Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Kardan - Hardyskive

Emne i 'Slinger, lyde og andet mystisk fra undervogn' startet af Bindse, 19 Februar 2016.

  1. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hejsa
    Har endeligt fået skiftet den bagerste hardy skive ud da den der sad på var revnet igennem flere steder.

    Har lidt rystelser som ikke var der før og ville høre om kardanen er så fint følende at hvis man sætter spænder skiverne forkert så vil man kunne mærke det. Ved at midter lejet kan givet lidt rystelser men synes Jeg kan se at alle spænde skiver er sat på samme side istedetfor at sidde der hvor boltene møder metallet på hardyskiven -hvis I forstår :)

    Altså, spørgsmålet er om det hele er så fintfølende at man ville kunne mærke rystelser hvis boltene ikke er samlet rigtigt. Kan jo selvfølgelig være Skiven der er skæv fra start, eller bliver trækket skævt hvis bolte og skiver ikke er sat rigtigt...


    med venlig hilsen

    _BO_
     
  2. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hej Bo,
    Spændeskiverne SKAL sidde på hardyskiven. Dvs. fra kardanarm skal spændeskiven sidde på bagsiden af skiven - og vice versa. Der skal også være ensartet/korrekt moment på alle bolte, som kardanen fra start er dynamisk afbalanceret til, ellers forskydes momentet (summen udgår ikke længere vinkelret fra den dynamiske midtpunktsakse). Derudover, er der også forskel på hullerne/bøsningerne, der skal sidde korrekt på hhv. kardan og spær (3 stikker ud på hver side). Dog skal det siges, at det godt kan være midterlejet/ophænget, der er blevet træt under flytning.
    Hvis det skal være helt efter bogen, så skal du også have fat i nye møtrikker, da de pr. definition er engangsbrug, men det kan du måske slippe afsted med?
     
    Sidst redigeret: 19 Februar 2016
  3. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hey Dennis
    Tusinde tak for svaret, lige det JEG søgte og havde det faktisk på fornemmelsen.
    Stod og rettede ham som lavede opgaven og havde et kridt i lommen til at mærke kardanen af med, han mente det var lige meget.
    Måtte også hive 2 stk 41mm gaffelnøgler op så han kunne løsne kardanen og få skiven ud.

    Hmmmpf er sgu lidt mør af det her venstrehånds arbejde, sgu bare have gjort det selv :)

    Kan man få møtrikkerne i løs vægt?
     
    Sidst redigeret: 19 Februar 2016
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Sidst redigeret: 19 Februar 2016
  5. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990

Del denne side