Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hardyskive - Flexskive W201 Måtte opgive opgaven

Emne i 'Undervogn' startet af Bindse, 12 Februar 2016.

  1. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hejsa
    Havde planlagt opgaven med at skifte bagerste hardyskive i garagen i sommerhuset, havde endda købt et par opkørings ramper. Har før skiftet den forreste hvor Jeg lejede en lift på et gør-det-selv værksted og det gik okay og var helt smadret i armene.
    Så denne gang skulle det prøves som en hjemmeopgave. Har et andet indlæg hvor man kan se skiven med revner i, har kun siddet 1 år.
    Men kæmpede og kæmpede og kunne fandme ikke få skiven af kardanen, efter 3 timer måtte Jeg samle lortet igen og opgive kampen......TROR det er den første opgaven (på Bilen) Jeg har måtte opgive. Grrrrrr
    Har ellers de to 41mm ringgaffler men kunne ikke komme til at spænde kardanen op, troede det var muligt bare at løsne boltene til midterlejet så skiven kunne komme af.

    Nu har Jeg smidt en mail på autobutler og indhenter 3 tilbud
    Så sig til hvis der nogen som har adgang til lift og vil tjene nogle gysser :)

    Er ramt på min stolthed :)

    med venlig hilsen

    _BO_
     
    Sidst redigeret: 13 Februar 2016
  2. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hej Bo,
    Har selv lige skiftet forreste + gearkasseophæng. Jeg havde problemer med møtrikken til ophænget, der er latterligt designet pga.en spændeskive med vinger, der vender op, så man først kan få værktøj ind, når hardyskiven er af og kardanen er trukket tilbage. Derudover var møtrikken fastgnavet i to genvindbaner, og kørte bare rundt. Så jeg måtte skære al gummi af og slibe mig op igennem ophænget nedefra, indtil bolten kunne skubbes op gennem hullet. Og når man bestiller et gearkasseophæng fra Mercedes, så følger møtrikken ikke med. Og møtrikken har en anden gevindstigning end standard, så jeg måtte tage en M10 og dreje et nyt gevind. Latterligt!
    Forsøgte du med et brækjern, at adskille kardanarme og skiven? Der skal jo en del kraft-gange-arm til, da momentet har fikseret stumperne...
     
  3. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hej Djarnis
    Har også lige skiftet gearkasse ophænget og det gik smurt, uden problemer overhovedet. Og har som sagt prøvet at skifte den forreste skive og det lykkedes også.
    Jeg fik med møje og besvær brækket skiven fri af kardanen og den hang faktisk bare løst men kunne bare ikke få den af og turde ikke skære/brække den af for skal jo have kardanleddet skilt for at få den nye ind. Problemet var vel at jeg ikke kunne løsne kardan skruen og give nok plads, der er sku ikke plads under bilen til at få to store 41mm ringgafler ind og spænde kardanen op.
    Min stolthed lider stadig, og DU ved jo om nogen at JEG ikke er helt tryg ved at køre ind på et værksted :)
     
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Godt med succes!
    Så skulle du prøve, at have en bil, der er Pava-behandlet. Du kan ikke skrue i noget, uden at blive smurt ind. Altså seriøst smurt ind!!!
    Har kun brugt et værksted én gang i mit liv. Da jeg fik bilen tilbage, var alt beskidt i kabinen. Rattet var vendt på hovedet. To luftlameller var flækket og jeg havde betalt for en afbalancering, der ikke var foretaget. Hvis - og kun hvis - jeg engang skal på værksted, så bliver det hos JTC eller bilglad. Der er simpelthen for mange rådne kar i den lukrative forretning. Men du bor jo ikke på djævleøen:(
     

Del denne side