Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Advarsel/surt opstød - Brug ikke uorig. tænding

Emne i 'El-system' startet af Djarnis82, 15 September 2015.

  1. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hehe, nej, det har jeg ikke du (ser det for mig)! God ide, men jeg har virkeligt prøvet meget. Jeg har blandt andet lavet en form for KE-"kode"/diagnose-måler via skamgas-ampere, lambda-volt og fordelertryk, men tror jeg skal udskifte O2'en, for at få reelle værdier. Nu forsøger jeg med knastmåling her i julen, hvor jeg har tag over hovedet. Men taget til efterretning.
     
  2. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Jeg er nu den lykkelige ejer af en Mercedes, der kan køre mere end 75/80 km/t. Problemet viste sig, at være en for stram kæde. Opdagede det, da jeg skulle måle på løftet. Her bemærkede jeg, at krumtappens OT-markering ikke stemte 100% overens med knastakslens reces, der skal flugte plant med topstykket. Forskellen var marginal, men åbenbart nok til, at tænding og ventiler ikke kørte synkront ved højere omdrejninger. Jeg nulstillede kædestrammeren med ny pakning. Herefter tørnede jeg motoren uden benzin, så olietrykket kunne få lov at virke på strammeren inden motorstart. For en sikkerheds skyld, geninstallerede jeg strømfordelerhuset. Jeg kørte en tur, men der var ingen forskel. Men så pludseligt, efter en kilometer eller to, skete det. Hurra, bilen virker.
    Da ingen andre har skruet på bilen i mit ejerskab, må jeg erkende, at det nok er mig selv, der på en eller anden måde, er kommet til at dreje krumtappen mod uret. Det er den eneste logiske forklaring, men det er en svær kamel at sluge :slap:
    Det må være sket, da jeg skulle udskifte de dårlige og uoriginale tændingsdele. Derfor kunne jeg hurtigt se svejsespor i det nye dele. Jeg troede det var en dårlig spole, men timingen har simpelthen været forskudt til udkanten af metallet ved plastikken i strømfordeleren. Nu kan jeg så nyde glæde af alle de nye reservedele, det kører bare. Dog kommer ét Mercedes-problem sjældent alene. For det første opdagede jeg, med den nyerhvervet fart, at vinterdækkene ikke er afbalanceret korrekt. Dernæst har jeg fået en defekt hardyskive (kardanen slår) og venstre bagstøddæmper lækker (Monroe, der kun har kørt 15.000 km). Men jeg er stadig happy, nu skal jeg bare have skiftet kæde, strammer og olie :-D
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hmm, er selvfølgelig glad på dine vejne, men kan bare ikke lige se hvordan en for stram kæde har noget med det hele at gøre?? Den er jo ikke elestisk! :?

    Men hvis kæden er slidt og timingen står forkert, så har det selvfølgelig en del at sige :)
     
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Er meget enig djaabo. Jeg havde heller ikke lige set denne fejl komme. Men jeg har så efterfølgende set, på et andet forum, at hvis man kører kædetrækket baglæns, så kan timingen ryge. Dette skal helt klart kombineres med, at kæden er slidt og udmattelsesgraden er nået. Bare et held, at den ikke er knækket. Bilen lyder også lidt som en diesel i tomgang, hvilket jeg tolker som "ny kæde - NU!"
     
  5. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Amen TeLyk, sku godt at høre du er kommet videre :)

    Kender alt for godt man kommer til at skabe nye problemer når man løser et andet problem.

    Jamen så må du igang med at skifte kæden, er det også noget du vil gøre selv? Jeg tror Jeg selv skal have det fixet inden alt for længe. Har en enkelt simplex kæde og har lige rundet 200.000 kilo på klokken.

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  6. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Dejligt at høre.. Vigtigst er at det er løst. Hvordan går det med de uønskede nedgearings skub ved standsning? Som du nok kan gætte dig til, så er jeg heller ikke kommet frem til en løsning. Har dog heller ikke rodet i det.
     
  7. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Til Bindse: Tak, tak. Ja, sådan er det gerne, men man må også sige, at de stumper har gjort det godt. 27 år er godt gået! Ja, jeg skifter selv. Jeg har desuden en enkeltkæde liggende til en god pris, stadig i boks, hvis du er interesseret. Den er original kvalitet.

    Til kainstor: Det er blevet bedre. Specielt efter at ALLE vakuumstudser er skiftet, og potentiometret fik jeg også udskiftet og kalibreret. Det kunne også mærkes på skiftet. Derudover har jeg ordnet speedertrækket og fakbriksindstillet kablet til kassen. Alt sammen har hjulpet, men jeg er nok ude i et modulatorskift med korrekt trykindstilling. Laver en tråd, har ikke glemt din forespørgsel. Og mon ikke, at den dårlige hardyskive bidrager til et dårligt skift, men har lige været forbi Gørløse, så det bliver fikset i morgen :)
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Okay, godt at høre det er løsningen. Så det med at en kæde holder 200.000km passer meget godt og nogle Mercedes motore er det enda kun 100.000km den kan klare.
     
  9. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Ja, det passer meget godt. Jeg bliver idiot, når jeg ser eller hører folk skrive/sige, at kæden er vedligeholdelsesfri. Det eneste, der er stort set vedl.fri på den motor, er blokken - så længe man holder sine olie- og filterintervaller.
     

Del denne side