Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

O bremse effekt!

Emne i 'Bremser' startet af TC260, 26 Juni 2016.

  1. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Her er så atter en variant om bremserne der ikke virker!

    Var til syn med min 200E (sedan) I sidste uge, og den dumpede med et brag grundet 0,0 (!) bremseeffekt på baghjulene. Vidste godt at de ikke bremser meget, men er dog alligevel overrasket over at de overhovedet ikke virker.

    Spørgsmålet er - hvorfor?

    Jeg har lige skiftet skiver og klodser bag, og i den forbindelse var der ingen problemer med at få stemplerne skubbet tilbage. De sidder altså ikke fast.

    Der er fyldt op med bremsevæske i beholderen, og der har ikke været efterfyldt i flere år. Bilen taber ikke bremsevæske, ingen utætte rør eller slanger, ingen udposninger på bremseslangerne, pedalen føles ikke specielt spongy og bilen bremser egentlig fint (foran, naturligvis...).

    Har idag prøvet at udlufte bagbremserne, og der kom absolut INGEN væske. Min assistent ved pedalen kunne ikke mærke nogen reaktion i pedalen, når jeg åbnede skruen. Og jeg prøvede at dreje skruen flere omgange. Det lader ikke til at der er væske i bagenden af bilen - kan det lade sig gøre?

    Er der nogen der har en ide om hvad problemet kan være?
    Hovedcylinderen, måske?
     
  2. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Jeg har for kort tid siden haft en tilsvarende oplevelse med manglende væske til bagbremser.
    På trods af at jeg udmærket viste at man skulle sørge for at bremsevæskebeholderen var fyldt op hele tiden så var jeg ikke opmærksom på at beholderen er 2-delt og man derfor let kan fristes til at tro at der er væske, det viste sig at der ikke var nogen væske i den ene del.
    Når bilen bremser på forhjulene skyldes det at det er 2 separate bremsesystemer, min bremsede også fint på forhjulene.
    Husk at tjekke at der er hul i udluftningsnipler.
    Din situation kan være en anden men tjek alligevel.
    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
    • Like Like x 1
  3. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Vi er enige om at det er fod bremsen på baghjulet der ikke virker, og at håndbremsen er ok. Har du skiftet skiver og klodser fordi de var slidte = den kan bremse på baghjulene eller var de rustet = at det er længe siden at den har bremset bag på. Skru udluftnings skruerne helt ud så skulle der gerne løbe væske ud, skruerne er måske stoppet til med skidt.
     
  4. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Icepirat, jeg har læst dit indlæg, men det besvarer ikke umiddelbart mit problem. Min væskebeholder er helt oppe på max - hvordan kan jeg se at det ene kammer ikke er fyldt? Hele beholderen ser fyldt ud.

    Puch72, ja vi taler om fodbremsen - håndbremsen virker fint. Jeg skiftede skiver og klodser forbi de var rustne og tydeligvis ikke var blevet brugt længe. De var ikke det fjerneste slidte, så problemet har været der længe.

    Er det et problem at bagenden er løftet lidt eller skal bilen være helt plan ifm. udluftning?

    Kan problemet ligger andre steder end i væskebeholderen og beskidte udluftningsskruer?
     
  5. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Du kan godt lufte ud selvom bilen ikke står helt vand ret. Problemet kan sagtens være andre steder, men prøv nu lige at pille de udluftnings skruer helt ud og så se om der løber væske ud, hvis der ikke gør det, så må du prøve at følge bremse røret og se om der evt kunne være et sted at det er stoppet.
     
  6. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Det kan umiddelbart være hovedcylinderen den er galt med, det ville ihvertfald ikke være første gange jeg hørte om det.
     
  7. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Jeg har nu prøvet at afmontere udluftningsskruerne i begge sider, og der kommer ikke skyggen af væske ud!

    Eftersom væskebeholderen er helt fyldt, og det ikke giver nogen effekt at prøve at udflufte, så tror jeg mest på at det er hovedcylinderen. Mærkeligt for den ser meget ny ud (er dog ikke skiftet de 3 år jeg har haft bilen).

    Jeg må nok en tur til Gørløse igen.....
     
  8. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    som nævnt helt tilbage i Icepirat indlæg for længe siden, skal man være meget opmærksom på om der er væske bag i bremsevæske beholder!
    adskillelse at de 2 kamre er næsten på Tværs Så :
    Er det et problem at bagenden er løftet lidt eller skal bilen være helt plan ifm. udluftning?
    ja den må ikke være for højt oppe(så løber væske ikke om i bageste kammer )
    vandret er bedst !
    Med en skarp lygte kan man godt se det løbe i bag kammer MENS man hælder på.
    tappe lidt på beholder mens man hælder på kan godt hjælpe !
    Chr
     
  9. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Her er et billede af bremsevæskebeholderen. Er det den lodrette, hvide linie bagerst I beholderen der er adskillelsen mellem for- og bagbremser?

    Hvis ja, så er det da en voldsom forskel på beholderen til hhv. for- og bagbremser!

    I så fald kan jeg godt se at det er afgørende at bilen står vandret, og at der hele tiden er fyldt med væske. Og så har jeg formentlig haft bilen hævet for meget da jeg udluftede. Væsken skal jo ikke meget under Max før der IKKE kommer væske til bagenden.

    Men det forklarer bare ikke at der overhovedet ikke kom nogen væske ud da jeg afmonterede udluftningsskruerne (?).

    Bremsevæskebeholder-MB200E.jpg
     
  10. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Efter min mening behøver bilen altså ikke at stå helt vand ret for at lufte ud. Hvis du bruger en donkraft så hejs det ene hjul op pil det af og så sænk bilen så den står vand ret, tro bare ikke at det hjælper noget. Så længe der ikke kommer væske ud ved baghjulene har du et problem du skal have løst første.
     
  11. pchristian

    pchristian Member

    Joined:
    3 Februar 2007
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    københavn nv
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    426000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    kan det ikke være bremse slangen der er stoppet det har den da været på min
     
  12. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    "kan det ikke være bremse slangen der er stoppet det har den da været på min"

    Det kan det godt men det er bare ikke sandsynligt at det er begge slanger?
    (måske et klemt bremse rør?)
    Godt billed fra TC! bagbremser bruge det "lille" bagerste kammer hvor slange stus til kobling sider. man kan godt se skillevæg på billed. kammeret er dog lidt større end det lige ser ud fra siden.
    Der skal fyldes godt med væske i det store kammer for det "løber" over i bag kammer.
    Er der ikke noget med At det hjælper at trykke på de 2 lav bremse væske knapper?
    Håber det giver mening !
    Chr
     
  13. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej glem alt om min eller max mærke , fyld helt op til låget og sørg for det står der hele tiden, under udluftningen, har selv hoppet til at udskifte hovedsylinder der intet fejlede, bare fordi der var for lidt væske på.
     
  14. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Tak for svarene!

    Jeg har nu prøvet at udlufte med fyldt væskebeholder og med bilen i "vandret" stilling, og der kommer ikke det fjerneste væske ud.

    Kører til Gørløse i morgen og indkøber bl.a. ny hovedcylinder.
     
  15. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Lige en kort opdatering på dette emne.

    Patrick har nu kigget på bilen, og det viste sig at være ABS enheden der var stået af og ikke sendte væske til bagenden. Bremsekraften er nu tilbage på bagbremserne.
     
    • Like Like x 1

Del denne side