Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hydrauliske løftere

Emne i 'Tekniske data' startet af Djarnis82, 20 Januar 2016.

  1. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hej,
    Da djaabo foreslog, at årsagen til den mærkelige gangkultur ved højere RPM, kunne være en slidt knast (andre muligheder er udtømte!), er jeg så småt gået i gang med at forberede donorknast med dertilhørende vippearme, aksler og hydrauliske løftere i den korrekte orden. Selvom jeg ikke har fået målt på løftet endnu, så sker der jo intet ved, at være godt forberedt, når nu man er der. I forbindelse hermed, har jeg to spørgsmål til en, der måske kan hjælpe mig:

    1. Hvilken længde bør en hydraulisk løfter have?
    Jeg kan nemlig kun finde data for selve skiven, der skal være 1,8 mm (standard 103 055 0676 - ikke reparation).

    2. Må selve hætten og hylsteret kunne dreje uafhængigt af styrelejet og hinanden?

    Til sammenligning har jeg udmålt samtlige løftere til præcis 29,35 mm - undtaget én, der måler 28,48 mm (bliver udskiftet).
     

    Attached Files:

  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    det kunne også være en knækket ventil fjeder ?
     
  3. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Tak, den tager jeg med.
     
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Men en knækket ventilfjeder, vil vel kunne ses i kompressionstesten, eftersom ventilen ikke vil kunne slutte tæt på sædet?
     
  5. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Køb 8 nye ventilløftere hvis de gamle føles trætte, i øvrigt er det ikke kun knasten der kan være slidt selve vippearmen kan også være slidt på fladen, husk at når den nye løfter er sat i vippearmen skal den sidder fast, den må ikke kunne glide ud af sig selv, så er vippearmen slidt
     
  6. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Jep - det er derfor, at jeg har forberedt knast med sammenhørende vippearme, aksler og løftere. Sågar i samme generation og årgang (opgraderet støbeproces af knastaksel, større smøreradier og karbidbelægning på vippearme). Løfterne sidder fint med meget lidt frigang, og ingen falder ud. Der er stadig honingsmønster i vippearme. Jeg søger svar på spørgsmål 1 og 2, for at spare de 800 kr.
     
  7. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Du søger efter svar på om du skal anvende kompenserende elementer, svaret er muligvis ja, men du skal bruge et special værktøj i form af et måle ur som koster noget over de 800 kr. som du gerne vil spare så tror desværre ikke du kommer i hus med din besparelse...
     
  8. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    I denne tråd: http://124forum.dk/w124/files/viewtopic.php?f=97&t=11112 bliver det påpeget af djaabo, at fejlen kan skyldes en slidt knastaksel. Da jeg ikke gider, at løfte låget på motoren i dette vejr, har jeg derfor klargjort en anden knastaksel - med de vippearme, aksler og løftere, der hører til denne knastaksel - så når jeg kan måle på ventilløftet i min nuværende bil, under mere behagelige forhold, så har jeg tingene klar. Så nej, jeg spørger ikke om jeg skal bruge overstørrelser, for at kompensere. Jeg spørger om de løftere, jeg har klargjort, er indenfor specifikationerne:
    Hvis de er: Hurra! Hvis de ikke er: Jamen, så må jeg købe 8 nye.
     

    Attached Files:

  9. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej hvorfor ikke bare bruge de 800 kr på nye løfter så er du sikker på
    at du for de rigtige, og at de kan holde i mange kilometer. Du har jo i
    forvejen brugt en del penge og ikke mindst rigtig meget tid på at finde
    den fejl. Tænker stadig på om det ikke kan være nogle af de brugte
    dele du har sat i, der måske har en fejl. Har du prøvet at måle benzin
    trykket som jeg forslog sidste gang du skrev. Blev der ikke også nævnt
    noget med en slap forkæde.
     
  10. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Det var mig selv, der nævnte en slap eller for strukket kæde, hvilket jeg også har tænkt mig at undersøge, det andet har jeg vist også svaret dig på. En ting af gangen. Hvorfor skulle jeg smide 800 kroner ud, hvis de originale er ok?!
     
  11. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    1. Nu er jeg jo ikke den eneste der syntes at det er en god ide at købe nye løfter.
    2. Ang hvad du har svaret på, nej du har ikke svaret på om du har prøvet benzin trykket.
    3. En ting af gangen ???? Det første indlæg du skrev har du jo næsten været hele bilen rundt, uden at
    finde fejlen, så du må da MEGET undskylde at jeg kom med et andet forslag du kunne prøve.
     
  12. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Beklager, hvis jeg har udtrykt mig vagt eller på enden måde lægger op til debat om diverse. Jeg spørger om 2 ting i denne NYE tråd.
     
  13. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    NYE tråd ja, men det er jo dig selv der nævner den gamle tråd ang ventil løfter, derfor
    gik jeg tilbage for at læse lidt om dit problem, men jeg skal nok blande mig uden om 8)
    Måske jeg ikke forstår dit spørgsmål, du måler en ventilløfter til 29.35 mm, på billede
    oppe over står der at den skal være 29.35 mm :| så hvad er det jeg ikke forstår .
    Hvad jeg kunne finde frem til skal da være 29,50 mm fra nye, men jeg er LANGT fra sikker.
     
  14. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Aha, 29,50. Har ikke set dit svar før nu. Jamen, så er 0,15 jo ikke det store tolerancesvigt, når de jo i forvejen skyder olien imellem. MEN, tror ikke det bliver aktuelt alligevel.
     

Del denne side