Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Automatgear kører pludseligt anderledes

Emne i 'Automatgear' startet af Kurt45, 8 November 2015.

  1. Kurt45

    Kurt45 Member

    Joined:
    17 Juli 2012
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Aarhus
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    290 GD pickup
    Km:
    450000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej forum
    I har tidligere hjulet mig, så jeg håber i kan hjælpe igen.
    Jeg har tidligere monteret en automatgearkasse fra en 250D (722.414) på en 290 GD.
    Måske ikke det bedste match, men det var en kasse jeg havde på lager, og det har kørt fint.
    I går have jeg så bilen på liften, for at lave nogle småting, lys mm.
    Det jeg kører hjemad, tager motoren flere omdrejninger end normalt. Hvor den tidligere kørte 80 v. 2000 omdr, så skal den nu have ca. 2200 omdr. for at køre 80.
    Det er kommet helt pludseligt, fra den ene køretur til den anden.
    Jeg har ikke rodet med gearkassen overhovedet, udover at jeg har fået forbundet baklyset,
    Gearkassen skifter fint og normalt, motoren tager bare flere omdr.

    Det eneste jeg kan forestille mig der kunne være sket, er da jeg på en tidspunkt har motoren til at gå i tomgang i ca. 20 min.

    Bilen er udstyret med helt separat oliekøler mm. Jeg har kontrolleret olie, det ser umiddelbart fint ud.

    Hvad skyldes denne fejl?
    Kan jeg fortsat køre, uden at ødelægge gearkassen?

    På forhånd tak
     
  2. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    Jeg ville ikke køre mere med den. Lyder til den glider. Hvad med rpm i de andre gear? Lugter olien?
     
  3. Kurt45

    Kurt45 Member

    Joined:
    17 Juli 2012
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Aarhus
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    290 GD pickup
    Km:
    450000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Umiddelbart er der ikke så meget at bemærke.
    Skiftene kommer som de skal. Måske ved lidt højere omdrejninger.
    Men hvorfor begynder den pludselig at glide, fra den ene tur til den anden?
     
  4. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Det lyder godt nok underligt :-? Det eneste du har lavet omkring gearkassen er baklyset??? Det er ikke sådan at der var/er et "sportsprogram" feks. på den gearkasse, så der måske er koblet noget på fejl, så det ikke var baklyset men en kontakt til det andet.. Eller noget ledningsnet til gearkassen som er dårligt, og nu får fejlstrøm via det tilkoblede baklys???Blot et skud i tågen, det lyder usandsynligt at den ændrer sig af at komme på liften, UDEN der er rørt ved gearkassen....
     
  5. schnellfahr

    schnellfahr Member

    Joined:
    20 Januar 2009
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TD
    Km:
    280000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej

    Jeg ville koble baklyset fra igen og se hva der sker.

    Hilsen Tonni
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hvis det skal være noget, så er det converteren der driller.
    Når først gearkassen er i gear, så er den i gear og ville ikke fedte som du beskriver.

    En dårlig converter kan testet med at holde foden på bremsen mens man træder gassen i bund i 3-5 sekunder.
    Motoren må maks gå 2.000, da det er converterens stall speed.
    Stopper den længere oppe i omdrejningerne, så er den gal med converteren.
     

Del denne side