peachparts forum (inkl. de andre ben forbindelser). Hvis disse forbindelser loddes, virker det sikkert fint igen, HVIS det er modulet som fejler.

    Tekst fra Peachparts forum:

    "
    So are you talking about the rivets that mount/connect the bullet shaped male plug posts to the post legs leading to the PCB in the Convenience Control Module?
    I still have my orig CCM out and apart, and am curious to find out more about you approach. Do you mean actually soldering the rivet heads to the post legs?


    Yes, they can, over time get lame through vibration, contamination or even corrosion.
    What happens in my opinion is, all or part of the above will add some resistance (over time) and when it comes to sensitive feedback circuitry, it may sense the wrong value because of that added resistance, intermittent contact or spikes or ?. In general an OP AMP input can be thrown off by just a few millivolts that drop across the connection post.That voltage doesn't show up on the input, therefore the input sees less voltage than expected. If for example the feedback is looking for current, converted into a voltage, e.g. the window motror (example 100mVDC expected) and gets only (example 80mVDC) (also electrical noise can play a significant role), it may simply not trigger the relay and nothing happens, because the circuit was designed to do that if someone puts a hand or finger into the moving part or simply a fail safe. The value measured, depends on what the designer was thinking at the time. There are too many ways to design something!
    Mostly made of two different metals that change density with temperature, it could as well work in warm temperatures, but when the abient drops, it doesn't anymore or v.s.
    Many people believe that the OVP is responsible for a lot of electrical problems, it might be worth to check it, that is tricky without an oscilloscope.

    I didn't do any scientific testing on mine and all is only theory. But, since I soldered mine electrically solid, I have had no failure. Components (except 1960-70's CMOS) rarely ever fail. It's the PCB and other factors that cause failure.

    It's a little bit of a pain since some of them may not be easily reached.
    A drop of solder flux and simply solder them together with a hot iron and large tip. (Don't get too large or hot)
    Don't want to mess around too long, not to melt the plastic.

    Additional:
    Actually, from your picture, I see that there is some sort of a Motorala MCU (Micro Control Unit) used, it may have a number of AD converter that sense the various places of interest. In the 90's they usually ran off 5VDC supply, meaning that the AD converter could as 10 Bit converter do (5VDC / 1024 = 4.88mV) per bit. In other words it could, in theory measure about 5mV changes. Practically, it is probably less accurate.
    The two metal strip's below the red circle, are actually very low restance current sensors.
    At the bottom of the image is a hybrid IC, standing upright. There is a number of rectifier diodes visible. These are probably used, as I call them "free wheeler" to protect the circuit from the large spikes that the relays produce, when switched.
    "
     

    Attached Files:

    • CCM1.jpg
      CCM1.jpg
      File size:
      89.5 KB
      Visninger:
      281
    Sidst redigeret: 13 September 2016
  9. bmz

    bmz New Member

    Joined:
    11 August 2010
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211, E280 3.0
    Km:
    170.000
    Årgang:
    2006
    Bil nr. 2:
    SL 500
    Bil nr. 2 Km:
    105000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Sidste nyt!

    Efter div. input fra forum som jeg takker meget for, fandt jeg frem til comfort modulet under bagsædet.
    Lugtede lidt til det, ikke noget brandt. Det klikkedede ved aktivering af rudekontakt; men intet skete.

    Derefter fandt jeg frem til en relæboks bagved sikrings boksen hvori der sidder adskillige relæ'er, bl.a. "A" som er til rude- og sæderegulering. Tog det ud, kikkede på det og undersøgte hvad et nyt koster (397,- +m). Satte relæet i igen og nu har jeg fået lukket vinduet, sædereg. og soltag virker ! ......
    men hvor længe?

    Der er godt nok meget spændende elektronik i sådan en ældre bil !
    Ha' en go' dag.
    Mvh.
    Bengt
     
  10. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    He-he... ja, der er nok lidt at holde øje med, men tro mig - de moderne biler bliver værre, hvis de i det hele taget NÅR at blive lige så gamle. :)

    Super at du fandt fejlen. :yipi:
     

Del denne side