Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Køb af frikørt W212 facelifted

Emne i 'Øvrige serier' startet af Morten Bech, 18 Februar 2016.

  1. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Hej Forum,

    Vi overvejer at købe en større bil og her er en frikørt taxa med i billedet. Jeg må erkende at jeg ikke rigtig føler mig ''hjemme'' i andet end en MB og desværre her jeg kun en jeg kan gå at skrue på når tiden tillader det. Savner godt nok min 300E-24 :)

    Jeg har gennemlæst flere tråde her og på andre fora om køb af brugt taxa, men har nogle spørgsmål som jeg ikke helt har fået svar på.

    1: Kædeskift på motor samt motor og gearkasse ophæng, bør det gøres hvis ikke det er sket ved service?

    2: Et par biler jeg har kigget på, har fået skiftet ratstammen. Hvad går det ud på?

    3: Vores kørsels behov er kun 15-20 tkm om året. Jeg har 30 km til arbejde, altså 60 km i alt og kører 1-2 småture i løbet af en uge. Derudover kører vi 1-2 ture på over 100 km om måneden. Det optimale burde være en benziner, men den nye C200 er desværre for dyr, så vi har nøjes med at leje den hos MB et par gange. C modellen før er ikke lige mig. Spørgsmålet går på om hvor ofte skal den have en lang tur for at rense partikel filteret, vil det gavne bilen med et fyr mht. til dette og er der andet som jeg bør være opmærksom på?

    4: Ved køb hos en vognmand, hvad gælder med hensyn til reklamations retten. Hvis den er købt af cvr, så gælder den vel. Men de vil vel sælge den i privat handel for at undgå dette?. Er den noget jeg skal være opmærksom på mht. afgifter der skal være betalt inden den må fungere som privatvogn. Og er den nogle ting jeg skal være opmærksom på mht. restgæld i bilen, eller er det helt som at handle privat i forvejen?

    5: Elegange og Advantgarde modellerne har direct control undervogn. Hvor mærkbar er forskellen ved brug af indstillinger og er Elegance undervognen for 'slap'. Jeg har desværre kun prøvet den alm. w212 undervogn og den måtte godt være lidt strammere og på den nye c-klasse (AMG-Line) syntes jeg ikke at knappen til undervognen gav så meget andet end at gearkassen skiftede anderledes.

    6: Andre vigtige ting jeg bør vide?


    På forhånd tak.

    Morten
     
  2. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Morten

    Jeg har ikke så meget forstand på de nye Mercedes

    Jeg var bare nysgerrig Hvordan går det med din 450 SLC er den snart klar og på Plader

    Søren
     
  3. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Hej Søren :)

    Det går ikke lige så hurtigt. . . . . arbejde, familie og andre skadelige insekter. Pt. står den lidt i vinterhi, men når det bliver lidt varmere skal jeg have ''strippet'' det sidste på bilen. Pt. mangler jeg kun instrument brættet, ruder, ledningsnet og drivlinje så er den klar til at jeg skal skrabe en masse gummihud og tectyl af undervognen. Bunden ser meget frisk ud, men der skal laves en del omkring bagrude, bagskærme og enden. Alle de sjældne aluminiums dele er heldigvis i god stand, bort set fra det som kofangeren er bygget op af.. . . . det er vist en ''grov smed'' som har prøvet at rette op på nogle parkerings skader og at svejse i alu er vist ikke nemt.

    Sønnen spørger også om hvornår vi kan komme ud og køre i guldbilen. . . . håber på 2017.

    Mvh.

    Morten
     
  4. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Mit spørgsmål til tråden er om kædeskiftet og motor og gearophæng er noget der bliver skiftet i alt almindelighed hvis taxaerne har overholdt alle service ved Mercedes? Her tænker jeg om det er med i serviceintervallet med kædeskift ved 200.000 km? Ved ikke om det er også er det du mener? Men det har jeg os tænkt på, da mange holder sig fra de frikørte da de siger de tunge og dyre reperationer kommer efter de 250km.

    Det er som regel dyser, kæde og motorophæng der bliver snakket om på de her frikørte efter hvad jeg kan se.
     
  5. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0

    Ja, talte med JPAutoforum som sælger disse biler. De sagde at de skiftede motor ophæng og gearophæng hvis de ikke var skiftet på service. En af de biler jeg kiggede på hos dem havde fået skiftet ophæng, ratstamme og kæde inden for service.
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Punkt 1. Hvis vi snakker 4 benet diesel motor. Så er kæde skift per 100.000km og ophænger per 200.000km. Det er ikke service dele.

    Punkt 2. Lejet i rat stammen, har det med at gå på w212eren

    Punkt 3. Lange ture er altid en fordel i henhold til partikel filteret og dets fulde regenererings proces.

    Punkt 4. Hvis bilen bliver solgt til CVR nummer, så gælder reklamations retten ikke!

    Punkt 5. Jeg ville helt klart gå efter elegance modelen, der er mange finesser ved den som trækker den op.

    Punkt 6. Ja gå efter en benziner, der er meget mindre vedligeholdelse på motor og gearkasse.
     
  7. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0

    Mange tak :)

    Punkt 2: Så man skifter hele ratstammen og ikke lejet? Men sådan er det vel i dag med nye biler ;-)

    Punkt 3: Ville fyr have en positiv indvirkning, eller bare komfort for mig?

    Punkt 4: Den er jeg med på, mere om vognmændende havde ''triks'' oppe i ærmet vedr. salg til private.

    Punkt 5: Ja er lidt lun på Elegance modellen, og de der er til salg har samme pris som std. modellen. Avantgarde trækker desværre meget op i udbudsprisen og findes vist kun til salg på E220.

    Punkt 6: Helt enig, men desværre synes jeg bilen bliver for gammel inden for vores pris ramme. Men det er også med i overvejelserne. Ellers skal vi evt. over i en ny bil fra ''swindlerwagen'' koncernen.

    Yderliger spørgsmål:

    Nogle pros/cons mellen E200/E220 andet en flere HK og ofte mere udstyr. Tænker på vedligehold osv. Hørte et sted at det umiddelbart kun E220 som har problemer med converteren, men har ikke kunne få det bekræftet andre steder.

    Mvh.

    Morten
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja Mercedes har ikke lige så mange løsdele i nyere biler, der skifter man komplette enheder, som til gengæld også er blevet lidt billigere.
    Et oliefyr, ville kun havde komfort funktion.

    Generelt er jeg ikke den store fan af Om651 motoren, som sider i E200, E220 og E250. De har desværre en del børnesygdomme og er meget besværlige at arbejde på. Følgende klassiske fejl er: Forkammerkæde (som så sider bag på motoren!!), Indsugnings manifol, kædestrammer pakning, oliefilter konsol pakning, gasspjæld, plejllejer, utæt køler system, dyser (dyre!!)..... O.s.v.
     
  9. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0

    Tak Jacob :)

    Tror stadig at det er det der lokker mig mest, men nu må vi ud at prøve nogle W212 og de andre bil modeller vi har kig på.
     
  10. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Helt enig med Jacob, der er en del sygdomme på OM651... Og er der noget de ikke kan tåle, så er det at køre på "andre olier". Mange af de frikørte taxaer er blevet serviceret på vognmandens eget værksted, hvor de oftest hælder forkert olie på.
    Vi sælger omkring 2-4 651 motor om måneden, og det er primært fordi de har sat sig.

    651 motoren var jo også den første motor de lod Renault bygge! :llo:llo
     
  11. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Ikke så godt :-(, så skal man vel sikre sig at alle service er udført hos MB.
     
  12. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Jeg har hørt at motoren er væsentligt forbedret på de seneste modeller. Og at de har aflivet de fleste børnesygdomme. Hvornår disse forbedringer er sket ved jeg ikke.

    At købe en frikørt er jo at købe en diesel, så budgettet skal være væsentligt større hvis man eksempelvis skal finde en benziner fra typisk Tyskland. Det er nok ofte det der for folk til at kaste sig ud i en diesel trods behovet egentlig er en benziner. Jeg er der selv :)

    Jeg har selv kigget på 2013/2014 modeller og de kan sagtens findes med fuld servicebog fra autoriseret Mercedes værksted.
     
  13. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0

    Nick, ved du hvilke biler og årgange i sælger OM651 motore til?
     
  14. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Ja, det er alle årgange. Men som kainstor skriver, så har der været en del børnesygdomme som de nu har fået forbedret. F.eks. problemer med Delphi dyser i 2009/2010 modellerne osv. osv.

    Jeg får dem måske også til at lyde dårligere end de er, men lad være med at spare ved at købe en gammel tyrker taxa... Det bliver du nok kun ked af i det lange løb
     
  15. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Tak Nick, det er rart at vide .... . . man hører jo oftest om dem der har problemer, der er jo ikke så mange indlæg fra dem hvor det hele spiller uden problemer ;-)

    Vi har prøvet et par stykker og jeg syntes at e220 kører bedre end e200 også selvom den støjer lidt mere. Og der er forskel på dem på dem vi har prøvet.
    Den der kørte bedst var en e220 advantgarde, men den havde lidt skrammer rundt omkring og så er det 400k. . .. 'liiigee' uden for vores budget ;-). En e200 som egentlig kørte godt men hostede og hakkede i tomgang når den var kold. Og en anden e200 som også kørte godt, men lugtede noget af sur '***' inden i og var ikke helt skrubbet ud i krogene. Så jeg tror at det kommer til at tage lidt tid at finde en hvis vi beslutter os for det.

    Konen synets egentlig at den er for stor og syntes bedre om den nye C-klasse. Den vil jeg måske også hellere have, men de er vist først frikørt til efteråret og umiddelbart tyder det på at den bliver lige så dyr som E-klassen. Donners og en vognmand mente at de ville ligge på 380k klargjort. Hvilket kun ville give 120k i prisforskel på en der kun har gået 20-30tkm. . . . . det er surt at være ''fattig''. Måske skulle jeg bare købe en cykel med en stjerne på;bana
     
  16. OHolm

    OHolm Member

    Joined:
    4 August 2013
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hadsten
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    E320CE
    Km:
    185000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    E320CE
    Bil nr. 2 Km:
    283000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Jeg ved godt det ikke er velset og prestigen ikke er på samme niveau. Men prøv en golf 7 eller skoda med dsg gear! Det er svært at være prestigemærke i dag!
     
  17. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Helt enig. Vores anden bil er en ny Polo 1.2 TSI, den kører bare godt. Da vi skulle have den og de ikke kunne levere fik vi en Golf 7 til låns i 3 uger. Den kører endnu bedre :) Min kone sidder bag i og hygger med knægten når vi kører langt og i Golfen sidder man meget lavt, så min kone der ikke er så høj føler at hun sidder og kikker lige ud over kanten. Så det er nok et no-go og det samme med Octavia og Superb. E-klassen er ok og den nye C-klasse er bedre mht. dette.

    Vi har også prøvet SUV'er. Mitshuuubisi ASX..... ikke imponeret, kører som en pickup og man kan mærke at det er et ældre design og ToysRus plastic over det hele. Qashqai kører godt. Mazda CX-3 kører også godt. Men egentlig var vi lidt skuffede, da vores polo kører bedre end de 3.

    Flere af de E-klasser jeg har holdt øje med er også sat ned i pris. Tror at de har lidt svært ved at sælge dem i øjeblikket, måske har det noget med Mercedes Leasing biler at gøre og når de kommer til salg har de jo kun gået omkring 100tkm. Og markedet her hjemme med brugte taxaer kan jo forsvinde helt når der kommer afgift på næste år, så bliver forskellen evt. endnu mindre. Men jeg kan jo tage fejl, mener at de allerede hævede udbudsprisen på frikørte i starten af året.
     
  18. OHolm

    OHolm Member

    Joined:
    4 August 2013
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hadsten
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    E320CE
    Km:
    185000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    E320CE
    Bil nr. 2 Km:
    283000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Golf plus (+60) :) er et godt kompromis selvfølgelig med dsg, har selv haft en . Jeg har iøvrigt hørt et rygte om at den nye e klasse skulle blive billigere. Men en c124 er toppen!
     
  19. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Tak for alle svar.

    Valget faldt på en E220 T CDI Avantgarde 7G-Tronic Plus BlueEffiency fra feb. 2014. Den har 300tkm på klokken, men en af de fineste jeg har set på. Prøvede en næsten ny c220 og e220, som begge kun havde gået maks 20tkm for at sammenligne. C-klassen er mere lækker inden i, men e-klassen er mere komfortabel og støjsvag. Syntes at 220 diesel motoren larmer for meget i c-klassen, men c200 184hk benziner er den næsten lydløs. Havde pengene været til det var valget en c200 stc benziner.

    Der er en mærkbar forskel på en næsten ny e klasse og så en frikørt, men er vognen i orden så er den ikke særlig stor.

    Jeg har købt bilen privat af en sælger hos Mercedes, han har selv solgt bilen til vognmanden og derefter købt den direkte af vognmanden da den blev frikørt. Det gjorde han i øvrigt også med sin foregående bil med samme vognmand. Han valgte dog at starte nyt arbejde en måned efter at have overtaget bilen og fik kun 5km på arbejde, hvilket jo ikke lige er sagen for en diesel.

    Der er ganske få skrammer på bilen og den står stort set som ny over alt, selv kabinen er meget fin og med meget få skrammer. Bilen har ikke været proff klargjort, men var faktisk mere ren inden i en en del af dem som jeg har set på.

    Udover den en frikørt Advantgarde normalt har , er der spejlpakke , Cavansitblau Perleffect metallic lak og ILS led lys. ILS lyset er godt nok fantastisk at køre med om aftenen.

    Den har fuld service hos MB og fået skiftet følgende undervejs:

    Motor og gearkasseophæng ved 205tkm.
    Batteri ved 235tkm.
    Slanger til ladeluftkøler ved 240tkm.
    Generator ved 240tkm.
    Baglygte ved 275tkm, formodentlig en skade.
    Gasdæmpere til bagklap ved 275tkm
    Ratstammekontaktmodul pga. støj ved 275tkm.
    Ny forrude da den var frikørt.

    Den skal have lavet følgende:
    Nye dæk og stort service om ca 4tkm.
    Nye bremser og lappet et par skrammer.

    Mvh.

    Morten
     
    Sidst redigeret: 22 Marts 2016
  20. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Tillykke med din nye bil. W212eren er en dejlig vogn:congrats:

    Kan kun give dig ret i dine meninger om C og E klassen. Ville også sige at C klassen er mere lækker inde i, men komforten og kvaliteten er lige den tand højere i E klassen og i længen, så er det jo komforten der kommer i første række :)
     

Del denne side