Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Styrtøjs slør med voldsom rat udslags svingninger

Emne i 'Styretøj' startet af BRABUS, 14 Maj 2016.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    jeg har i nogen tid haft gået og tænkt over mit styrtøjs slør/udslags svingninger som jeg vil prøve og beskrive kort.

    Pludselig en dag efter at have haft bundkaret af min motor for at tjekke noget efter, så opstod der et voldsomt problem med styrtøjet som gav sig til udtryk når jeg nåede mellem 80-120 km/t. Det opstår ikke altid, men når det opstår, så sker der det sindsyg voldsomme at rattet begynder og slå ud fra side til side med voldsom kraft, og man tror mildest talt det ene eller begge hjul er ved at slippe hele lortet og flyve afdække særlig fedt når man køre i de hastigheder ...
    Det ophøre så først igen når man når ned under 80 og så sider man med hjertet oppe i halsen og tænker, bør jeg overhoved køre med det problem...

    For at få bundkaret af, kræver det og afmontere styre stangen der forbinder højre og venstre hjul, hvilket jeg var sikker på så var problemet i og med det jo opstod herefter..
    Men jeg har lige afmonteret den og den er der ingen slør i.
    Jeg har så tjekket styrtøjsdæmperen og den var ca. 6 år gammel og ja skulle udskiftes da den havde nogle mm. Slør inden den tog fat.
    Så denne har helt sikkert været med til at sløret har kunne blive til udslag i svingninger.
    Jeg har 2 relativt nye bærearme på og sporstænger i org. Mercedes dele. Så jeg kan ikke tro det har me disse dele at gøre. Hjælpe styrhuset heller intet slør.
    Men det er der så dæleme fra styrhuset, og da det er skiftet i 2002 til et brugt, så tænker jeg, tja det er sgu nok her jeg skal finde fejlen der er af livsfarlig karekter og jeg kan ikke justere det mere op.

    Så mit spørgsmål er om nogle her har erfaring med eller viden omkring renovering af sådan et sportline styrehus eller hvor jeg finder et brugt i god stand?
    Jeg ville allerhelst renovere til ny stand da det er bedre end et ukendt brugt stands messigt. Men ja sikkert også dyre, men hvor meget og kan det lade sig gøre?
     

    Attached Files:

    • image.png
      image.png
      File size:
      284.4 KB
      Visninger:
      324
  2. BjarneG

    BjarneG Administrator Staff Member

    Joined:
    7 Februar 2016
    Indlæg:
    288
    Likes Received:
    37
    Trophy Points:
    28
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +39 / 1
    Min bil::
    E320 CDI T Avantgard
    Km:
    732000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    300E-24 Sportline
    Bil nr. 2 Km:
    365000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
  3. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hej BRABUS,
    Her er et link til lidt hjemmefix: http://www.davidpetryk.net/Mercedes/Steering.htm
    Hvis du skal have en bedre og mere præcis justering, kan du benytte en lineal med et hul i midten. I bestemte afstande kan du så placere kendte vægte og benytte de fysiske/matematiske sammenhænge:
    moment = kraft × arm, hvor kraft = masse × tyngdeacceleration og arm er afstand til hullet.
     

Del denne side