Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

LED-pærer i betjeningsgreb m.m.

Emne i 'El-system' startet af Winther, 7 Juli 2016.

  1. Winther

    Winther New Member

    Joined:
    14 Juli 2008
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Aarhus
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    300E aut.
    Km:
    325000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    272000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1970
    De små pærer med glassokkel af typen T5 eller W2×4,6d, der sidder i luftdyserne, lyskontakten, gearvælgeren, askebægeret, selehuskeren og varmereguleringsenheden har generelt en lang levetid, men de er alle mere eller mindre omstændige at skifte, så hvorfor ikke erstatte dem med tilsvarende LED-pærer, når man nu alligevel er ved at skille interiøret ad?

    Udfordringen er naturligvis, at LED'erne skal have den ubetinget samme varme farve som glødepærerne, og det har denne type, som jeg har fundet efter længere tids søgen:

    https://www.superbrightleds.com/mor...niature-wedge-retrofit-car/228/#/attributes/2

    Vælg Warm White (~2.700 K) i farvevælgerboksen. LED'pærer med koldt, hvidt lys (White eller Cool White) har en farvetemperatur på helt op til ~6.500 K svarende til nærmest blåhvidt lys, og det er ganske forkert uanset om vognen er ældre eller ny.

    Der sidder tre LED'er på hver, så lysspredningen er god i forhold til at belyse betjeningsgrebene m.m.; se nedenstående billede:

    T5 vs LED 74-WWHP3.jpg
    Til min 300E aut. fra 1985 har jeg brugt 14 stk. som følger:

    1×venstre luftdysse
    1×midterste luftdysse
    1×højre luftdysse
    1×lyskontakt
    1×tågelys bag (i lyskontakt)
    2×drejeknapper til varmeanlæg
    2×rulleknapper til varmeanlæg (sidder i enheden og belyser rulleknapperne og skalaerne til drejeknapperne)
    1×askebæger
    1×gearvælger
    3×selehusker (ved bakspejl)

    De to LED'er i drejeknapperne til varmeanlægget kan med fordel slibes 2-3 mm kortere i længden, så de kommer lidt dybere ind i soklerne af hensyn til lysspredningen i knapperne; alle de øvrige kan monteres uden yderligere tilpasning.

    Resultatet er perfekt belysning med den helt rigtige farve, uden nævneværdig varmeafgivelse og ikke mindst uden at de springer. LED'erne er polariserede, så de skal vende rigtigt for at lyse, men de tager ikke skade af at blive sat forkert i soklerne; da skal de bare vendes 180°.
     
    Sidst redigeret: 8 August 2016
    • Like Like x 2
  2. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Det ser super ud... begge mine lamper til drejeknapperne til ventilationen gik, og to gange har jeg forsøgt at få de rigtige pærer hos Gørløse. Begge gange har jeg pillet dem ud igen efter kort tids brug.

    Gørløses giver mere lys end de oprindelige i min bil, og de bliver også væsentligt varmere, hvilket har gjort at jeg simpelthen ikke har turde at køre med dem - jeg har været bange for at knapperne skulle smelte grundet den højere temperatur. Jeg mener dog at de har samme wattforbrug, men bliver h.... varme alligevel.

    Så jeg har også overvejet LED som det næste, og det kan jeg også lige så godt, da over halvdelen af pærene efterhånden er sprunget.
     
  3. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Gearvælgeren - er den ikke en anden størrelse på en '90 og fremefter?
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Super indlæg med god info og forklaring og en masse undersøgelses tidsbesparelse for os andre :)

    Næste spørgsmål er så hvordan lysreguleringen den kommer til at fungere med LEDere ?
    Og ikke mindst om LEDerne så følger de andre analoge lyskilder der ikke køre med LEDere så som instrumentbordet?

    Instrumentbordets lidt større pære er nemlig ikke bare lige og finde alternative LEDere til da lysspredningen er sindsyg vigtig i forhold til prisme leslederne der leder lyset fra bagpanelet hen over instrumentet og ud over instrumenterne.

    Ved Søbatach og eksperimenteret med det og det var ikke bare lige, da en 3 diodet spredning ikke rammer prismet godt nok og lyset dermed ikke ser lige kraftigt ud over alle instrumenter.
    Sååå her er dit næste projekt hehe :D
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg ved at V8er modellerne også har kraftigere lys ud for det valgte gear i form af en ekstra lysleder ved den eksisterende pære der så går op til gearvælger stangen og peger på symbolet ud for det valgte gear der så lyser ekstra kraftigt op.
    Dette kan man faktisk selv bygge på sin gearvælger konsol, både de 4 og 5 trins automatgear.
    Man går bare i EPC under eks. SL 300-24 med 5 trins auto eller 4 trins, der står alle de 3 vare numre man skal bruge.
    Det er 2 klips og et lysleder kabel. Koster ikke det store, men arbejdet er lidt omfattende da hele gearvælger konsollen skal adskilles stort set
     
    • Like Like x 1
  6. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Vil ha'... det må jeg da haaa'... :)

    Jeg har nemlig lige en komplet løs gearvælgerkonsol, jeg kan bygge det i - så hvis nogen har adgang til EPC, så kan jeg godt bruge numrene som en sidebemærkning. :) men den løse konsol har en større fatning til pære, og det mener jeg også den i min bil har.
     
  7. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Er der nogen steder, hvor man kan købe ovennævnte LEDpærer på denne side af andedammen? (læs = uden pestdanmark-gebyr)
     
  8. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989

    Så vidt jeg husker skal drejeknapperne have de her 0,4 watt. De bliver ikke varme og giver et passende lys. Jeg havde selv monteret nogle 1,4 watt som blev ekstrem varme! Og med risiko for nedsmeltning af kabine valgte jeg selvfølgelig at skifte dem :). De her virker glimrende! Og jeg mener også jeg har læst at det er 0,4 watt som sidder i fra fabrikken!

    http://autoimport.dk/mercedes_webcatalog/201024_1989-1993/82/82-425/0008250094O/
     
  9. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Fedt du giver dig tid til at dele dine erfaringer! Har selv tænkt på en LED løsning men da jeg også kom frem til at jeg nok også skulle have speedometeret ud igen igen for at få et fuldendt lys, valgte jeg at droppe det :)

    Kunne godt være at man skulle gå i gang ved næste sprunget pærer :)

    Hvad med pinol loftslamperne, handskerum og nummerpladelys nu når man er i gang? :)
     
  10. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Ja da
    Jada! Det er ren blær! Har tit tænkt på det som en mangel i gearvælgeren.. Spændende! Send gerne numrene..
     
  11. Winther

    Winther New Member

    Joined:
    14 Juli 2008
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Aarhus
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    300E aut.
    Km:
    325000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    272000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1970
    Tak for det :)

    Du har helt ret, og de er alle skiftet; det kommer der et særskilt indlæg om med leverandører, vare- og EAN-numre på de forskellige typer.

    Sideblink (W5W/T10 med W2,1×9,5d-sokkel) og positionslys (T4W med BA9s-fatning) er også LED nu, men jeg afventer videreudviklingen af R10W og P21W-typerne med BA15s-fatning til for- og bagblink, bag-, bremse-, bak- og tågelys; Osram laver nogle velegnede, men jeg synes, at de er relativ for dyre endnu.
     
    Sidst redigeret: 8 Juli 2016
  12. Winther

    Winther New Member

    Joined:
    14 Juli 2008
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Aarhus
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    300E aut.
    Km:
    325000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    272000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1970
    Jeg har kun kunnet finde T5'erne som LED med den rigtige spredning og farve i USA; til gengæld købte jeg 50 stk. for at få rabat, og med fragt blev det $ 129,50, hvilket stadig er en yderst konkurrencedygtig pris for gode T5 LED-pærer (~kr. 17/stk.) i forhold til den lys- og farvekvalitet, som de giver.

    SKAT havde ingen indvendinger til pakken, så der kom ikke nogen ekstraregning fra statskassen...

    Super Bright LEDs Inc. kunne også levere LED-pærer med BA7s-fatning, hvilket er ret svære at finde i Europa, og det er ellers en pæretype, der sidder i rigtig mange ældre vogne; jeg skulle dog kun bruge én til elbagrudekontakten i min Volvo 142, idet den også nu er fuldt LED-konverteret i kabine og instrumenter.
     
    Sidst redigeret: 11 Juli 2016
  13. Winther

    Winther New Member

    Joined:
    14 Juli 2008
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Aarhus
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    300E aut.
    Km:
    325000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    272000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1970
    Tak for det :)

    Det er korrekt, at lysdæmpningen ændrer sig, når man går fra glødepærer til LED, da strømforbruget og dermed spændingsfaldet over drejemodstanden i speedometeret falder, hvorved dæmpningen bliver yderst begrænset, men den proces har jeg også været igennem, og det kommer der et indlæg om snarrest. Kontrollamperne og belysningen i speedometeret kan med stor fordel også skiftes til LED, og ved at være kræsen med hensyn til lysspredningen og ikke mindst farvetemperaturen på de valgte LED'er, bliver resultatet ganske enkelt fremragende, men man skal ikke bare ukritisk anvende LED'er fra T. Hansen, Conrad eller lignende; de skal vælges med omhu.

    Processen er kort fortalt at skifte porcelænsdrejemodstanden ud med et potentiometer og en spændingsregulator med et meget lavt egenspændingsfald, fx ~0,5 V, så der opnås en stabil udgangsspænding uafhængig af belastningen, dvs. uanset om det er glødepærer eller LED, og det kan faktisk godt lade sig gøre uden at drejepinden mister sin anden funktion til at nulstille triptælleren med, men som sagt kommer der meget mere om det.
     
    Sidst redigeret: 8 Juli 2016
    • Like Like x 1
  14. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Man skal bare være klar over at nuppes den hos Pestdanmark, koster det 160,- (pestDK-gebyr) + 88,- (moms) oven i de 352,-... altså i alt 599,- for et sæt - 43,- pr. pære. Den ligger under SKAT's grænse men over bagatel-grænsen på 80,-.

    Winther har været heldig at den ikke blev bemærket (formentligt grundet den lille størrelse pakke), men man skal være klar til at betale for dem, da pakkens værdi er over 80,- kr. - ærgerligt nok. Derfor ville det være rart at finde et alternativ på denne side af åen, bare til de fatninger, som er mindre kritiske med hensyn til lysspredning.

    Jeg har i øvrigt pærekontrol på vognen, så alle mine udvendige lamper forbliver glødepærer. Men jeg vil meget gerne skifte alle de små #&¤&#% pærer i kontakter mm. som jeg jo indtil videre ikke har været så heldig med at finde pærer til. :)
     
    Sidst redigeret: 8 Juli 2016
  15. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Nu fandt jeg nogle tilsvarende t5 led'er fra kina på Wish.com (i øvrigt nok fra producenten af de andre). Man kan bestille 10 stk. til 21,- + forsendelse på 7,- - altså noget under bagatelgrænsen på 80,- = ingen repressalier fra pestDK eller SKAT.

    De er så på 2W fremfor 3-5W på dem fra superbrightleds, men på 5000k og altså koldhvide - men prisen er også NOGET anderledes, hvis man vil prøve at se om man er tilfreds med lysspredningen, inden man fyrer en del flere penge af (hvis de nuppes i tolden). Jeg tror at jeg vil prøve at bestille et sæt, og se om jeg er tilfreds med resultatet, inden jeg bestiller varmhvid... for dem der ikke kender Wish, er det en art forhandler som Ebay som samler alle indkøb i en forretning, og ikke forskellige som Ebay. Og så kan man handle med sit Visa, og man er ikke nødsaget til at oprette paypalkonto mm.

    Der er også alskens slags elektronikdele på siden, så mon ikke man kan finde regulator og potentiometer der (jeg fandt i hvert fald nogle 5V regulatorer)?

    PS: lad være med at vise siden til jeres koner... det går bare helt galt - jeg taler af erfaring, og jeg er bare glad for at hun synes at Ebay er for besværligt! :U:

    Snap 2016-07-11 at 10.20.15.jpg Snap 2016-07-11 at 10.23.17.jpg
     
    Sidst redigeret: 11 Juli 2016
  16. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    ->Winther

    Har du nogle billeder af dine pærer i kontakterne?
     
  17. Winther

    Winther New Member

    Joined:
    14 Juli 2008
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Aarhus
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    300E aut.
    Km:
    325000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    272000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1970
    For mig har det aldrig være intentionen at spare hvad der svarer til småpenge for den rigtige belysning i forhold til, at det er i en vogn, der fra ny midt i 1980'erne kostede over kr. 600.000; det vigtigste har været at finde den rigtige farve, der sammen med en god lysspredning har givet et resultat, der er så tæt på, hvad glødepærerne gav.

    Om en LED så koster kr. 100 er de i min verden givet godt ud, når blot resultatet er tilfredsstillende. En farvetemperatur på 5.000 K vil jeg aldrig montere i min vogn uanset hvor billige, de måtte være.
     
  18. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Nej, det kan jeg godt forstå - det var også kun for at se om jeg umiddelbart var tilfreds med lys-spredningen, før jeg lægger ud for de rigtige pærer... ;)
     
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg lavede faktisk et glimrende indlæg for et par år tilbage nu med tegninger og numre og det hele.
    Så det bare lige og finde det, søger og ser om jeg kan linke til det ;)
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Se her er noget fra WIS
     

    Attached Files:

Del denne side