Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Hvad er fejlen her?

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Bilglad, 25 November 2015.

  1. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Jeg har lidt bøvl med mit tændings system..

    Det er efter min bedste overbevisning en lidt ualmindelig fejl men det skal laves!!! og jeg tænkte at der måske var nogle her fra forum som havde oplevet lignende eller kendte til den type problem stilling..

    Jeg har lavet en uddybende video som beskriver fejl samt hvad der fejlsøgt på indtil videre

    https://www.youtube.com/watch?v=lAln90MMaQY
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er vel bare at måle på stikket.

    Der skulle gerne være følgende i stikket.
    Stel
    Gasspjældskontakt
    Køler temperatur
    Timing justering.

    Alle signaler måles fra stel til stik og derefter er det bare at måle sig frem.

    Den mest normale fejl i det her tilfælde ville være fejl i temperaturføler eller spjældkontakt.
    Sjældent at ledningen knækker.

    Det kan i enkelte tilfælde også være fejl i stelforbindelsen.
     
  3. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hvordan er tomgangen (RPM)? Ter den sig ved høj fart?
     
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Og som djaabo nævner, så er temperaturføleren vel en god mulighed. Hvis der ikke er "hul igennem" til den, så tolker tændingsmodulet det, som en uendelig stor modstand, dvs. at systemet tror at den omgivende temperatur er -273,15°C. Derved vælges et program med en fast fremskudt tænding, hvor jeg tror at vakuum og andre signaler ignoreres. Jeg ved ikke om tændingsbanken så vil være er et problem, hvis du kører på 95 oktan, da jeg mener at denne oktan er mindstekravet, for netop at redde motoren i sådanne tilfælde.
    Hvad hvis du trækker stikket ud, mens du deaktiverer microswitchen ved speedertrækket?
     
  5. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Update:

    Stel måler fint igennem, jeg har i øvrigt udskiftet 2 stelkabler, det på gearkassen og det fra manifold til tændspole, så det burde ikke være stel den er gal med, den eneste stel som ikke er gennemgået er den ved højre passager fod spark, tændingsmodulet får stel fra det andet stik kaldet supply stikket.

    Der er 4 ben i det omtalte stik aka sensor stikket

    Ben 1 Temperatur føler, selve temp føler er testet ok og giver korrekt ohm 2,2 k ohm ved 20 grader og 300 ohm ved 85 grader måler samme værdi også på kryds af de 4 ben

    Ben 2 Throttle valve switch, selve gasspjæld kontakt testet giver 0 ohm ved tomgang og uendelig ohm ved fuld gas så det burde også være ok

    Ben 3 EZL formodstand til tændingen ikke testet endnu, skal lige have stikket eller kontakt skilt ad

    Ben 4 ledigt, tror det er for modeller med manuelt gear eller andet udstyr som min ikke har

    Konklusionen:
    4 muligheder pt.

    der er en dårlig ledning for meget modstand, irret eller knækket
    Stellen under højre passager fodspark(tror dog ikke den kan gøre det alene)
    Forkert modstand fra EZL formodstand skal lige finde data på den før det kan afgøres
    Kortslutning et sted?
    Ville være rigtigt rart med en break out boks og måle ledningsnettet igennem
     
  6. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Nu har jeg lige set din video igen. Det er 4-ben-stikket, du trækker ud uden at motorgang ændres. Jamen er det så ikke indgangen fra positionsføleren, der ikke får signal? Altså den koaksiale ved siden af vakuumføleren?
     
  7. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Det fjerde, ledige ben, er vel til lufttemperaturen, hvis du har sådan en.
     
  8. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hvad er modstanden mellem han- og hundelen på positionsstikket? På en 190E 2.3 siger MB, at modstanden skal være 680-1200 ohm. Ved ikke om det samme er gældende for en 300E.
     
  9. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Det 4 ben er ikke til føler i indsugningen det er til modeller med manuelt gear, så aktivere det ekstra ben en anden map i tændingsmodulet :)

    temp føler i indsugningen går til styreboks, og temp føler til kølevand, går til tændingsmodul og styreboks..
     
  10. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Modtaget. Sådan fungere det bare ikke på min, men der skal vel også være forskel. Den 4. indgang er indsugningstemperatur på min. Har du målt modstanden på stikket fra pos.føleren?
     

    Attached Files:

  11. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Det var en fejl fra ledning fra tændings modul til EZL, ledningen blev skiftet fra stikhus til stikhus...

    EZL modstanden var også defekt, udskiftet med en brugt som virkede og nu virker adapteringen igen...

    Desværre har jeg problemer, med timingen strukket kæde og toppaking smider co2 i kølervæsken :( det er ikke meget men nok til at det skal laves..

    Jeg har i øvrigt en test som kemisk kan afsløre dette på få minutter hvis man har mistanker eller gerne vil vide hvad der er galt :)
     
  12. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Super fedt, at du fandt og løste fejlen. Ligeså fedt, at du tilbagemelder 8) Interessant med kemisk indikator.
     
  13. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Kemi sættet er også det jeg bruger. Bliver den blå væske gul, så er der CO2 i kølervæsken = dårlig toppakning.
    På nyere diesel motor kan det også være EGR køleren, så den skal også testes via en trykprøvning for at være sikker.

    Men som jeg plejer at sige, bliver den gul... så er det noget tis :D :D
     
  14. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Jeg skal ha' sådan en tisprøve.
     

Del denne side