Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Positionslys virker ikke

Emne i 'El-system' startet af TC260, 7 Juli 2016.

  1. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Troede at jeg skulle til syn med bilen her til morgen, men positionslyset I venstre forlygte virker ikke, så det måtte jeg opgive.

    Har naturligvis checket at det ikke er pæren der er problemet - den samme pæren virker fint i den anden side.

    Har prøvet at trykke og hive i diverse ledninger, og det hjalp ikke umiddelbart.

    Har I gode bud på hvor fejlen kan findes?

    Er der nogen der ved hvilken af de 5 poler på stikket der siden på bagsiden af forlygten der giver + til positionslyset? Så kan man jo evt. isolere fejlen til selve lygteenheden.

    Nærlyset virker fint i lygten, så det er kun positionslyset der er fejl i.

    Håber at I kan hjælpe med dette irriterende problem.
     
  2. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Har du tjekket sikringer? Ved ikke hvilke ledninger der er til hvad, men kan du ikke måle på den i højre side og så gå ud fra det.
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Har du pære fejl i instrument panelet siden du ikke nævner det?
    Hvis ikke du har pæretjek indikation i instrumentpanelet, så kan det også være selve relæet, det har jeg set før.
    Det er garanteret ikke din stel der mangler, for den er fælles med de andre pære.
    Og hvis det er plus der mangler, så er der 2 ting at tjekke. Dit stik fra ledningsnettet og har du plus her er det nok stikket på lygten der ikke får god nok forbindelse, men i så fald burde du have en pærefejl i instrumentpanelet.
    Hvis stikkene er ok og der er plus fra lednings nettet, så vil jeg sige du skal skifte det store/største relæ ude i relevansen bag sikringerne, det er vist en klassiker. Og de findes i 2 udgaver, dem med og uden trailer koblings mulighed.
    Dem med trailer kobling kan også bruges i biler uden. Og de andre uden udgik også af produktion.
     
  4. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Jeg har ikke checket sikringerne endnu, og ja der er angivet lygtefejl i instrumentpanelet.

    Kan det indkredse fejlen?
     
    Sidst redigeret: 7 Juli 2016
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Tjek sikringerne, find den rigtige sikring og sørg for at polerne er rene i begge ender og at sikringsholderen ikke er ren.
     
  6. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Jeg prøver det af når jeg har tid lørdag, og vender tilbage med status bagefter.
     
  7. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Jeg har nu rodet med det. Med positionslys tændt kommer der spænding til stikket der sidder på bagsiden af lygten - og det modsatte når det er slukket - så det indkredser problemet. Stikket har 5 poler - 3 til venstre og 2 til højre - og spændingen er målt på øverste pol til højre (hvis I forstår...). Det betyder at de nævnte kilder i form af sikring og relæ kan udelukkes (formoder jeg - er ikke på hjemmebane her).

    Men der kommer stadig ikke strøm til pæren, og jeg kan ikke måle spænding i stikket. Nærlys virker derimod stadig fint. Jeg har igen prøvet at hive i ledningerne uden nogen reaktion.

    Fejlen må derfor være et sted mellem de 5 poler på lygten og stikket på pæren. I stikket sidder der 3 ledninger - en brun, gul og hvid. Den gule lader til at være nærlyset, men jeg ved ikke om positionslys er den brune eller den hvide.

    Hvad gør jeg nu?
     
  8. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Din konklusion lyder rigtig...
    Der er vel ikke andet for end at skille lygten ad og følge ledningen frrm til pæren.
    Det kunne jo godt lyde som om der er et brud et eller andet sted!
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Den brune er altid i Mercedes regi "stel" eller minus om man vil.
    Tjek dit stik om den klemmer godt nok om polen.
    pærefatningen bør du også måle på, så ved du om spændingen forsvinder i stikket eller om din pære fatning er dårlig
     
  10. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Takker for input. Jeg vil gå i detaljer med det i weekenden, og finde den løse forbindelse. Hvis den brune ledning er minus, så er plus til positionslys den hvide ledning, så det er bare I gang med at checke alle forbindelser på dens vej i lygten.

    Bilen blev synet med en løftet pegefinger om at løse positionslys problemet her til morgen, så det må jeg jo hellere få gjort :eek:)
     

Del denne side